باید بازیهایی تولید کرد که منجر به مهارت و اشتغال شوند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت ورزش و جوانان، محمد مهدی تندگویان در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: موضوع تولید محتوای بازیهای رایانهای، نرمافزار و ورود به فضای مجازی جزو موضوعات مهم کشور است که با وجود اینکه نهادهای زیادی در این حوزه مسئولیت دارند، مغفول مانده و هیچ سیاست مشخص و ریلگذاری مناسبی برای آن وجود ندارد و این موضوع از یک سیاست واحد و چشم انداز روشن برخوردار نیست.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که باید بهصورت اساسی برای آن چارهاندیشی شود همین موضوع است و علیرغم اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، بخشی از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون مربوطه و تعدادی از تشکلها بهصورت حرفهای به آن ورود کردهاند ولی همچنان از یک هماهنگی و سیاستگذاری کلان برخوردار نیست که امیدواریم با این تفاهمات و بیشتر شدن هماهنگیها به یک جمعبندی در سیاستگذاری برسیم و جایگاه دستگاهها مشخص و سیاستها ابلاغ شود.
معاون امور جوانان اظهار کرد: در خصوص حوزه جوانان و ارتباطش با بازیهای رایانهای باید گفت چه در تولید چه در بهره برداری و مخاطب این حوزه با جوانان سر و کار داریم بنابراین رسالت ما در این حوزه مشخص است. ما تشکلهایی داریم که در حوزه تولید محتوا، گیم، نرمافزار، فرهنگ و برگزاری بازیها بهصورت حرفهای و حتی در مواردی بهصورت بینالمللی فعالیت میکنند که اگر بتوانیم با همان مدل شبکهسازی تشکلها این موضوع راهم جلو ببریم و هم از حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و تسهیلات شبکههای ما برخوردار شوند کارهای بزرگی انجام خواهند داد.
تندگویان با بیان اینکه تغییر نگرش در فعالیتهای تشکلها بهوجود آمده، گفت: روزی تصور از کار «ان جی او»، فقط بحث کار داوطلبانه و حضور در حل مشکلات و آسیبهای مردم بود و کسی تصوری نداشت که بحث اشتغال و معیشت خود این تشکلها از کجا باید تأمین شود، همین امر باعث شده بود رشد تشکلها دچار رکود شود چون انگیزه اقتصادی از بین رفته بود اما در این دو سال این تحول انجام شد و کسی که می خواهد تشکلی ثبت کند باید در مدار یک مدل مشخص از پروسه اشتغال قرار بگیرد که اگر منجر به سود شود نشان میدهد ما در بحث توانمندسازی جوانان موفق عمل کردیم در اینصورت باید از مجموعه ما خارج و خودشان ثبت شرکت کنند یا کنار ما بمانند و تعهد دهند افزایش اشتغالزایی داشته باشند.
معاون امور جوانان گفت: بعد از این تفاهم مجموعه تشکلهایی که به هر نوعی به موضوع بازیهای رایانهای مرتبط میشوند را معرفی میکنیم و شبکه کشوری آن را تشکیل میدهیم و دورههای کارگاهی برای آنها تدارک خواهیم دید که بعد از آن میتوانند در تولید محتوا، ساخت و توسعه بازیهای ایرانی و برگزاری لیگها ورود کنند.
تندگویان با بیان اینکه تشکلها میتوانند کار تحقیقاتی کشوری در این زمینه انجام دهند افزود: باید ببینیم که چه مدل بازیها و کارهایی می تواند برای جوانان ایجاد انگیزه کند ضمن اینکه نمیتوانیم برای کل کشور نسخه واحدی تدوین کنیم چون هر منطقه خصوصیات خودش را دارد و در این زمینه باید تحقیقات انجام شود.
وی ادامه داد: ما باید به جای این همه تولید فارغالتحصیل رشتههای مختلف در مدرسه و دانشگاه به سمت تولید مهارت برویم که اگر این کار صورت بگیرد بخش مهمی از اشتغال کشور حل خواهد شد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر توسعه ساخت بازیهای رایانهای ایرانی، گفت: باید به سمت ساخت بازیهایی که منجر به تولید مهارت میشوند برویم تا بتوانیم متناسب با هر منطقه از کشور ضمن ایجاد سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، اشتغالزایی را هم افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه معتقدیم فضای اوقات فراغت نیز باید به اشتغالزایی تبدیل شود گفت: ما با کمک تشکلها میتوانیم هم شبکه تحقیقات بازیهای رایانهای ایران را تشکیل دهیم و هم میتوانیم به تولید محتوای مناسب، ایجاد انگیزه جوانان و برگزاری فستیوالهای استانی یا کشوری در این حوزه کمک کنیم و از جوانان که در این فضا مشغول فعالیت هستند برای طرح ایده و انجام کار استفاده کنیم.
تندگویان با تأکید بر آموزش سواد رسانهای و استفاده مناسب از فضای مجازی گفت: با تشکیل این شبکه میتوانیم خیلی از فرهنگسازیها را انجام دهیم و حتی به بحث فیلترینگ هم ورود کنیم و به جای اینکه به همه یاد بدهیم چطور فیلترینگ را دور بزنند، آموزش دهیم که چگونه میتوان با افزایش سواد رسانهای، راه حل مناسب برای بهره برداری از این فضا را داشته باشیم.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: امیدوارم با ایجاد انگیزه برای جوانان، به گونهای از این فضا بهرهبرداری کنیم که منافع آن به سمت ایران و فرهنگ کشورمان سوق داده شود و این بهترین دستاوردی است که این تفاهم نامه می تواند داشته باشد.
انتهای پیام/4046/4127/
انتهای پیام/