دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1398 - 13:41
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران:

برق‌گرفتگی در پارک‌های تهران بیشترین فراوانی را در میان مخاطرات دارد/ پارک‌های شهری ناایمن است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در 350 پارک تهران، برق‌گرفتگی بیشترین فراوانی را در میان مخاطرات فیزیکی دارد.
کد خبر : 418045

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا صدراعظم نوری در پایان جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز ملی آتش‌نشان اظهار کرد: امید آن می‌رود تا با گسترش فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث بتوانیم به حفظ سرمایه‌های انسانی و کاهش خسارات مالی به شهروندان دست یابیم.


وی ضمن اشاره به این‌که تنوع مأموریت‌های آتش‌نشانان در فضاهای مختلف همچون آوارهای ساختمانی، مقابله با مواد شیمیایی خطرناک، سقوط افراد، برق گرفتگی، غرق شدگی، محبوس شدگی گفت: این موضوع سبب شده تا  کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران بر دو موضوع  ایمنی و آتش نشانی در دو سال گذشته توجه ویژه‌ای داشته باشد.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مهم‌ترین تلاش این کمیسیون را در راستای  بهبود شرایط محیط کاری و سلامت جسمی و روحی آتش‌نشانان عنوان کرد و افزود: در دوره جدید مدیریت شهری  ۳۰۰میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان صرف تأمین تجهیزات آتش‌نشانان شد و به جز 6 ایستگاه آتش‌نشانی که در دست احداث است، تاکنون 130 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است.


صدراعظم نوری ادامه داد:  تلاش برای کاهش نرخ وقوع حوادث آتش‌سوزی در فضاهای بسته ساختمانی، فضای باز شهری و پیشگیری از وقوع انواع حوادث در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس پیگیری كاربست الزامات HSE، ارتقاء سطح ایمنی و توان عملیاتی مدیریت بحران در اداره شهر، ظرفیت‌سازی و ارتقاء آگاهی و آمادگی شهروندان در برابر حوادث مختلف طبیعی و انسان‌ساز از مواردی است که در اولویت‌های برنامه‌ریزی‌های ما قرار دارد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:  ایمنی، سلامت و محیط زیست اموری تخصصی هستند و ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند ولی به‌نظر می‌رسد از بین این موارد حفظ ایمنی شهروندان مقوله‌ای است که شهرداری تهران در مدیریت شهری می‌بایست اهتمام بیشتری نسبت به آن داشته باشد.


وی با اشاره به سند پنج ساله سوم توسعه شهر تهران گفت: شهرداری به عنوان مسئول اصلی حفظ ایمنی شهروندان در فضاهای عمومی شهر موظف است به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی شهر، ساختار مدیریت ایمنی و بحران و HSE شهر تهران را بازنگری کرده و شیوه‌‌نامه نظام مدیریت و بازرسی و نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه پیمانکاران را تدوین کند.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نهادینه سازی الزامات HSE اظهار کرد: به‌منظور پیشگیری از بروز مخاطرات مربوط به سلامت، ایمنی و محیط زیست در سال‌های گذشته با همکاری چند دانشگاه در 8 محور الزامات HSE مورد پایش قرار گرفت و نتایج به‌دست آمده حاکی از آن بود که ضوابط مربوطه، در پارک‌های شهری به‌‌طور جدی نگران کننده است.


صدراعظم نوری ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده و پس از بازدید از 350 پارک، در مجموع 10 هزار خطر، شناسایی شد که 7 هزار خطر در حوزه ایمنی و بهداشت و 3 هزار خطر در حوزه محیط زیست گزارش شده است. بررسی مخاطرات نشان می‌دهد که مخاطرات فیزیکی 65 درصد این خطرها را به خود اختصاص داده که در این میان برق‌گرفتگی بیشترین سهم را در آن دارد.


وی با بیان این‌که استفاده نادرست از منابع آبی در پارک‌ها بیشترین سهم را در مخاطرات زیست محیطی دارد، اذعان کرد:  ایمنی کودکان در زمین‌های بازی پارک‌های شهری اعم از پارکهای محلی ناحیه‌ای منتخب 5 منطقه در نواحی شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران از دیگر مواردی است که مورد بررسی قرار گرفت و براساس نتایج آن 68 درصد وسایل بازی پارک‌ها می‌تواند مخاطرات و آسیب‌ها را برای کودکان به‌همراه داشته باشد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ضعف ملاحظات ایمنی در سیستم‌های برقی و مکانیکی آبنماها و همچنین نبود امکانات مناسب بهداشتی و امدادی، از عمده‌ترین خطراتی است که در سال‌های اخیر حوادث ناگواری را متوجه کودکان و حتی بزرگسالان در پارک‌های شهری کرده است.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه مهم‌ترین چالش‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست مدیریت شهری را نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پارک‌ها، وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و فقدان هماهنگی در ساختار مدیریتی موجود، فقدان روشی کارآمد جهت نظارت منطقی بر نحوه عملکرد پیمانکاران و مهمتر از همه ضعف در بازرسی‌ها و پایش‌های ادواری در این حوزه دانست.


وی خاطرنشان کرد: نظر به ضرورت اجرا و پایش الزامات بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی در شهر تهران و عنایت به گذشت چندین سال از زمان ابلاغ مصوبه استقرار سامانه HSE شهرداری، لازم است شهرداری تهران گزارش اجرای تکالیف مندرج در مصوبه مذکور شامل گزارشی از وضعیت استقرار سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در کلیه نواحی شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و پیمانکاران وابسته، گزارش دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی ابلاغ شده به کلیه واحدهای مربوطه و همچنین گزارش برنامه و بودجه مصوب سالیانه در خصوص تخصیص ردیف اعتباری مستقل به فعالیت‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست را به شورای شهر ارائه کند.


صدراعظم نوری در پایان گفت: از شهردار تهران می‌خواهم که احکام پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله سوم در حوزه ایمنی و افزایش تاب‌آوری شهری را که بر بازنگری در نظام بازرسی از فضاهای ساختمانی موجود و بازنگری در ساختار HSE شهرداری تهران تأکید دارد، در اولویت توجه قرار داده تا بتوان از تکرار حوادث تلخی همچون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و کشته شدن عماد صفی‌یاری، کودک ۶ ساله در استادیوم آزادی بر اثر برق گرفتگی جلوگیری کرد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته