دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه دفاعیه دکتری دانشجوی دانشگاه آزاد با محوریت خبر خوب مطرح شد؛

رضایی: بعضی مدل‌های خبری ایران، در غرب منسوخ شده است/ مدل خبر خوب منتشر می‌شود

دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار پایان‌نامه خود با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه‌ها خبر داد.
کد خبر : 415513
AG8I0745.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم رضایی دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه دفاع از یایان نامه خود با موضوع «طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه‌ها» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد، با بیان اینکه دو دهه در حوزه رسانه به‌خصوص خبر حضور فعال داشته است، در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: حجم اخبار منفی در کشور ما زیاد است و در شیوه روایت اخبار نیز معیوب هستیم.


وی با بیان اینکه در جامعه کنونی ما نقاط ضعف به جای زیبایی‌ها و نقاط مثبت دیده می‌شود، افزود: از همین رو نیاز به یک مدل بومی خبر، مدلی که نمایان گر زوایای مختلف و واقع‌گرا وجود داشت که نام آن را طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها گذاشتیم.


این دانشجوی دکتری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که می‌فرمایند: «تحقیقات و پژوهشات در کشور ما باید بر اساس نیازهای کشور باشد». عنوان کرد: طراحی و معرفی مدل خبری که مرتبط با منافع ملی وارزش‌های اسلامی باشد، مورد نیاز بود، از همین رو به مدت دو سال در این حوزه پژوهش صورت گرفت و امروز موفق به دفاع از آن شده‌ام. این کار پژوهشی پس از طی کردن مراحل اداری منتشر می‌شود و در اختیار همگان، مدیران رسانه و خبرنگاران و... قرار خواهد گرفت.


رضایی در خصوص کاربردی سازی پایان نامه خود گفت: این پژوهش در پنج فصل (کلیات، ادبیاتظری و پیشینه تحقیق، روش تحقیق، یافته‌های تحقیق و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری) بر اساس روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. در فصل دوم (مبانی نظری) همه کارهای نظری که در حوزه خبر خوب صورات گرفته است، مرور کردیم. در فصل سوم گرند تئوری بود و در فصل چهارم نیز با 23 نفر از نخبگان و خبرگان حوزه خبر، رسانه، روان شناسی و علوم دینی و جامعه شناسی مصاحبه‌های مشروح انجام شده است و طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) به مدل خبر خوب در 9 محور اصلی برسیم.


تعریف خبر خوب


وی با بیان اینکه خبرخوب، خبری است مفید، منطقی، امیدآفرین، مسئولانه، منصفانه، دقیق و جامعه که ضمن رعایت اصول خبرنویسی با در نظر گرفتن منافع ملی و ارزش‌های اسلامی تولید و منتشر شده و در نهایت موجب  به پیشرفت مخاطبان شده و به نیاز آنان پاسخ می‌دهد، ادامه داد: 9 محور خبر خوب شامل تعریف، ساختار، تهیه و تنظیم خبرخوب، خبر خوب از دیدگاه دین، تأثیر خبر خوب بر مخاطب و... می‌شود.


این دانشجوی دکتری با تأکید بر اینکه خبر خوب خبر خوب فراتر از رقابت‌های رسانه‌ای، جناح‌بندی‌ها است، توصیه کرد: تمامی افراد متعهد بر نظام جمهوری اسلامی ایران بر یک الگوی صحیحی خبرنویسی کنند. مدلی که اکنون در کشور ما در حال استفاده است بعضأ در غرب نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.



رسانه‌هایمان به علت سیاسی بودن و نگاه‌های تنگ حاکم بر دولت‌ها بعضأ منافع ملی را فدای منافع سیاسی، جناحی و... خود می‌سازند یا نوعی ناامیدی را به کشور پمپاژ و حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند.



رضایی ادامه داد: با وجود حادثه‌های تیراندازی زیادی که در آمریکا صورت می‌گیرد، یک مورد عکسی از خون و تصاویر منزجر کننده‌ای منتشر نمی‌شود. همچنین در آتش سوزی کالیفرنیا تصویری از اجساد حیوانات و عکسی پمپاژکننده  یأس و ناامیدی منتشر نشد و بر جنبه آموزش، هدایت گری و اطلاع رسانی به مردم تمرکز شده بود و نیروهای خدمات رسان را در هنگام بحران تضعیف نمی‌کردند.


وی اذعان کرد: رسانه‌های کشورمان به علت سیاسی بودن، ابزار احزاب بودن، نگاه‌های تنگ حاکم بر دولت‌ها بعضأ منافع ملی را فدای منافع سیاسی، جناحی و... خود می‌سازند یا نوعی ناامیدی به کشور پمپاژ و حریم خصوصی افراد نقض می‌کنند. همچنین گاهأ اخباری منتشر می‌شود که از اساس کذب است؛ همانند مفقود شدن دو برادر بود که بعضی رسانه‌ها آن را با حادثه قاشقچی مقایسه کردند، یک موج منفی سنگین در کشور راه انداخت. در نهایت نیز مشخص شد هیچ بازداشتی صورت نگرفته است و تنها افراد از دسترس خارج شده‌ بودند! از همین رو رسانه‌های نیاید با انتشار این اخبار ضربه به احساسات مردم وارد کنند.


