جامعه قدرتمند، اعتبار خود را از انسانهای توانمند میگیرد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی آموزش و پرورش، محسن حاجیمیرزایی در دومین جلسه ستاد همکاری حوزههای علمیه با آموزش و پرورش با اشاره به اراده و انگیزه بالا در آموزش و پرورش جهت همکاری با حوزههای علمیه اظهار کرد: همه اهدافی که دنبال آن هستیم مانند عدالت، فقرزدایی، آرامش و پیشرفت کشور؛ به دلایل مختلفی باور دارم هسته اصلی رسیدن به این اهداف با پیریزی در آموزش و پرورش صورت میگیرد لذا تحول در نیروی انسانی لازمه رسیدن به اهداف متعالی است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی جامعهای قدرتمند اعتبار خود را از انسانهای توانمند جامعه میگیرد و جامعهای که در برابر تهدیدها میتواند استمرار یابد، آن جامعه توسعه یافته است، بنابراین هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت چنین آدمهایی توانمندی، حافظ هویت شخص و اجتماعی خود و دیگران و ... هستند.
وی با اشاره به اینکه با توسعه کمی آموزش و پرورش سطح پوشش تحصیلی به ۹۸.۵ درصد رسیده است، گفت: نباید طرحهای ما در مرحله ایده قربانی شود و به اجرا نرسند لذا روی یک طرح کار کنیم اما آن را بتوانیم اجرایی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: نباید اقدام برابر با نتیجه باشد زیرا این اقدام بهعنوان فرض درست مطرح شده است در حالیکه باید حجت داشته باشیم که فرض درستی را تصور کردهایم و بسیاری از کارهای درست هم نادرست انجام میشود.
حاجی میرزایی با اشاره اینکه گفته میشود کار فرهنگی نمود ندارد، گفت: کار فرهنگی در صورت درستی حتماً نمود خواهد داشت و امیدوارم اجرای سند تحول را با همراهی شما پیش ببرم چون اجرای یک کار سه برابر سخت تر از ایده و طرح آن است.
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه در این نشست با اشاره اینکه تلاش ما قرار گرفتن حوزهها در تراز دنیای معاصر و نظام اسلامی است، اظهار کرد: با این نگاه تلاش کردهایم که اسناد راهبردی و برنامههای پنج ساله داشته باشیم و در همین راستا گامهای مهمی برداشته شده است.
وی از انجام طرح آمایش با ۴۰ دستگاه خبر داد و گفت: نظام آموزشی در تمام حوزههای دانشی در حال بررسی است.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه در ذیل برنامههای ۵ ساله باید به تفاهم با دستگاههای مختلف برسیم و این الگو با رویکرد راهبردی و برنامهای اتفاق میافتد، اظهار کرد: در حال حاضر با وزارت علوم، صداوسیما و آموزش و پرورش با همین رویکرد در حال کار هستیم.
وی گفت: سند تحول بهطور دورهای پنج ساله باید اصلاح و بازبینی شود لذا ترمیم و اصلاح سند لازم است و حوزهها هم سهمی در بازبینی و اجرای سند تحول دارند و مراکز پژوهشی و تخصصی حوزهها در این زمینه میتوانند پشتیبان آموزش و پرورش باشند لذا بخشی از پژوهشها و تحقیقات حوزه و دانشگاه باید پشتیبان آموزش و پرورش باشد.
در ادامه این نشست ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی اظهار کرد: بهتر است شاخصها طوری تعریف شود که در سطح مدرسه همکاریهای حوزه صورت بگیرد، کلیت برنامه درس ملی از زوایای مختلف از جمله از نگاه حوزه میتواند مورد نقد قرار گیرد و ایده های آنها وارد این برنامه شود، طرح بوم قرار است ۸۰۰۰ مدرسه را در سال پوشش دهد و اگر هسته مرکزی این برنامه در محلی تولید شود و نیازهای دانش آموزان شناسایی شود ما آماده استفاده از این طرح هستیم.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/