دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1398 - 00:02
در گفتگوی آنا با شهرکی‌پور مطرح شد؛

درآمدزایی غیرشهریه‌ای؛ طرح اصلاح و پرورش دام در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن عنوان کرد که در راستای درآمدزایی غیرشهریه‌ای به‌ویژه در حوزه کشاورزی، طرح توجیهی اصلاح و پرورش دام تهیه و مطالعات علمی و میدانی در این عرصه صورت گرفته است.
کد خبر : 442706

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حرکت علمی و فناوری کشور علاوه بر ارزش ذاتی از باب تأثیر آن بر اقتصاد نیز یکی از اولویت‌‌های مهم کشور است. امروزه محصولات دانش‌‌بنیان از ارزش بالای اقتصادی برخوردار است.


نقش فناوری در رشد اقتصادی دنیا از 55 درصد در سال 1980 به 85 درصد در سال 2020 خواهد رسید و 20 درصد از این نقش را فناوری‌‌های برتر و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان بازی خواهند کرد؛ حتی پیش‌‌بینی می‌‌شود این مقدار در سال 2030 به 78 درصد افزایش یابد. علاوه بر این، صادرات محصولات دارای فناوری بالا در جهان طی سال‌‌های گذشته به‌طور مستمر 10 درصد رشد داشته و افزایش این مقدار نیز قابل پیش‌‌بینی است.


بنابراین فناوری رابطه‌‌ مستقیمی با اقتصاد خواهد داشت و از این حیث نیز برای کشور مهم خواهد بود. شناختن گام‌های طی‌‌شده در سال‌های گذشته به‌‌ویژه نقش مقام معظم رهبری و هدایت‌گری ایشان در این زمینه کمک‌کننده‌‌ تداوم حرکت علمی کشور خواهد بود.


براین‌اساس، دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت شتابنده علمی و فناوری کشور نقش اساسی دارد و در سال‌های گذشته این موضوع به عینه به اثبات رسیده است.


مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این راستا جهاد علمی خود را آغاز کرده و به دستاوردهای خوبی نیز رسیده است.


برای بررسی و پیگیری وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی رودهن و آخرین اطلاعات در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفتگویی را با حسن شهرکی‌پور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رودهن انجام دادیم که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:


آنا: با آغاز ترم تحصیلی جدید مهم‌ترین برنامه و اولویت شما در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پژوهش چیست؟


شهرکی‌پور: با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های واحد رودهن و مرکز رشد واحدهای فناور به منظور ارائه خدمات آموزشی- پژوهشی برای دانشجویان، دانش‌آموزان و ترغیب آنان در عرصه پژوهش و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با همکاری مرکز رشد واحدهای فناور، فعالیت‌های کاربردی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی ـ علمی و پژوهشی را آغاز کرده‌ایم.


سیاست دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در راستای افزایش درآمدزایی غیرشهریه‌ای


افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای با تقویت مرکز رشد واحدهای فناور، افزایش جذب دانشجو با ارتقای خدمات رفاهی ـ آموزشی، بهره‌برداری از مدارس سما در مقاطع مختلف و جذب حداکثری دانش‌آموزان در منطقه، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی و ورک‌شاپ‌ توسط استادان برجسته، اقدام به جذب دانشجویان علوم ‌پزشکی در پردیس پزشکی واحد رودهن، جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد دانشجویان ثبت‌نامی در سال پیش‌رو خبرهای خوبی هستند که با توکل بر خداوند در آینده خواهیم شنید.


آنا: در صورتی‌که در عرصه دانش‌بنیان و اختراعات محصولی دارید، مراحل طرح و تولید آن را تشریح کنید.


شهرکی‌پور: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با جذب بیش از 20 شرکت و واحد فناور در مرکز رشد واحدهای فناور (که از میان آن‌ها پنج شرکت دارای مجوز دانش‌بنیان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در زمینه‌های مختلف تولیدی- صنعتی فعالیت می‌کنند) اقدام کرده که از جمله این اقدامات آماده‌سازی مقدمات برای مشارکت با شرکت دانش‌بنیان رنگین نانوساختار برای تولید رنگ ساختمانی آنتی‌باکتریال معطر در دانشگاه با مدل معین بوده است. 


جذب شرکت دانش‌بنیان آویسِن به قصد راه‌اندازی آزمایشگاه همکار استاندارد زعفران، صنایع غذایی و جذب شرکت دانش‌بنیان آتیه حکمت آبتین تولیدکننده مواد ضد باکتری، ضد بو مورد استفاده در صنعت نساجی و پوشش بیرنگ ضدجلبک و ضد قارچ در صنعت ساختمانی نیز از جمله این اقدامات است.


اقدام بعدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن استقرار شرکت دانش‌بنیان نوع صنعتی پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر برای تولید دستگاه‌های نانو ذرات فلزی با استفاده از تکنولوژی انفجار الکترونیکی و دستگاه آرسنیک‌زدایی با کارتخوان است که در تأسیسات شهری و آب و فاضلاب کاربرد دارد؛ جذب خط تولید شرکت دانش‌بنیان نوآوران الکترونیک مهر قائم نیز از دیگر اقداماتی بوده که در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر فعالیت می‌کند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مقدمات عقد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را نیز فراهم کرده که این امر به‌منظور استفاده از فضاهای مرکز رشد واحد به مساحت حداقل 4 هزار متر مربع فضای کارگاهی انجام گرفته و مقدمات عقد تفاهم‌نامه با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هم در دست اقدام است. 


در این راستا سه شرکت توانمند دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در مهر 1398 که در تهران برگزار شد، حضور فعال داشتند.


آنا: در حوزه کشاورزی (محصولات کشاورزی و گلخانه) مورد تأکید دانشگاه آزاد اسلامی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


شهرکی‌پور: با توجه به این‌که مزرعه کشاورزی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، حدود هشت سال غیرفعال بوده، تلاش کردیم طی دو سال گذشته ابتدا از وضعیت رکود خارج و با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و ظرفیت‌های مغفول مانده درون واحد رودهن برای نیل به سیاست‌های دکتر طهرانچی نسبت به تولید محصولات کشاورزی در مزرعه دانشکده کشاورزی مانند انگور، گل‌محمدی، زعفران، خیار و فلفل گلخانه‌ای متناسب با محدودیت‌های خاکی، آبی و منابع مالی اقدام کنیم.


با توجه به وضعیت خاک مزرعه و میزان آب در دسترس، کشت دو هکتار انگور، یک هکتار گل‌محمدی و نیم هکتار زعفران صورت گرفت؛ هم‌چنین با توجه به این‌که گلخانه موجود در مزرعه حدود 10 سال بلااستفاده مانده و تقریباً از بین رفته بود، مجدد تجهیز و راه‌اندازی و محصولاتی مانند فلفل و خیار تولید شد و در ادامه نیز زیرکشت خواهد رفت.


 توسعه کشت‌های انجام شده مانند گل‌محمدی و انگور در آینده مدنظر است. با توجه به بالابودن میزان آهک خاک برای توسعه کشت محصولات، خاک مزرعه اصلاح شد. در این مدت نیز در راستای درآمدزایی غیرشهریه‌ای طرح توجیهی اصلاح و پرورش دام تهیه، مطالعات علمی و میدانی لازم در این زمینه صورت گرفت که با تخصیص منابع مالی مورد نیاز این موضوع در آینده نزدیک انجام می‌شود.


البته در مدت این دو سال با توجه به محدودیت شدید منابع مالی سعی شد با بهره‌وری بالا و استفاده از ظرفیت‌های داخلی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن  کمترین هزینه ممکن صورت گیرد.


از سوی دیگر واحد رودهن آمادگی دارد با توجه به نیاز شدید کشور به بذر به‌ویژه بذر هیبرید گیاهان سبزی و صیفی برای قطع وابستگی به خارج و تأمین امنیت غذایی در این زمینه اقدام به انجام تحقیق، پژوهش و تولید کند.


آنا: سخن پایانی...


شهرکی‌پور: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن سعی در ایجاد فضای معنوی، مذهبی و ارتقای خرد سیاسی در دانشگاه دارد و از آن‌جا که مخاطب اصلی و ویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، جوانان هستند و از سوی دیگر فضای دانشگاه هم فضای حضور جوانان و قشر فرهیخته است، این را بر خود تکلیف می‌دانیم و در راستای کاربردی‌کردن بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب در دانشگاه رودهن تلاش خواهیم کرد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته