نوسان تامین لاستیک وجود ندارد، مشکلی در تامین نداریم/ عرضه لاستیک از طریق واحد صنفی راهحل مشکل
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از صداوسیما، محمدرضا آل سارا با اشاره به نوسان در بازار لاستیک کشورتصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر در وضعیت خوبی هستیم و نوسانی در بازار تأمین لاستیک وجود ندارد.
وی افزود: در مقطعی بازار تأمین لاستیک کشور دچار مشکل شد که خوشبختانه با تدابیر به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت این بحران را پشت سر گذاشتیم.
عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک بابیان اینکه اگر مشکلی وجود داشته باشد در نحوه توزیع کالاست، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از لاستیک مورد نیاز کشور از طریق وزارت صنعت و معدن و بخش دیگر نیز از طریق سازمان راهداری توزیع میشود.
وی با ابراز امیدواری برای رفع این مشکل در آینده نزدیک افزود: در صورتی که نحوه توزیع لاستیک به شیوه گذشته تغییر کند این مشکل نیز به زودی رفع و از انباشت کالا نیز جلوگیری میشود.
این عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک در تشریح اینکه در حال حاضر نحوه توزیع این کالا در بازار به چه صورت است، پاسخ داد: متقاضی بر اساس شیوه جدید باید در سامانهای ثبتنام کند و پس از پایشهای صورت گرفته کالای مورد نیاز خود را دریافت میکند.
وی بابیان اینکه در گذشته آزمون و خطاهای لازم در مورد نحوه توزیع انجام شده است، گفت: در گذشته واحدهای صنفی در نحوه توزیع همکاری میکردند اما اکنون پایانهها بهتنهایی این کار را انجام میدهند که همین امر باعث انباشت کالا شده است.
وی افزود: بهطور مثال راننده بدون اینکه بهنوعی از لاستیک نیاز داشته باشد آن را خریداری و در منزل نگه میدارد و اگر این نوع توزیع به خود واحد صنفی اختصاص داده شود این مشکل رفع و فاصله میان راننده و واحد صنفی نیز از بین میرود و دیگر مشکلی در کمبود کالا وجود نخواهد داشت.
آل سارا با اذعان به این موضوع که تولید داخل بهخوبی پاسخگوی نیاز بوده است، بیان کرد: در صورتی که اینگونه مشکلات نیز رفع شود و حمایت از تولیدکنندگان داخلی مضاعف شود بهطور قطع بهمرور زمان نیاز به واردات لاستیک نیز کاهش خواهد یافت.
عرضه لاستیک از طریق واحد صنفی راهحل مشکل
محمدرضا آل سارا در ادامه پیشنهاد داد تا برای رفع این مشکل واحدهای صنفی کالاها را بهطور مستقیم در اختیار مصرفکننده قرار دهند و سازمان راهداری و دیگر واسطهها از این میان حذف شوند.
وی در توضیح این فرآیند افزود: این فرآیند به معنای درخواست برای حذف حوالهها نیست و تنها باید شکل آن تغییر کند.
وی با بیان این مثال که کامیونهای 18 چرخ سالانه 6 حلقه لاستیک دریافت میکنند ، بیان کرد: این به این معناست که این کامیونها هر چهار ماه دو حلقه دریافت میکنند و کامیونهای 10 چرخ هر 6 ماه باید دو حلقه لاستیک و کامیونهای 6 چرخ نیزهر سال دو حلقه دریافت کنند.
آل سارا بیان کرد: طبق این فرآیند اتوبوسهای برونشهری هر چهار ماه دو حلقه و درونشهری نیز هر 6 ماه دو حلقه لاستیک دریافت میکنند، این نحوه توزیع در 8 سال دفاع مقدس پاسخگوی نیاز مردم بود والان نیز کارآمد است.
وی اظهار کرد: طبق سرانه مصرف متقاضی میتواند با مراجعه به واحد صنفی و پس از بررسی در سیستم در صورتی که قبلاً نیاز خود را از جای دیگری تأمین نکرده باشد به صورت مستقیم کالای خود را از واحد صنفی دریافت کند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/