سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است/ مشکل بیمهای معلمان حل میشود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در اولین نشست خبری که صبح امروز به مناسبت شروع سال تحصیلی سال ۹۸-۹۹ در مدرسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: امیدوارم بتوان از ظرفیت مجلس و دولت برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کنم.
وی افزود: ضروری است از همه کسانی که در چهار دهه گذشته در حوزه آموزش و پرورش تلاش کردند تشکر کنم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه های خود در دوره وزارت گفت: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که یا تلاش کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تدوین شده و مسیر را روشن کرده است. راهبری آن در نظام آموزش و پرورش و با علم از مشکلاتی که از آن رنج می بریم ما را ناگزیر میکند که به شناسایی اولویتها بپردازیم و باید از چه نکتهای شروع کنیم. در دو سال آینده هشت محور را در دستور کار قرار دادیم و تلاش میکنیم دستاوردهای خوبی در این حوزه انجام دهیم و آن را استمرار دهیم.
حاجی میرزایی افزود: باید برای معلم نظام اداری خاص متفاوت از نگاه کارمندی باشد و این موضوع را دنبال می کنیم و همچنین توجه به بیمه معلم را مورد تأکید داریم.
وی افزود: تعلیم و تربیت در حوزه حساسیتهای مقام معظم رهبری، دولت و مجلس قرار دارد؛ این حساسیت فرصتی بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت است که از آن میتوان برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش قرار دارد و زیر نظر متخصصین و کارشناسان در دهه گذشته تدوین و تصویبشده و مسیر را روشن کرده است.
حاجی میرزایی تصریحکرد: راهبری این سند در نظام گسترده آموزش و پرورش و بنیادین بودن اهدافی که در سند پیشبینیشده ما را ناگزیر به شناسایی اولویتها میکند و به همین دلیل 8 محور را در دستور کار قراردادیم.
وی تربیت چند ساحتی که در سند تحول مهمترین مأموریت تربیت نسل نو شناختهشده را محور اول عنوان کرده و افزود: این تربیت در چند ساحت پیشبینیشده است و رشد متوازن درگرو توجه به تمام این ساحتها است. اگر مأموریت آموزش و پرورش را مصونیت بخشی نسل نو در برابر هجوم تغییرات گسترده جامعه بدانیم، باید ایمن کردن آنها نسبت به یأس و سرخوردگی را فراهم کنیم و مجال کافی برای خلاقیت و پژوهش و نوآوری را توسعه دهیم برای رسیدن به این هدف نیازمند این هستیم که از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت چند ساحتی حرکت کنیم. این انتقال نیازمند مشارکت همه جامعه است. ساحتهای اعتقادی، بدنی، هنری، اقتصادی، علمی و فناوری ساحتهایی است که نیازمند تربیت دانشآموز در این ساحتها است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اگر وجود دانشآموز با این ساحتها رشد نکند با اختلال مواجه میشود تأکید کرد: دانشآموزان بر اساس آموزشها در پایان دوره آموزش عمومی باید با حدی از توانمندیها آشنا باشند که به توانایی پایه در این 6 ساحت دستیافته باشد.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت ارزیابی منحصر به سنجش و تک ساحتی دانش آموزان با کنکور است. درواقع پدیده کنکور در انتهای جریان آموزش قرارگرفته و تمام نظام آموزشی را گروگان گرفته است چون تمام ابعاد تعلیم و تربیت نهایتاً توسط کنکور سنجش میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین یک نظام پیوسته است و در 6 زیر نظام قرارگرفته است که برای این 6 زیر نظام یک مسئول تعیین میشود و شورای نظارت بر این 6 زیر حوزه را خودم بر عهده خواهم گرفت و درواقع مبنای میزان وفاداری به تحولات زیر نظامها خواهد بود.
وی محور سوم را تقویت نهاد مدرسه دانسته و افزود: باید مدرسه را بهعنوان محوریترین کانون توجه موردبررسی قرارداد. تمام نتایج در مدرسه حاصل میشود و مدرسه در کانون توجه است و اختیارات مدارس افزوده و اختیارات مدیران مدارس نیز افزوده شود و باید تنوع محیط یادگیری را بپذیریم که مدرسه کانون یادگیری است و کلاس جزئی از این کانون یادگیری است.
حاجی میرزایی از ایده مدرسه بدون دیوار سخن به میان آورد و اضافهکرد: به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم چراکه جامعه باید نیازهایش را در مدرسه جستجو کند و اجامعه مروز ما را مدارس دیروز ساختهاند و باید بین مدرسه و جامعه و خانواده ارتباط برقرار شود.
وی در ادامه بیان کرد: اجرای طرح "بوم" اختیاراتی را به مدارس ابتدایی و متوسطه دوم و اول اعطا کرده که در هفته دو ساعت برنامههای درسی را خودشان تعیین کنند تا بر اساس نیاز دانشآموزان در مناطق مختلف کلاسها تشکیلشده تا دانش آموزان فعالتر در جامعه حضور پیدا کنند.
حاجی میرزایی افزود: این طرح باید باقابلیت کافی و رعایت استانداردهای لازم و نتیجه بخشی انجام شود. باید در انتخاب مدیران مدارس دقت شود و اگر بهدرستی انتخاب شوند اهداف راحتتر محقق میشود. عملکرد کل نظام آموزشی ما در مدرسه بررسی خواهد شد.
حاجی میرزایی تأکید کرد: بهبود مدیریت در آموزش و پرورش محور چهارم است و آموزش و پرورش نیز با چالش مدیریت مواجه است. سند تحول نیازمند مدیر تحول دارد. استقرار یک سند بهمراتب پیچیدهتر از تولید سند است. مدیران توانمند باید موردتوجه قرار گیرند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: مدیریت در آموزش و پرورش تخصصی و پیچیده است و 100 سال است که به آموزش معلم فکر کرده و عمل کردهایم و امروز باید برای تربیت مدیران نیز اندیشه کنیم.احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است و مدیر باید این ویژگی را داشته باشد که بتوان بچهها را به آنها سپرد.
وی ارتقای جایگاه معلم را محور پنجم عنوان کرده و اضافه کرد: ارتقای جایگاه معلم محور پنجم است و معلم مورد اعتماد جامعه است. اگر معلم از ظرفیت لازم برخوردار نباشد نمیتوان اهداف را محقق کرد. معلم در آموزش و پرورش کارمند نیست که بتوان با او مثل کارمند برخورد کرد بلکه معلم اسوه و الگو است و جایگاه رفیعی دارد و باید برای معلمان کانون خاص داشته باشیم. در بهرهگیری از امکانات و خدمات اولویت را به معلمان خواهیم داد و بیمه معلمان را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بین بیمه آموزش و پروش و سازمانهای بیمهگر تعارض به وجود آمده است که درصدد رفع آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش محور ششم را عدالت آموزشی عنوان کرده و افزود: در سالهای گذشته توزیع کمی صورت گرفته و زمان توزیع کیفی آموزش است و والدین باید از امکان انتخاب مدرسه کیفیتر برخوردار باشند. 11 استان از متوسط کشوری سطح برخورداریشان پایینتر بوده که یک استان از این وضعیت خارجشده است.
حاجی میرزایی اضافه کرد: در محور هفتم مشارکت مؤثر همه عناصر سهیم و شرکای آموزش و پرورش را داریم و باید بین محتوا و برنامههای درسی ارتباط برقرار شود.
وی در ادامه افزود: در سال جاری هزار و 500 میلیارد تومان توسط خیرین تخصیص دادهشده است. باید پیوند خانه و مدرسه برقرار شود و مشارکت دانشگاه و حوزه برقرار شود. محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است زیرا در حال حاضر اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه و مراقبت جدی است.
وی گفت: موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و پایدار کردن آن باید موردتوجه قرار بگیرد. رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره یکی از دستور کارهای کمیته اقتصاد آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ابتدای مهر کمبود معلم نخواهیم داشت اضافه کرد: تاکنون 14 میلیون و 600 هزار دانشآموز داشتیم که 98/5 لازم التعلیم ها تحت پوشش قرار خواهند گرفت. 480 هزار دانشآموز اتباع داریم که 3/5 درصد کل دانش آموزان هستند. 570 هزار کلاس و 110 هزار واحد آموزشی افتتاح میشود.
وی افزود: کتابهای دانش آموزان با 70 درصد یارانه توزیع شد و 32 میلیارد هم برای تأمین کتاب رایگان تخصیص یافت. 28 هزار بازدید از مدارس انجامشده است. سیاست ما در مدارس غیردولتی حمایت هدایت و نظارت است.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع دریافت شهریه غیرقانونی ورود پیداکرده بیان کرد: بخشی از شهریهها در مدارس اجباری است و نیاز به مداخله نهادهای دیگر نیست. اما برخی از شهریههای برای خدمات اختیاری است که والدین میتوانند پرداخت نکنند. غالب مدارس غیردولتی از این امر رنج نمیبرند و با کوچکترین تخلف برخورد خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات و خصوصیسازی مدارس نیز گفت: موضوع خصوصیسازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و آموزش و پرورش حاکمیتی است و قابلواگذاری نیست. خرید خدمات برای مدارسی است که کمبود نیرو وجود دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش از کاستی بودجه رنج میبرد و این باعث شده بخشی از هزینهها در بودجه پیشبینی نشود اما به شکل اصولیتر باید این اشکال برطرف شود و بر اساس عملکرد واقعی تنظیم شود و در بودجه 99 این کسریها را تأمین خواهیم کرد درواقع بودجه سال 99 باید واقعبینانهتر تنظیم شود.
وی در ادامه بیان کرد: بههیچوجه ملکی را نمیفروشیم و چوب حراج به املاکمان نمیزنیم و تلاش میکنیم به داراییهایمان بیفزایم در خصوص اردوگاه شهید باهنر نیز باید گفت این اردوگاه بدون شک متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/