دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1398 - 13:19

ساخت موادی که مشکل آلودگی هوا را حل می‌کند

دانشمندان موفق به توسعه موادی شدند که آلاینده‌های سمی هوا را جذب و به مواد شیمیایی صنعتی تبدیل می‌کند.
کد خبر : 446393
lll.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تیمی از دانشمندان بین‌المللی با سرپرستی دانشگاه منچستر ماده‌ای از چارچوب فلزی آلی توسعه داده‌اند که توانایی جذب آلاینده سمی هوا مانند نیتروژن دی‌اکسید را دارد.


توانایی جذب آلاینده‌های سمی انتخابی، قابل بازگشت و قابل تکرار است می‌تواند آلاینده‌هایی تولیدی از احتراق دیزل و سایر سوخت‎های فسیلی را جذب کند. این ماده تنها به آب و هوا برای تبدیل گازهای جذب شده به نیتریک اسید نیاز دارد. این نیتریک اسید را می‌تواند در صنعت به عنوان کود، نایلون و سوخت موشک استفاده شود.


این ماده که « MFM-520» نام دارد، قادر به جذب نیتروژن دی‎اکسید جوی در فشار و دمای محیط، حتی در غلظت کم و در حین جریان، و در حضور رطوبت، سولفور دی‌اکسید و کربن دی‌‎اکسید است. برخلاف ماهیت فوق‌العاده واکنشی آلاینده‌های هوا، ماده MFM-520 قادر است چند بار به صورت کامل بازسازی شود. فرایند بازسازی از طریق آب و هوا صورت می‌گیرد. این نخستین ماده در چارچوب فلزی آلی است که می‌تواند آلاینده‌ها را جذب و به ماده قابل استفاده‌ای تبدیل کند.


براساس گزارش‌ها، بازار جهانی نیتریک اسید در سال 2016 حدود 2.5 میلیارد دلار ارزش داشته بنابراین تولید این ماده جاذب برای مدیریت هزینه‌ها و سودآوری از تولید نیتریک اسید بسیار مفید خواهد بود، به‌خصوص که این ماده جدید تنها به آب و هوا برای جذب و تبدیل آلاینده‌ها نیاز دارد.


انتهای پیام/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته