دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1398 - 06:45
عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره:

خبر خوب تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند/ بیان نقاط قوت و ضعف با استفاده از تعبیرهای خوب

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره گفت: امتداد اخبار رویدادها و وقایع در تخیل و ذهن مخاطبین تأثیر می‌گذارد؛ از همین رو باید با اخبار را به‌گونه‌ای ساماندهی کرد که از یک واقعه تلخ و آسیب رساند تهدیدها به فرصت تبدیل شوند و نقاط ضعف و قوت با تعبیرهای خوب بیان شوند.
کد خبر : 416195
AG8I0789.jpg

امیدعلی مسعودی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص خبر خوب اظهار کرد: خبر خوب یا بد بر اساس باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها شکل می‌گیرد. خبر امیدآفرین ازنظر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی خبر خوب محسوب می‌شود. بسیاری از خبرهای بدی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ اگر امیدوارکننده باشد به‌مثابه خبر خوب است. گاهی خبرهای بد تلنگری برای برطرف سازی یک مسئله و مشکل هستند که آن نیز به‌عنوان خبر خوب شناخته می‌شود.


وی افزود: خبر بد عبارت‌ است از خبرهایی که ارزش‌های خبری آن‌ها در جهت توسعه و رفاه و امنیت فکری جامعه نیست؛ خبر خوب بیانگر حادثه بد با بیان واقعیت است که در جامعه ایجاد تنش نکند و به حل مسائل و مشکلات کمک کند. همانند اخبار بحران سیل که در ابتدا از آب‌گرفتگی و سرریز شدن آب درون شهر اطلاع می‌دهد و در مرحله بعدی اخبار در خصوص امدادرسانی و هوشیار سازی مردم است.


این عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره عنوان کرد: اخبار سیل در مرحله اول که از بی‌خانمانی یک عده اطلاع می‌دهد به‌عنوان خبر بد شناخته می‌شود؛ اما زمانی که از نجات افراد اطلاع می‌دهد به‌عنوان خبر خوب شناخته می‌شود. در حوادث همانند سیل نباید صحنه‌های آزاردهنده را منتشر کنیم و درعین‌حال اینکه اخبار واقعی را پیگیری کنیم باید خبر خوب را رواج دهیم. امتداد اخبار رویدادها و وقایع در تخیل و ذهن مخاطبین تأثیر می‌گذارد از همین رو باید با اخبار خوب ذهنیت افراد جامعه را به‌گونه‌ای ساماندهی کرد که از یک واقعه تلخ و آسیب رساند تهدیدها به فرصت تبدیل شوند و نقاط ضعف و قوت با تعبیرهای خوب بیان شوند.


 مسعودی با اشاره به اینکه انتشار اخبار در رسانه‌ها باید دارای یک استراتژی باشد، ادامه داد: تصور افراد از خبر به عناصر و ارزش‌های خبری نسبت داده می‌شود. خبر فرایند ارزش‌گذاری عناصر رویدادهای عینی با توجه به منافع فرستنده و نیازهای مخاطب است در خبر خوب نه‌تنها به نیازهای مخاطب بلکه باید به منافع مخاطبین نیز توجه شود منافع مخاطبین تنها منحصر به منافع مادی نیست به‌طور مثال در مسئله اخبار فلسطین، مجاورت معنوی مطرح است.


این استاد ارتباطات بیان کرد: با توجه به ایام محرم و این‌که شهادت امام حسین(ع) یک واقعه تلخ است اما روضه‌ها و آیین‌های این مناسبت همراه غم خود دارای نوعی نشاط‌ معنوی هستند؛ همچنین از امام حسین(ع) یک الگو معرفی می‌شود. این‌یک نمونه خبر خوب است که همراه خبر شهادت، امیدآفرینی و نشاط‌آوری را به همراه دارد. اخبار نه‌تنها در تخیل بلکه باید در واقعیت زمینه‌های عملی و انگیزش‌های عملی را ایجاد کنند.


مسعودی خاطرنشان کرد: اخبار خوب دارای ابعاد روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصادی و... هستند که مهم‌ترین بعد آن ارزش دینی و فرهنگی است که باید در انتشار اخبار به این بعد توجه ویژه‌ای صورت گیرد. همچنین در انتشار اخبار باید یک سناریو و مدیریت وجود داشته باشد.


وی اذعان کرد: پایان‌نامه‌هایی با موضوع «مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها» مانند رساله دوره دکتری ابراهیم رضایی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از نیازهای رسانه‌های کشور است. این گونه رساله‌ها نباید با معیارهای خبرنگاری و گزارش‌نویسی سنجیده شود. در این‌گونه پژوهش یک مسئله بومی از زاویه ارزش‌های اسلامی و فرهنگ جامعه به آن نگاه شده است. این‌گونه رساله‌ها باید به‌عنوان یک الگو در دسترس خبرنگاران و مسئولین رسانه برای ایجاد افق دید بهتر برای مدیریت و تنظیم بهتر خبر قرار بگیرد.


این عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره در خصوص کارآمدسازی رساله‌های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: خروجی رساله‌های کاربردی علوم ارتباطات و رسانه باید به دست مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیما برسد و همچنین پیشنهادهای راهبردی و اجرایی نیز به این مدیران ارائه شود. همچنین در دانشگاه‌ها نیز باید پژوهش‌هایی در این زمینه با روش‌های دیگری انجام شود.


مسعودی گفت: ادبیات جدیدی در حال شکل‌گیری است که افراد رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران باید در این مباحث شرکت کنند؛ رساله با موضوع خبر خوب آغاز راه است و باید دیگر دانشجویان این مسیر را ادامه دهند تا بتوانیم یک نظریه به‌عنوان نظریه ارتباطی در حوزه خبرهای خوب و امیدآفرین ایجاد کنیم.


وی با اشاره به اینکه در فرهنگ غرب از خبر بد به‌عنوان خبر خوب یاد می‌شود، گفت: خبری که سه ارزش خبری درگیری، شهرت و فراگیری را دارند؛ پربسامدترین خبرها هستند و به‌عنوان خبرهای برتر محسوب می‌شوند، مدل خبر خوب، خبری است که ارزش‌های خبری را رعایت می‌کند.


انتهای پیام/4115/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته