دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1398 - 10:52

پیروی «کاسبان مذاکره» از سیاست‌های ترامپ در بولیوی؛ روزنامه اصلاح‌طلب از «کودتاگران» حمایت کرد!

کودتا در بولیوی توسط نیروهای وابسته به ترامپ و نظامیان شکل گرفت و این در حالی است که روزنامه اصلاح‌طلب دوباره از کودتا در آمریکایی لاتین حمایت کرده است.
کد خبر : 444595
photo_2019-11-11_23-33-24.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 6 بهمن سال 1397 بود که روزنامه «سازندگی» ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی در صفحه اول خود تیتر و عکسی جنجالی در مورد مسائل ونزوئلا منتشر کرد.


این روزنامه با توجه به حوادث و کودتا طرفداران آمریکا در ونزوئلا نوشته بود که دو دولت و یک ملت در این کشور وجود دارد. این موضوع در صورتی بود که بیشتر کشورهای جهان از جمله «ایران، روسیه، چین و کشورهای اروپایی» دولت مادورو را به‌عنوان دولت مشروع قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.



این روزنامه نزدیک به اصلاح‌طلبان با تقسیم صفحه اصلی خود به دو قسمت سیاه و سفید، قرار دادن نیکلاس مادورو (رئیس جمهور قانونی ونزوئلا) در بخش سیاه و خوان گوایدو (رهبر مخالفان و عامل کودتای ناموفق) در قسمت سفید صفحه اول روزنامه تلاش کرده بود تا رهبر کودتاچیان را پررنگ کند.


در شماره بهمن سال گذشته روزنامه سازندگی با مسئولیت «محمد قوچانی» کودتا در ونزوئلا را قیام مردمی معرفی کرده و در شماره‌های بعدی هم مادورو را فردی دیکتاتور و پوپولیست(عوام‌فریب) خوانده بود.


برخی از تحلیل‌گران سیاسی هم در آن دوره این حرکت روزنامه «سازندگی» را برگرفته از تئوری براندازی آنها در سال 88 می‌دانند. قوچانی هدایت‌کننده رسمی این روزنامه سال 88 در زمره متهمان ردیف اول فتنه بود و به چندین سال حبس محکوم شد.


حالا بعد از 10 ماه دوباره روزنامه سازندگی در تیتر دیگری کودتای نظامیان در بولیوی را پوشش داده است. این روزنامه در تیتری دیگر مورالس از رهبران مردمی این کشور را عوام‌فریب معرفی کرده است و به‌صورت تلویحی از کودتا در این کشور ابراز رضایت می‌کند.



از طرفی دیگر شب گذشته ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای «غیرقانونی» با خطاب قرار دادن دولت‌های ونزوئلا به ریاست «نیکلاس مادورو» و نیکاراگوئه به ریاست «دنیل اورتگا»، گفت که استعفای مورالس زنگ خطر را برای این دولت‌ها به صدا درآورده است.


بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که رفتارهای برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در راستای فعالیت‌های مخرب دولت ترامپ در آسیایی لاتین است. چندی قبل هم بود که برخی از افراد جریان اصلاح‌طلب در یادداشت‌های جداگانه از سیاست‌های تحریم و مذاکره ترامپ حمایت کرده بودند.


البته چندی پیش هم روزنامه قانون از جراید زنجیره‌ای اصلاحات سفر ناگهانی بشار اسد به تهران را با تیتر مهمان‌ناخوانده پوشش داده بود که این روزنامه به‌دلیل عدم رعایت منافع امنیت ملی کشور 6 ماه توقیف شده بود.


از دهه 70 تاکنون روزنامه و نشریات اصلاح‌طلب سیاست حمله به انقلاب اسلامی و دین را در پیش گرفتند. روزنامه «جامعه» نخستین نشریه‌ای بود که با هدایت برخی از اصلاح‌طلبان مانند؛ شمس‌الوعظین، مصطفی تاج‌زاده، عباس عبدی و ... علیه مقدسات دینی موضع‌گیری می‌کردند.


نشریه «صدا» هم در ماه‌های گذشته در سرمقاله‌ای برای حمایت از سیاست‌های ترامپ از تیتر «دوراهی جنگ و صلح» استفاده کرده بود که انتقادهای زیادی در پی داشت.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته