دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم

رئیس انجمن ترویج علم ایران: ساماندهی روزنامه‌نگاری علم باید از کانال دانشگاه‌ها باشد

رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: با توجه به این‌که روزنامه‌نگاران علم نقش مهمی در عمومی‌سازی علم دارند، پیگیری و ساماندهی آن باید از کانال دانشگاه‌ها باشد.
کد خبر : 416827
1496743446-7057.jpg

اکرم قدیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در تعریفی از روزنامه‌نگاری علم اظهار کرد: در یک تعریف ساده روزنامه‌نگاران علم واسطه علم با جامعه هستند و فعالیت این افراد می‌تواند در بهره‌مندی جامعه از تأثیرات علم نقشی تسهیل‌گر ایفا کند.


وی در ادامه در خصوص وضعیت روزنامه‌نگاری علم در کشور گفت: روزنامه‌نگاران علم در کشور ما بیشتر تجربی هستند و با توجه به این‌که این موضوع به‌عنوان یک نیاز مطرح است، ژورنالیسم علم می‌بایست از کانال دانشگاهی پیگیری شود، هر چند تجارب روزنامه‌نگاران تجربی در این خصوص بسیار ارزشمند و قابل استفاده است.


رئیس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به این مطلب که اهمیت ژورنالیسم علم در بحث عمومی‌سازی علم در کشور بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم ضرورت این موضوع، ما در دانشگاه‌های خود فاقد یک رشته مستقل در این زمینه هستیم.


قدیمی افزود: با توجه به کاستی‌های موجود ما سعی کردیم در انجمن ترویج علم برنامه‌های مختلفی را در قالب کارگاه برگزار کنیم تا این افراد با تکنیک‌هایی آشنا شوند و با وجودی که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند بتوانند در ساده‌سازی دانش و انتقال اخبار علمی به مخاطبان نقش مؤثری ایفا کنند.


وی با بیان این‌که رسیدن به استانداردهای جهانی روزنامه‌نگاری علم نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این زمینه است، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های عقب ماندن حوزه روزنامه‌نگاری علم در کشور این است که رشته ارتباطات نسبت به سایر رشته‌ها جدید بوده و روزنامه‌نگاری علم به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های آن نیازمند زمان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.


رئیس انجمن ترویج علم ایران در پایان در خصوص جایگاه روزنامه‌نگاری علم ایران در دنیا نیز اظهار کرد: با توجه به این‌که حضور روزنامه‌نگاران در این حوزه غالباً از روی علاقه‌مندی است و ساماندهی چندانی در رسانه‌ها در این خصوص صورت نگرفته چندان نمی‌توان جایگاه دقیقی برای آن مشخص کرد.


انتهای پیام/4105/4127/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته