دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1398 - 13:23
در پایان‌نامه دانشجو مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد؛

خواص دینامیکی ماشین‌های ابزار بهینه‌سازی می‌شود

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تهران، در پایان‌نامه خود با موضوع تحلیل فرکانسی و کنترل ارتعاشات بسترهای کامپوزیتی در ماشین‌ابزار سنگ‌زنی به معرفی بخش‌ها و سرفصل‌های این پایان‌نامه پرداخت.
کد خبر : 429066
0240be31-c6f3-4620-994f-1d907e839ba1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه دفاع دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تهران در خصوص یک تحلیل المان محدود (FEA) با موضوع «تحلیل فرکانسی و کنترل ارتعاشات بسترهای کامپوزیتی در ماشین‌ابزار سنگ‌زنی» با حضور استادان داور (داور داخلی: مهرداد قطره‌نبی، ریاست هیئت علمی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، داور خارجی: علی صادقی)، مشاور و فرزاد چراغ‌پور، استاد راهنما برگزار شد. در این جلسه شهریار ورمزیار، پایان‌نامه خود را ارائه داد و به معرفی بخش‌ها و سرفصل‌های این پایان‌نامه پرداخت.


پایان‌نامه شهریار ورمزیار در پنج فصل تنظیم‌شده که فصل اول یک با اشاره به مفاهیم و بیان مسئله و فرضیات و..، فصل دوم به ادبیات و پیشینه حوزه موضوع مقاله، فصل سوم به شرح ارتعاشات سنگ‌زنی و روش انجام کار پرداخته است. هم‌چنین فصل چهارم در خصوص نتایج عملی و تجربی و فصل پنجم در خصوص نتیجه‌گیری و پیشنهادات است.


 بهینه‌سازی ماشین‌های ابزار در جهت ارتقای خواص دینامیکی آن


بستر ماشین‌های ابزار به‌عنوان سازه و المان اصلی آن، بر دقت و میرا کردنِ ارتعاشات سیستم در طول فرآیندهای برش فلزات بسیار تأثیرگذار هستند. ازاین‌رو بهینه‌سازی سازه ماشین در جهت ارتقای خواص دینامیکی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مواد مرکب پلیمری می‌توانند جایگزین خوبی نسبت به مواد متداول برای ساخت این بخش از ماشین‌ها از قبیل چدن ریخته‌گری و فولادِ جوشی باشند و باعث تحولی در طراحی بستر ماشین‌های ابزار شوند.



ورمزیار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص این پایان‌نامه اظهار کرد: در این پایان‌نامه با استفاده از تحلیل فرکانس‌های سیستم بستر یک ماشین سنگ‌زنی به‌وسیله نرم‌افزار آباکوس، رفتار ارتعاشی بستر ماشین سنگ شرکت اشتودر مدل S22 از جنس بتن پلیمیری گرانیتان در مقایسه با بستر مشابه از جنس چدن 250 GJL EN موردبررسی قرار گرفته است.


وی افزود: برای مدل‌سازی در این پژوهش از محیط نرم‌افزار آباکوس استفاده‌ شده و برای مقایسه با نتایج تجربی از داده‌های نمایندگی شرکت سازنده به کار گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد که ماده گرانیتان با توجه به مشخصه میرایی بالا، جایگزین مناسبی برای ساخت سازه بستر ماشین خواهد بود.


گرانیتان جایگزین مناسبی برای ساخت سازه بستر ماشین


این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تهران عنوان کرد: معمولاً در مراحل طراحی، اهمیت تأثیر خواص مکانیکی سازه ماشین‌های ابزار بر دقت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. بستر محل قرارگیری سایر اجزای ماشین مانند اجزا حرکتی، موتورها، سنسورهای اندازه‌گیری و اجزای براده بردار بوده که هر یک از آن‌ها باهدفی مشخص و برای عملکردی رقیق طراحی و داخل ماشین نصب می‌شوند. ازاین‌رو افزایش صلبیت و پایداری بستر ماشین به معنی افزایش دقت و پایداری کل ماشین خواهد بود. ازآن‌جایی‌که مشخصات مکانیکی بستر از ماده تشکیل‌دهنده خواهد بود.


ورمزیار با تأکید بر این‌که ازآن‌جایی‌که مشخصات مکانیکی بستر از ماده تشکیل‌دهنده آن تأثیر می‌گیرد، ادامه داد: ماده‌ای که برای ساخت بستر ماشین مورداستفاده قرار می‌گیرد به‌طور مستقیم بر دقت و کیفیت سطح قطعه نهایی تولیدشده، زمان تولید دوره‌های تعمیر و نگهداری ماشین و بسیاری از موارد دیگر تأثیرگذار خواهد بود.


وی گفت: طی سالیان متوالی، سازندگان ماشین‌های ابزار همواره بر مواد مشخصی برای ساخت بستر ماشین‌های خود تکیه داشته‌اند. این مواد علاوه بر مزایای خود دارای معایبی نیز هستند که نیاز به رفع این معایب هدف بسیاری از تحقیقات مرتبط با این حوزه است.


این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تهران با بیان این‌که اعمال پارامترهای برشی و نرخ براده برداری بسیار بالاتر سنگ‌زنی ریسک تولید و رشد ارتعاش در ماشین‌ها را افزایش می‌دهد، اذعان کرد: ازآن‌جایی‌که ارتعاش ماشین در طول فرآیندهای برش آثار نامطلوب و غربی بر فقط و کیفیت قطعه نهایی خواهد داشت مشخصات مکانیکی بستر ماشین نقش مهمی در میرا سازی ارتعاشات ماشین حین فرآیندهای برش دارند مشخصات مکانیکی بستر ماشین از ماده به‌کار رفته در ساخت آن تأثیر می‌گیرد. بنابراین ارتقا و بهینه‌سازی دست‌بُر ماشین از تغییر و بهسازی ماده تشکیل‌دهنده آن‌، یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت تولید است.



ورمزیار با تشریح این‌که به‌طور متداول چدن به‌صورت ریخته‌گری و فولاد به‌صورت جوشکاری از جمله موادی هستند که در ساخت قطر ماشین‌های ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ گفت: این مواد دارای خواص میرایی خوب و چگالی پایین بوده که برای ساخت سازه‌هایی در ابعاد بزرگ مناسب است؛ با این‌حال ایجاد نواحی که دارای اشکال پیچیده باشند به‌خصوص زمانی که  در روش ریخته‌گری، دقت بالا موردنیاز است؛ این موضوع بسیار دشوار بوده و باعث کاهش سطح استاتیکی آن می‌شود.


وی گفت: از سوی دیگر به‌کارگیری فولاد به روش جوشکاری که دارای مدول الاستیسیته بالاتری است، سختی استاتیکی ساره را ارتقا می‌بخشد، اما در این حالت سازه پایداری ارتعاش کمتری از خود نشان می‌دهد بنابراین به‌کارگیری یک ماده جایگزین برای بهره‌گیری هم‌زمان از چندین خواص مکانیکی مطلوب می‌تواند هدف مناسبی برای پژوهش‌های مرتبط در این حوزه باشد.


این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تهران با بیان این‌که در این مقاله به بررسی ارتعاشات آزاد و پدیده میرایی در یک بستر ماشین‌ابزار پرداخت خواهد شد، عنوان کرد: بدین منظور در مرحله نخست به بررسی ارتعاشات آزاد بستر ماشین با دو ماده چدن و بتن پلیمری پرداخت خواهد شد و فرکانس‌های طبیعی و شکل چهار مود اول آن با استفاده از هر دو ماده محاسبه خواهد شد.


وی افزود: در مرحله بعد با استفاده از مدل‌سازی یک ستون مبنا به‌عنوان عامل میرایی بارگذاری ضربه‌ای و اختصاص هر دو ماده، قابلیت میرایی آن‌ها در برابر نوسانات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در پایان به مراحل تحلیل، نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از محاسبات صورت گرفته و مقایسه آن با مطالعات مشابه در این حوزه و تأثیر این عملکرد بر عوامل اقتصادی سنگ‌زنی پرداخت خواهد شد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب