دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1398 - 10:50

مسیر تایید FATF مسدود شد

چند وقتیست که مهلت رسیدگی مجمع تشخیص مصلحت نظام به لوایح چهارگانه به پایان رسیده و هنوز این نهاد به آن رای نداده است.
کد خبر : 430957
251071_3366893_updates.jpg

 به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، میانه مهرماه سال گذشته مصوبه مجلس درباره الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا تصمیم نهایی را این مجمع درباره یکی از پایه‌های چهارگانه اجرای برنامه اقدام FATF از سوی ایران بگیرد. بنابه دلایلی که سخن گفتن از آنها مفصل است و در این مجال نمی‌گنجد، در یک‌سال گذشته رسیدگی نهایی به این مصوبه مجلس در صحن مجمع تشخیص معلق شد و حالا که فرصت یک‌ساله مجمع برای رسیدگی به آن پایان یافته است، نظرات مختلفی درباره سرنوشت لایحه دولت برای الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو بیان می‌شود.
از میان مهم‌ترین نظرات، اول باید به‌نظر معاون حقوقی دولت اشاره کرد. لعیا جنیدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه «مبانی حقوقی برای ابلاغ لایحه پالرمو از سوی رئیس‌جمهور وجود دارد»، گفت: «حدود یک‌ماه گذشته این موضوع را به رئیس‌جمهور اعلام کردم. رئیس‌جمهور نیز با بررسی روند ارجاع لایحه الحاق به معاهده پالرمو و فرآیندهای طی‌شده در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت تصمیم خواهد گرفت.»
این نظر را به‌صورت تفصیلی‌تر یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دارد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه دراین‌باره به خبرآنلاین گفته است: «چون شورای نگهبان لایحه پالرمو را به‌صورت صریح رد نکرده و فقط ایرادهای هیات نظارت مجمع تشخیص را ابلاغ کرده است، این لایحه بعد از پایان مهلت قانونی بررسی آن در مجمع تشخیص و نظر ندادن این نهاد، عملا تبدیل به قانون شده است.»


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته