دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1398 - 12:41
در جلسه شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت؛

صنایع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی تهران ساماندهی می‌شود

شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهرداری در خصوص ساماندهی صنایع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران را تصویب کرد.
کد خبر : 415570

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.


زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با ضرورت پرداختن به لایحه اظهار کرد: منابع آلاینده در شهر تهران مربوط به منابع متحرک و ثابت است است که 80 تا 85 درصد آن به منابع متحرک تعلق دارد.


وی ادامه داد: در مواد 2، 6، 7 و 29 قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف الزاماتی عنوان شده تا در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اقدام کنند که شهرداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که در اسفند 95 شهرداری تهران ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین آلات عمرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی و شهری را مصوب کرد، گفت: پیرو این مصوبه، لایحه مذکور تهیه و با هدف کنترل آلودگی‌های ناشی از موتورهای دیزل و ماشین‌آلات شهری به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شد.


صدراعظم نوری در ادامه به مواد لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در ماده واحده این لایحه آمده است که در اجرای بند (ب) ماده واحده مصوبه الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری و با عنایت به مواد 2، 6، 17، و 29 قانون هوای پاک و همچنین در نظرگرفتن ماده 3 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو شهرداری تهران موظف است از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه نسبت به انجام مفاد آن اقدام کنند.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران به یکی از مواد این لایحه اشاره کرد و گفت: کلیه مالکین ماشین آلات عمرانی دیزلی و موتور دیزل زمینی مورد استفاده در عملیات ساخت و ساز اماکن، ابنیه، راه‌ها و تونل‌ها و کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهر تهران موظفند تأییدیه گواهی محیط زیستی برای ماشین آلات مذکور اخذ کنند.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهرداری تهران (ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران) نیز موظف است در مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه سامانه ویژه‌ای را با قابلیت ثبت مشخصات پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز شهری که در آن موتورهای دیزلی زمینی تحت بهره‌برداری قرار دارند اقدام کند.


وی تصریح کرد: این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود تا متقاضی امکان ثبت کامل مشخصات پروژه داشته باشد و بتواند نسبت به دریافت نوبت مراجعه بازدید به شکل برخط اقدام کرده و نسبت به روند پذیرش درخواست خود آگاه شود.


صدراعظم نوری خاطرنشان کرد: ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران علاوه بر این‌که می‌بایست با بهره‌گیری از اطلاعات درج شده در سامانه نسبت به کنترل برخورداری و یا اعتبار گواهی محیط زیستی تحت راهبری در پروژه عمرانی اقدام کند، می‌بایست در صورت نیاز واحد سیار مجهز به محل اعزام و میزان کدری دود موتورهای دیزلی زمینی را پایش کند.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ماده 5 این لایحه اظهار کرد: کارشناسان بازدید نواحی موظف هستند در بازدیدهای ادواری و مستمر از پروژه‌های ساختمانی الزامات زیست محیطی تعیین شده برای ماشین‌آلات دیزلی را بررسی و در صورت مشاهده اشکال تا زمان رفع مشکل از فعالیت ماشین‌آلات مذکور جلوگیری کنند.


وی در ادامه به سایر مواد لایحه لایحه شهرداری تهران در خصوص ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران اشاره کرد.


در ادامه مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این لایحه اظهار کرد: سهم آلایندگی‌ها در خصوص موتورهای دیزلی و شهرسازی نسبت به سایر آلودگی‌های شهر تهران کم است اما مردم از ما مطالبه می‌کنند تا از این قبیل موارد به خصوص آلودگی صوتی جلوگیری شود.


وی ادامه داد: این ماشین‌ها از رده خارج هستند ولی به‌شکل مستمر در حال تولید آلایندگی‌های مختلف هستند، بنابراین نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با راه‌حل مقابله با این نوع آلاینده‌ها گفت: یکی از راه‌های مقابله با این منابع آلاینده بازرسی و دیگری پیشگیری، استانداردسازی، ضابطه‌مند کردن و ساماندهی و ایجاد فرآیند قبل از انجام هرگونه فعالیتی است، از این رو باید برای دریافت مجوز و گواهینامه برای استانداردسازی‌ها به‌وجود آمده و امکان فعالیت‌های بی‌خطر فراهم شود.


گفتنی است ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران با 19 رأی از 20 رأی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته