دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش 40 درصدی آب بهای مشترکان پرمصرف منتفی شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از مخالفت شورای اقتصاد با افزایش 40 درصدی آب بهای مشترکان پرمصرف خبر داد.
کد خبر : 42381

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه افزایش 40 درصدی بهای آب مشترکان دارای مصرف بالاتر از الگوی مصرف کاملا منتفی شده است، افزود: نظر شورای اقتصاد درباره تعدیل آب‌بهای مشترکان پرمصرف بر این بود که با توجه به سبد هزینه‌ای مردم و مشکلات اقتصادی کشور، نباید افزایش قیمت‌ها بیش‌ از 17 درصد باشد.


وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای اقتصاد اگر کسی 40 متر مکعب یعنی 2 برابر الگوی مصرف آب مصرف کند، آب بهای او 20 درصد افزایش می‌یابد.


دائمی با بیان اینکه در اکثر کشورهای جهان میزان مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه‌ روز 150 لیتر است، ادامه داد: بر اساس قواعد بین‌المللی سقف میزان مصرف ماهیانه آب به ازای هر فرد باید 4.5 مترمکعب باشد که آب‌بهای این مشترکان تنها 10 درصد افزایش یافته است.


به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، سقف 30 درصد افزایش آب بهای مشترکان به ازای مصرف آنها و نه مصرف مخفف لحاظ خواهد شد. به عبارت دیگر میزان مصرف افزون بر الگوی مصرف به صورت پلکانی تا سقف 30 درصد افزایش می‌یابد.


پیشنهاد وزارت نیرو درباره آب‌بها افزایش 10 تا 40 درصد بود، اما در شورای اقتصاد 10 تا 30 درصد افزایش به تصویب رسید.


بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد در کاربری‌های خانگی به ازای هر واحد مسکونی برای بازه مصارف کمتر از 15 متر مکعب در ماه به میزان 10 درصد، برای بازه مصارف از 15 تا 20 متر مکعب در ماه به میزان 15 درصد، برای مصارف بیش از 20 تا 40 متر مکعب در ماه به میزان 20 درصد، برای مصارف بیش از 40 متر مکعب در ماه به میزان 30 درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان 20 درصد، آب بها افزایش می‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته