دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تکرار قصه قدیمی در مدارس؛

سردرگمی خانواده‌ها برای پرداخت شهریه ادامه دارد

باوجودآنکه ثبت‌نام‌های مدارس به پایان رسیده و تنها مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی مشغول ثبت‌نام هستند اما بازهم داستان قدیمی دریافت شهریه از والدین در مدارس دوباره شروع‌شده و بازهم خانواده‌ها بین پرداخت یا عدم پرداخت پول به مدارس سرگردان هستند.
کد خبر : 414528
IMG14220103.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، باوجودآنکه ثبت‌نام‌های مدارس به پایان رسیده و تنها مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی مشغول ثبت‌نام هستند اما بازهم داستان قدیمی دریافت شهریه از والدین در مدارس دوباره شروع‌شده و بازهم خانواده‌ها بین پرداخت یا عدم پرداخت پول به مدارس سرگردان هستند.


برخی از خانواده‌ها تکلیفشان روشن است آن‌هم خانواده‌هایی هستند که تصمیم دارند فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی درس بخوانند آن‌ها می‌دانند که باید برای شهریه فرزندشان بسته به منطقه زندگی، پایه تحصیلی و اسم‌ورسم مدرسه بین 5 تا 40 میلیون تومان پول داشته باشند.


البته این را باید در نظر گرفت که بسیاری از مدارس تنها پول اسم‌ورسم خود را می‌گیرند و بازده آن‌چنانی ندارند اما در شهرستان‌ها این مبلغ کمتر است مثلاً در شیراز برای ثبت‌نام دانش‌آموز در مقطع ابتدایی والدین باید مبلغی بین 3 تا 3 میلیون و 500 هزار تومان بپردازند.


اما ماجرای مدارس دولتی متفاوت است بر اساس آنچه آموزش‌وپرورش مشخص کرده است والدین باید در هنگام ثبت‌نام فقط مبلغ بیمه و کتاب‌های آموزشی را بپردازند. موضوعی که در بسیاری از مدارس محقق نمی‌شود و این روزها واحد شکایات وزارت آموزش‌وپرورش روزهای پرکاری را به دلیل تخلف مدیران این مدارس سپری می‌کند.


نکته قابل‌توجه این است که همه کلاس‌ها و برنامه‌هایی که در مدارس دولتی اجرا می‌شود اختیاری است و هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموز و پرداخت پول از سوی آن‌ها وجود ندارد.


آنچه بیشتر والدین با آن با مشکل روبه‌رو هستند مدارس هیئت‌امنایی و وقفی است. این مدارس با بودجه دولتی راه‌اندازی می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توانند از والدین شهریه طلب کنند اما فرق اساسی این مدارس با مدارس عادی این است که آن‌ها می‌توانند مشارکت‌های مالی و غیرمالی خانواده‌ها را قبول کنند، البته در دستورالعمل این مدارس مشارکت داوطلبانه ذکر شده اما بسیاری از این مدارس مشارکت داوطلبانه اجباری دارند.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: شهریه مدارس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته