موتورسیکلتهای کابراتوری 4 برابر خودروهای معمولی آلودگی تولید میکنند/ راه مقابله با آلودگی هوای تهران چیست؟
حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به تشدید آلودگی هوای تهران نبود سازوکار مناسب برای کاهش آلایندههای هوا در تهران اظهار کرد: متأسفانه مجموعه مدیریت شهری و مسئولانی که معضل آلودگی هوا به آنها مربوط میشود در چند سالی که میزان ذرات معلق هوا در تهران بهویژه در فصول سرد سال افزایش پیدا کرده است، نتوانستند راهکار مناسبی را برای حل این معضل پیدا کنند.
وی ادامه داد: تنها راهی که مسئولان هنگام تشدید آلودگی هوا به فکرشان میرسد، تعطیلی مدارس است و ما معتقدیم تعطیلی مدارس نمیتواند راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک باشد، چراکه وقتی مدارس ابتدایی تعطیل میشود، والدین فرزندانشان را با خود به اداره میبرند. البته تعطیلی مدارس برای حفاظت از سلامت دانشآموزان در مواقط آلودگی هوا امری مناسب است.
این کارشناس شهری با بیان اینکه چندین عامل دست به دست هم داده است تا با آلودگی هوا مواجه شویم، ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که موجب آلودگی هوا در تهران شده است، وجود و تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری است و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که هر موتورسیکلت کاربراتوری 4 برابر خودروها آلودگی تولید میکند و فعالیت این موتورها در شهر عامل 20 درصدی آلودگی هوا است و باید راهکاری اندیشیده شود تا این موتورها با موتورهای برقی معاوضه شود.
اکبری با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده نیز عامل دیگر بروز آلودگی هوا در تهران است، خاطرنشان کرد: براساس گزارشهای موجود، تردد خودروهای فرسوده در شهر نقش بهسزایی در تشدید آلودگی هوا دارد و به گفته مسئولان، تردد این خودروها عامل 40 درصدی آلودگی هواست و این خودروها نیز باید با خودروهای برقی و نوساز معاوضه شوند. البته این را نیز بگویم که درخصوص استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور ما، فرهنگسازی صورت نگرفته است و یکی از عوامل دیگری که در تشدید آلودگی هوا موثر است، تردد خودروهای تکسرنشین در شهر است.
وی گفت: البته چندی پیش لایحه هوای پاک در مجلس بررسی شد و براساس این لایحه نهادها نیز موظف شدند تا خودروهای زیرمجموعه خود را نوسازی کنند که در این زمینه خودروسازان سنگاندازی کردند.
این کارشناس حوزه شهری استفاده از مترو را یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: درست است که ما با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میتوانیم در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک موثر باشیم اما باید به وضعیت نه چندان مناسب مترو نیز توجه کنیم. کمبود واگن در این حوزه مشکلاتی را بهوجود آورده که شلوغی بیش از حد برخی از خطها از جمله آن است.
اکبری اذعان کرد: برای حل معضل آلودگی هوای تهران نیازمند عزم ملی هستیم و تا این اراده بهوجود نیاید، آلودگی هوا تا سالهای آینده نیز مهمان تهرانیها خواهد بود.
انتهای پیام/4110/
انتهای پیام/