خبر گران‌ترین و ارزشمندترین تولیدات یک رسانه است


این دانشجوی دکتری اذعان کرد: امروزه  نسبت به گذشته میزان اطلاعات و اخباری که از طریق این ابزارها و دیگر ابزارهای کلاسیک به‌دست می‌آوریم، بیشتر شده و در میان همه تولیداتی که از رسانه‌ها منتشر می شود، «خبر» ارزشمندترین و گران‌ترین آن است


رضایی با بیان اینکه اهمیت اخبار و  افزایش نقش آن در زندگی مردم ضرورت مطالعه نقش و پیامدهای اخبار را بیش از پیش نمایان می‌کند، افزود: از همین رو لازم است تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور آمادگی فکری و عملی را برای مواجهه با تحولات جدید به‌ویژه در حوزه اطلاع رسانی و خبر را داشته باشند.


اخبار منفی پمپاژکننده ناامیدی در کشور 


این دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی عنوان کرد: موضوع «طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها» وقتی تبدیل به دغدغه جدی شد که سعی کردم نگاهی فراخبری به خبرهایی روزانه در جامعه ایرانی بیندازم و آن خبرها را با جوامع دیگر از جمله غرب مقایسه کنم. این مقایسه بیانگر میزان اخبار منفی و بد در کشور ما بود که اخبار مثبت خود را هم در ذهن مخاطب تلخ و بی مزه جلوه می‌دهند که در نهایت منجر می‌شود در «جنگ روایت‌ها» درست عمل نکنیم.


وی ادامه داد: نتیجه این گونه خبررسانی به شکل گیری یک جامعه افسرده و عصبی و مایوس منجر خواهد شد؛ در حالی که رسالت رسانه بر خلاف این نتیجه است و رسانه مأمور هدایت، رشد، اصلاح و آگاه‌سازی مخاطب است.


رضایی با اشاره به اینکه برخی در ابتدا گمان می کردند که هدف از «خبر خوب» تهیه و نشر اخباری از جنس افتتاح فلان پروژه یا واریز یارانه، سانسور و بایکوت اخبار تلخ و منفی همچون زلزله و سیل و گرانی و بیکاری و... است، گفت: هدف خبر خوب نه خط کشیدن بر عینیت در خبرنویسی بلکه تأکید بر عینیت، جامعیت، صحت و دقت در خبر دارد؛ خبر خوب آمده تا خبر را به عنوان یک کالای استراتژیک و ژئوپلوتیک از حصار سخت جناح گرایی و قبیله گرایی سیاسی و منافع زودگذر فرصت طلبان در بیاورد و مردمی کند.


خبر خوب، خنثی ساز توطئه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران


وی خاطر نشان کرد: در این طراحی می‌خواهیم نگاهی عمیق، راهبردی و تحلیلی به پدیده ها داشته باشیم و به‌طور دقیق به چگونگی و چرایی آنها بپردازیم. بر سبک و تیتر و لید خبر نباید متوقف شد، خبر خوب را بیشتر به مثابه رویکرد و تفکری است که لازم است بر فضای رسانه‌های ما حاکم شود. در واقع خبر خوب و عناصر و ارزش ها و سبک خبرنویسی خبر خوب تفاوت چندانی با دیگر خبرها ندارد؛ بلکه آنچه خبر خوب را از دیگر اخبار متمایز می کند محتوای آن است که برگرفته از تفکر و اندیشه خبرنگار و مدیران رسانه است.



دشمن به دنبال ناامید کردن و افسرده سازی جامعه ایرانی است و برای این کار بر ذهن و افکار مردم متمرکز شده است. خبر خوب یکی از روش‌های لازم برای خنثی سازی توطئه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران خواهد بود و  رسانه‌نگاران به مثابه معلمان جامعه و رسانه به عنوان دانشگاه عمومی موجبات رشد و پیشرفت معنوی و فرهنگی مردم را فراهم می‌سازد.



این دانشجوی دکتری در خصوص خوب شدن اخبار تأکید کرد: نباید در اجزای خبر درجا بزنیم بلکه باید فکر و نگاه مثبت‌اندیش، مؤمنانه، خیرخواهانه و هدایت گرانه را در میان نویسندگان، گویندگان، تریبون داران، رهبران افکار و صاحبان خرد توسعه دهیم و رسانه‌نگاران به مثابه معلمان جامعه و رسانه به عنوان دانشگاه عمومی موجبات رشد و پیشرفت معنوی و فرهنگی مردم را فراهم کنند و این کار نیازمند سرمایه گذاری در حوزه «تربیت» است.


وی افزود: دشمن به دنبال ناامید کردن و افسرده سازی جامعه ایرانی است و برای این کار بر ذهن و افکار مردم متمرکز شده است. همچنین با تشکیل ارتش فرهنگی به فرماندهی ژنرال‌های رسانه‌ای و به‌کارگیری بهترین تجهیزات و با تکیه بر تکنیک‌های عملیات روانی، به دنبال اخلال در اندیشه و تفکر ایرانیان است. در این میان خبر خوب یکی از روش‌های لازم برای خنثی سازی توطئه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران خواهد بود.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته