دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های کشاورزی واحد سبزوار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: در تولید مرغ و تخم‌مرغ جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید و مصرف مرغ و تخم‌مرغ، جزو ده کشور برتر دنیا هستیم و میانگین تولید و مصرف مرغ و تخم‌مرغ کشور در حدود دو برابر میانگین جهانی است. 
کد خبر : 44329

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسن رُکنی که در نخستین همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از وضعیت خوب پرورش طیور در شهرستان سبزوار و صدور مازاد تولید آن به خارج از کشور اظهار کرد: این اقدام ارزشمند می‌تواند با فعال کردن زنجیره‌ تولید از جمله کشتارگاه، کارخانه‌ خوراک و سایر حوزه‌های مرتبط منجر به افزایش استاندارد تولید و افزایش صادرات طیور به خارج از کشور شود.
وی با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام در مورد تولید علم و روایت حدیثی از حضرت علی(ع) که می‌فرماید زیبایی انسان به عقل اوست عنوان کرد: علمی ارزشمند است که تبدیل به عمل شود.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تاریخچه‌ شکل‌گیری جهاد کشاورزی در کشور گفت: مجموعه‌ جهاد سازندگی به دستور معمار کبیر انقلاب اسلامی غرس شد و امروز با عنوان جهاد کشاورزی، مشغول خدمت‌رسانی و انجام پروژه‌های عمرانی در روستاهاست.
رُکنی تلاش‌های فعالان جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته را قابل ستایش دانست و عنوان کرد: علی‌رغم تلاش‌ها و زحماتی که همکاران بنده در راستای ایجاد ساختارهای مختلف عمرانی در بخش روستایی داشته‌اند، این اقدامات لازم بوده، اما کافی نبوده است.
وی ایجاد تغییر در اقتصاد روستا را لازمه‌ ثبات و دوام روستاها عنوان کرد و گفت: اگر مطالبات روستا در بحث اقتصادی پیگیری نشود، مطمئناً شاهد مهاجرت آن‌ها به شهرها خواهیم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به سیر پُر فراز و نشیب واردات و صادرات گندم کشور، اظهار کرد: پس از اعلام خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز کشور در سال 84، متأسفانه با عدم توجه لازم به کشت آن، مجدداً تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم در جهان شدیم، اما امیدواریم با همت کشاورزان عزیز و برنامه‌ مدونی که در دست اجراست، مجدداً از واردات گندم به کشور بی‌نیاز شویم.


رُکنی: پس از اعلام خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز کشور در سال 84، متأسفانه با عدم توجه لازم به کشت آن، مجدداً تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم در جهان شدیم، اما امیدواریم با همت کشاورزان عزیز و برنامه‌ مدونی که در دست اجراست، مجدداً از واردات گندم به کشور بی‌نیاز شویم

وی با توجه به عدم موافقت وزیر کشاورزی با توسعه‌ زمین‌های زیر کشت گندم در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود ذخایر آب کشور، رشد تولید گندم در کشور را مثبت عنوان کرد و گفت: این امر حاصل بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در واحد سطح بود.
رُکنی نشر علم و بهره‌گیری از علم روز دنیا در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و پرورش طیور را اقدامی مفید در راستای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در تولید انواع محصولات روستایی و کشاورزی دانست و خواستار فعالیت بیشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حوزه‌ی کشاورزی و آبخیزداری شد.
وی وضعیت تولید عسل در کشور را نیز بسیار مطلوب دانست و گفت: به لحاظ میزان تولید عسل، هشتمین کشور دنیا هستیم و به لحاظ تعداد کلنی‌های زنبور عسل، چهارمین کشور دنیا هستیم که نشانگر آن است که بهره‌وری این حوزه را نیز باید ارتقا دهیم.
رُکنی با توجه به وضعیت تولید و مصرف گوشت قرمز در کشور ادامه داد: در سال‌های قبل شاهد واردات بیش از 100 هزار تن گوشت قرمز به کشور بودیم که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده‌ شده در دو سال اخیر، این میزان به 60 هزار تن کاهش یافت و علاوه بر آن توانستیم بیش از 670 هزار رأس دام به کشورهای همسایه صادر کنیم.
نخستین همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های بخش کشاورزی به همّت دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار و مشارکت فرمانداری شهرستان، اداره‌ی جهاد کشاورزی، دانشگاه حکیم سبزواری، اداره‌ گردشگری و میراث فرهنگی و شرکت کشت و صنعت جوین در سالن همایش‌های دانشکده‌ علوم انسانی مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته