دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم

بنیادی: نگاه نخبه‌گرایی به دانشمندان یکی از مشکلات حوزه ژورنالیسم علم است

یک پژوهش‌گر حوزه ارتباطات علم نگاه نخبه‌گرایی به دانشمندان را یکی از مشکلات حوزه ژورنالیسم علم دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود روزنامه‌نگاران در اتخاذ رویکرد نقادانه نسبت به آن‌ها دچار مشکل شوند.
کد خبر : 429950
References-for-Masters-in-Medical-Journalism.jpg

ستاره بنیادی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تعریفی جامع از روزنامه‌نگاری علم اظهار کرد: ساحت ارتباطات علم یک مخاطب دارد و یک دانشمند و حدفاصل و مبدل زبان این افراد روزنامه‌نگار علم است.


وی با بیان این‌که دو وظیفه مهم روزنامه‌نگار علم ساده‌سازی زبان علم و ترجمه کردن این زبان به‌نحوی است که اطلاعات آن برای مخاطبان قابل استفاده باشد، از وضعیت روزنامه‌نگاری علم سخن به‌میان آورد و گفت: یکی از مشکلات روزنامه‌نگاری علم در کشور این است که غالب این ژورنالیست‌ها از رشته‌های غیرروزنامه‌نگاری وارد این حوزه شده و به‌صورت تجربی آن را یاد گرفته‌اند، البته الزاماً ژورنالیست‌های علمی که فارغ‌التحصیل این رشته روزنامه‌نگاری نیستند صرفاً نقطه ضعف نیست.


این پژوهش‌گر حوزه ارتباطات علم ضمن اشاره به این‌که ضعف عدم تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری در نگاه فعالان این حوزه خود را نشان می‌دهد، اذعان کرد: خیلی وقت‌ها افراد تجهیزات و ملزومات ژورنالیسم را می‌شناسند و با تیتر و لید آشنا هستند ولی نگاه جامعی نسبت به علوم انسانی و نسبی‌گرایی ندارند.


بنیادی در ادامه نگاه نخبه‌گرایی به دانشمندان را یکی از مشکلات حوزه ژورنالیسم علم دانست که باعث می‌شود روزنامه‌نگاران در اتخاذ رویکرد نقادانه نسبت به آن‌ها دچار مشکل شوند و افزود: در تمام دنیا کسی که در حوزه علم فعالیت می‌کند و به‌عنوان دانشمند شناخته می‌شود این جایگاه را به‌عنوان یک شغل در اختیار دارد ولی در کشور ما نگرش نخبه‌گرایانه به این افراد باعث می‌شود فرد به‌عنوان استاد یک جایگاه مقدس برای خود در نظر بگیرد و نقد یک مقام فرهیخته کار بسیار سختی است و این یک آفت است.


وی یکی دیگر از معضلات روزنامه‌نگاری علم در کشور را اقتصاد نفتی داخلی عنوان کرد و گفت: دانشمند ما در دانشگاه بیش از این‌که قرار باشد یک مشکل و معضلی از معضلات کشور را حل کرده و وارد ارتباط نزدیک با صنعت شود، سلیقه‌ای عمل می‌کند چون حقوق خود را از پول نفت دریافت می‌کنند و بنابراین برایش فرقی نمی‌کند که چه مشکلی قرار است حل شود و فقط به دنبال حوزه مورد علاقه‌اش است.


این فعال حوزه ارتباطات علم در ادامه به رشد شبکه‌های اجتماعی و تعاملات میان افراد اشاره کرد و افزود: برخی از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون توئیتر که به‌عنوان شبکه نخبه‌گرا شناخته می‌شود در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی تأثیر خود را گذاشته و در مواردی هم‌چون تئوری دومرحله‌ای ارتباط عمل کرده و باعث توجه عموم و رسانه‌ها نسبت به برخی موضوعات شاخص می‌شود.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: ژورنالیسم علم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته