آموزش و نظریهپردازی دو مؤلفه مورد نیاز خبر خوب در راستای تولید خبر بومی
سید وحید عقیلی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تحریمهای علیه مردم کشورمان هرروز شاهد حجم عظیمی از اخباری هستیم که درنهایت به نفع مردم ایران نیست، اظهار کرد: این اخبار منفی در رسانهها، یک نگرش منفی نسبت به کشورمان ایجاد کرده است.
وی افزود: متصدیان رسانهای باید با تولید اخبار در راستای کاهش و از بین بردن نگرش منفی نسبت به کشورمان بردارند. اخبار باید واقعبینانه، بهروز و بر اساس صحت و درستی، پاسخگوی نیاز خبری مردم باشد. برخی از افراد جامعه با استفاده از رسانههای خارجی و شبکههای ماهوارهای به نیاز خود پاسخ میدهند؛ اگر تولیدات خبر در داخل کشور افزایش یابد مردم کمتر به سمت رسانههای خارجی خواهند رفت.
این استاد دانشگاه با اشاره به خبر خوب عنوان کرد: خبر خوب بیانگر واقعیت جامعه بوده که امروزه یکی از نیازهای جامعه است. پایاننامه ابراهیم رضایی دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزشهای ملی و اسلامی در رسانهها یک کار مثبت در این حوزه است؛ اما فقط یک شروع است و در آینده باید کارهای مهمتر و نگرشهای جدیدتری در این حوزه انجام شود که بهوسیله آن بتوانیم به تولید خبر بومی در کشور برسیم.
عقیلی ادامه داد: خبر خوب ممکن است با استانداردهای غربی انطباق داشته باشد و بعضاً نیز انطباق نداشته باشد؛ هدف در خبر خوب این است که واقعیت را به مردم گفته شود. همچنین باید بهاندازه کافی در مورد وقایع داخلی، منطقهای و بینالمللی، خبر توسط تولیدکنندگان خبر کشورمان انجام شود و این موضوع فوریت دارد.
وی با تأکید بر آموزش و نظریهپردازی در حوزه خبر خوب تشریح کرد: خبر خوب در ابتدا با چالشهای جدی و زیادی مواجه بود؛ از همین رو نیاز به توضیح خبر خوب است که عناصر و اجزای خبر چیست، همچنین در یک رویداد بد نمیتوان خبر خوب تولید کرد، خبر خوب این است که به مردم امید دهد.
این استاد دانشگاه با اشاره بر اینکه خبر خوب باید به متصدیان رسانه در کشور آموزش داده شود، گفت: روزانه اتفاقهای زیادی در کشور رخ میدهد که از آن هیچ خبری تولید نمیشود اما در شبکههای اجتماعی بازتاب دارد، همین موضوع صحت اخبار را زیر سؤال میبرد و کار را با پیچیدگیهایی مواجه میسازد.
عقیلی در خصوص جذب مخاطب نیز توضیح داد: اخبار باید دارای اعتبار مرجع باشند؛ اعتبار مرجع بودن در زمان کوتاه به دست نمیآید. یک خبرگزاری طی چندین سال بهمرور با انتشار اخبار درست و برگرفته از واقعیت اعتبار مرجع میشود. هرچند در این میان بعضی از رسانهها با استفاده از برخی تکنیکها این مرجعیت را به دست میآورند.
انتهای پیام/4115/4084/پ
انتهای پیام/