دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1398 - 13:10
پس از تناقض‌های بسیار؛

آیا وزارت بهداشت ظرفیت رشته‌های پزشکی را افزایش خواهد داد؟

پس از انتشار خبر فروش صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون آموزشی خود خواستار افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی شد در حالی که وی پیش از این مخالفت خود را با این افزایش ظرفیت اعلام کرده بود.
کد خبر : 418373

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پس از موضع‌گیری‌های سخت وزارت بهداشت درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، سرانجام وزیر بهداشت با عقب‌نشینی معنادار در این زمینه در نامه‌ای خواستار افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی شد.


سعید نمکی که این روزها عزادار از دست دادن مادر است، در نامه‌ای به معاون آموزشی خود خبر از گلایه خانواده‌ها درباره ظرفیت محدود رشته‌های پزشکی در کنکور داد و خواستار افزایش ظرفیت‌ها شد.


وزیر بهداشت همچنین در نامه‌اش نوشت: متأسفانه تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان متعلق به خانواده‌هایی هستند که بدون استفاده از کلاس‌های پرهزینه آن‌چنانی با تکیه با هوش و استعداد ذاتی و با تلاش بی‌وقفه شبانه‌روزی به رتبه‌های بعدی دست یافته بودند.


براساس ظرفیت رشته‌های پزشکی در سال جاری حدود 9 هزار نفر می‌توانستند وارد این رشته‌ها شوند که 70 درصد ظرفیت طبق سهمیه‌های پذیرش می‌شوند در صورتی که 637 هزار و 475 نفر در گروه علوم پزشکی ثبت‌نام کردند که بیش از 50 درصد داوطلبان رشته‌های پزشکی را در صدر انتخاب‌های خود قرار می‌دهند. در صورتی که کمتر از 2 درصد شرکت‌کنندگان وارد رشته‌های پزشکی می‌شوند.


طرح بی‌نتیجه نمایندگان مجلس در تغییر ظرفیت رشته‌های پزشکی


در ماه‌های اخیر که داوطلبان کنکور از طرق مختلف صدای خود را به مسئولان رساندند؛ سبب شد اقدامات بی‌نتیجه‌ای صورت گیرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به طرح نمایندگان مجلس برای افزایش ظرفیت پزشکی اشاره کرد که البته با استدلال‌های وزارت بهداشت در این زمینه، نمایندگان طراح مجاب شدند که امکان افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی نیست.


کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح دلایل وزارتخانه متبوعش در این زمینه گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشور موضوعی نیست که صرفاً با تحلیل تک‌عاملی مثل نیاز آنی یا موضعی و برخی برآوردهای غیراصولی از نیاز آتی کشور قابل برآورد باشد. ده‌ها عامل نظیر امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی، ساختار نظام سلامت، جایگاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی، عوامل متعدد فرهنگی، نرخ رشد اقتصادی و درجه توسعه‌یافتگی و .... در این برآوردها باید مورد توجه قرار گیرد و صرفاً تمایل انبوه متقاضیان یا حتی نیازهای فعلی نمی‌تواند پاسخی صحیح و علمی برای آن باشد.


وی با انتقاد از رویکرد ژورنالیستی افراد ناآشنا به موضوع بیان کرد: گردانندگان بازار کاذب کنکور، هزار و یک مشکل بی‌ربط را به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تقلیل داده‌اند.


وزارت بهداشت نباید ظرفیت‌ها را افزایش دهد


جهانپور تأکید کرد: وزارت بهداشت به‌عنوان متولی آموزش پزشکی و تولیت سلامت، نمی‌تواند خود را در مسیر این امواج سرگردان قرار دهد چراکه مبنای کلیه سیاست‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در این حوزه، مدل‌های علمی مبتنی بر شواهد و مدارک و تجارب ملل خواهد بود و در حال حاضر ظرفیت اضافی برای پذیرش بیشتر در این رشته‌ها وجود ندارد و حتی در صورت وجود چنین ظرفیتی، سودمندی و مطلوبیت آن زیر سؤال است.


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: سیل داوطلبان یا عدم توزیع متناسب دانش‌آموختگان نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری درست در این حوزه باشد، مضافاً آنکه زیرساخت‌های آموزشی هم اقتضای پذیرش بیش از این ندارد و رعایت حداقل‌های لازم مانع از این خواهد شد که به تقاضاهای کاذب در این خصوص پاسخ داده شود اما سؤال اینجاست کدام تخت و بیمارستان آموزشی معطل مانده است که امکان افزودن بر ظرفیت فعلی را فراهم آورد.


حال با تغییر موضع وزارت بهداشت که در نامه وزیر مشهود است، مشخص نیست که این وزارتخانه چگونه می‌خواهد افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را برای آرزومندان این رشته‌ها محقق کند؟ البته نمکی در نامه خود در این باره آورده است:‌ باید به نحو مقتضی و در اسرع وقت به‌گونه‌ای عمل شود که معادل سهمیه منظورشده و با نظارت دقیق و رعایت اولویت رتبه‌های برتر از میان نخبگانی که در شرکت‌کنندگان آزاد وجود دارند به ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه شود.


وزیر بهداشت در توضیح دقیقتر خواسته خود نوشت: این اقدام اگر چه سخت و مقداری زمان‌بر است اما پاسخی منصفانه به جوانان رشید، نخبه و پرتلاش کشور است که صدایشان را شنیدیم و برای رشد، ماندگاری و خدمت‌شان در این سرزمین از هر گونه کوششی دریغ نخواهیم کرد.


سؤال دیگری که شاید به وجود بیاید این است که آیا این تغییر موضع ناگهانی وزیر بهداشت ارتباطی به مسئله افشای صندلی‌های فروخته شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد؟ 


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته