اهتمام انجمنهای علمی دانشجویی به نشر و توسعه علم/ تشریح مطالبات انجمنهای علمی از وزارت علوم
علی خانمحمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه انجمنهای علمی دانشجویی به نشر و توسعه علم در بدنه دانشگاهها اهتمام دارند، اظهار کرد: پیشرفت انجمنهای علمی در گرو تغییراتی است که متاسفانه در سندهای آموزشی کشور به آن توجه نشده است.
وی افزود: در دانشگاههای کشورهای همسایه ایران که رتبه علمی آنها پایینتر از دانشگاههای تراز اول ایرانی است، ساختار دانشجو محور وجود دارد. برای مثال در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل، انجمنهای علمی دانشجویی در امور آموزشی نقش اساسی بازی میکنند؛ اما در ایران وقتی دانشجویان به آییننامههای انجمنهای علمی نقد وارد میکنند، مسئولان آموزش عالی اهمیتی نمیدهند.
بیشتر بخوانید:
تبدیل علوم تئوری دانشگاه به عمل از اهداف اصلی انجمنهای علمی
دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه انجمنهای علمی دانشجویی مطالبات مختلفی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند، گفت: حضور نماینده انجمن علمی در یک سوم از زمان جلسات هیئت علمی، با حق رأی در رابطه با مسائلی که مربوط به آموزش بوده، یکی از مطالبات انجمنها از دانشگاه است که این امر همسو با رویه انجمنهای علمی دانشگاههای معتبر جهان است.
خانمحمدی ادامه داد: امکان ارائه دروس با اساتید جدید، در صورت نرسیدن به حد نصاب نصف دانشجویان یک ورودی و تشکیل نشدن آن کلاس با استاد پیشین، امکان دعوت از اساتید مدعو برای ارائه دروس اختیاری در صورتی که تعداد 15 نفر از دانشجویان، متقاضی ارائه درس با استاد مدعو مذکور باشند، ارائه خلاصهای از تصمیمهای جدیدِ آموزشیِ هیئت علمی در جلسات هفتگی گروه، به انجمنهای علمی و بازنگری در سازوکار ارزیابی کیفیت کار آموزشی اساتید و شفاف ساختن آن برای دانشجویان از دیگر مطالبات انجمنهای علمی دانشجویی از وزارت علوم است.
وی گفت: از دیگر انتظارات انجمنهای علمی دانشجویی از آموزش عالی میتوان به جذب اعضای هیئت علمی که تمرکز اصلی آنها نه بر پژوهش که بر آموزش است و اطمینان حاصل کردن معاونت آموزشی دانشگاه یا شورای نظارت و حمایت بر انجمنهای علمی از اساتید که مسئولیت اصلی خود را مواجهه علمی و حرفهای با دانشجویان بدانند و با پرهیز از دخالت دادن مرام و مسلک سیاسی و اعتقادی خود در کلاس درس و در هنگام ارزیابی دانشجویان از امنیتی شدن محیط دانشگاه جلوگیری کنند، از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. پویایی و شکوفایی علمی بیشتر از هرچیز نیازمند آزادی بیان و عقیده است.
این فعال دانشجویی عنوان کرد: انجمن علمی دانشجویی مثل هر تشکل دانشجویی از دل تحولات دانشگاه بیرون آمده است. عضویت فعال و دبیری در سومین دوره اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور در سال ۹۸ یکی از افتخارات این دوره از فعالیتهای انجمن علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین در شهریور سال جاری اولین مدرسه بین رشتهای به نام «مدرسه علوم انسانی و هنر» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی تاسیس شد.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: برای پشتیبانی از سومین سمپوزیوم کشوری آثار دانشجویی علوم اجتماعی، دومین دوره «مدرسه علوم انسانی و هنر» را به معرفی قالبهای جدید پژوهش در علوم اجتماعی در آبانماه امسال اختصاص دادهایم و سعی داریم در هفته پژوهش، یک پنل دانشجویی برای معرفی قالبهای جدید پژوهشی ارائه کنیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/