دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1398 - 18:33
همتی در نشست خبری هفته دولت:

مالیات بر کالاها و خدمات آسیب‌رسان باید تشدید شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: در راستای برنامه‌های وزارت بهداشت در مسیر تحقق تقدم بهداشت بر درمان تلاش می کنیم قوانین و مقرراتی که منجر به کاهش هزینه‌های درمانی و ارتقای بهداشت جامعه می‌شود را اصلاح کنیم.
کد خبر : 412690
thum-4ec9deffc152419e8aa4-1566897553087tuq.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، کریم همتی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت را به تمامی کارکنان خدوم وزارت بهداشت تبریک گفت و در ادامه اظهار کرد: تمام مجموعه وزارت بهداشت و به‌ویژه حوزه مسئولیت وی در معاونت حقوقی و امور مجلس، تمام همت و تلاش خود را به کار بسته‌اند تا در راستای تحقق عدالت اجتماعی و ارائه خدمت هر چه بیشتر به مردم عزیزمان گام بردارند.


همتی با تأکید بر مسئولیت سنگین معاونت حقوقی و امور مجلس یادآور شد: تعامل بسیار سازنده‌ای در زمینه طرح لوایح، تدوین قوانین مختلف و بودجه بین وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی برقرار است.


وی گفت: از آن‌جایی که بعد سیاسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از هر جایی در معاونت حقوقی و امور مجلس انعکاس دارد، امیدواریم همدلی و همراهی کم نظیر وزارت بهداشت و  نمایندگان مجلس منجر به اتفاقات پر خیر و برکتی برای مردم کشورمان باشد.


معاون حقوقی و امور مجلس در ادامه با اشاره به دغدغه ویژه شخص وزیر بهداشت بر ارتقای شاخص‌های بهداشتی، پیشگیری از بیماری‌ها و اطلاع رسانی گسترده، افزود: تلاش می‌کنیم با طرح موضوعات کاربردی و همکاری با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط از بار هزینه‌های درمانی کم کنیم.


وی با اشاره به تجربه موفق کشورهای آلمان و انگلستان در زمینه آموزش اجباری کمک‌های اولیه گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان راهنمایی و رانندگی کل کشور آموزش کمک‌های اولیه را در مدارس، جهت اخذ گواهینامه اجباری کنیم؛ قطعاً این موضوع باعث پیشگیری از هزینه‌های درمانی زیادی می‌شود.


تعویق طرح افزایش دو برابر ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی


همتی گفت: در موضوع طرح افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی، با محوریت وزیر بهداشت و تلاش‌های شبانه‌روزی این معاونت، توانستیم نمایندگان را قانع کنیم و خوشبختانه طرح افزایش دو برابر ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی به تعویق افتاد.


وی گفت: هم اکنون هزینه تربیت و آموزش هر دانشجو در رشته پزشکی از 400 میلیون تا 500 میلیون تومان برآورد می‌شود که بدون در نظر گرفتن این مسائل، هم‌چنین بسترهای مورد نیاز آموزشی، برنامه ریزی‌های اجتماعی و توجه به توسعه متوازن، در صورت افزایش پذیرش دانشجو، هزینه‌های آن برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود. بخش مهمی از دلایل کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در کشور است که نیاز است برای این موضوع راه حلی جدی اندیشیده شود. بر این اساس برنامه ریزی و تغییر سیاست در جذب دانشجو باید با آماده‌سازی زیرساخت‌های آن همراه باشد.


توصیه به نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب از سوی پزشکان


همتی در بخشی از دیگر از سخنان خود با اشاره به مباحث مطروحه طی روزهای اخیر، در خصوص نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب از سوی پزشکان، عنوان کرد: این موضوع بیش از اندازه برجسته شد و باید تأکید کنم که بر اساس گفته سازمان مالیاتی کشور، مالیات بر درآمد به هیچ‌وجه بر اساس دستگاه کارت‌خوان تعیین نمی‌شود. بنابراین در این زمینه ابهامی به‌وجود آمد که نیاز به روشنگری بیشتر داشت.


وی افزود: توصیه بنده به همکارانم در مطب‌ها این است که حتماً از دستگاه کارت‌خوان استفاده کنند، این موضوع بیش از هر چیز ارائه خدمات به مراجعین مطب‌ها را آسان‌تر می‌کند.


همتی با اشاره به بحث اجبار به اخذ پول نقد از بیماران از سوی پزشکان در مطب‌ها افزود: هرچند گزارش این موارد بسیار اندک است، اما با هر نوع دریافت پول غیرقانونی از بیمار و یا همراه به‌شدت برخورد می‌شود و دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور موظف‌اند در صورت گزارش چنین مواردی با سرعت و قاطعیت ورود کنند.


مالیات بر کالاها و خدمات آسیب‌رسان باید تشدید شود


معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به مالیات بر کالاها و خدمات آسیب‌رسان گفت: انواع چیپس، نوشابه‌های گازدار، سیگار و مواد دخانی از جمله کالاهای آسیب‌رسانی هستند که در این لیست قرار دارند. یکی از راه‌هایی که امکان کاهش مصرف این قبیل کالاها را فراهم می‌سازد، در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و یا افزایش آن برای آن‌ها است. در برنامه پنجم توسعه و در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه، بند قانونی وجود دارد که طبق آن برای این کالاها عوارض و مالیات‌هایی باید در نظر گرفته شود. اخذ عوارض و مالیات از کالاهای آسیب‌‌رسان به دو دلیل انجام می‌شود. اول این‌که افزایش عوارض و مالیات و متعاقباً افزایش قیمت، خصوصاً در مورد سیگار موجب کاهش مصرف این اقلام شود که این به سلامت عمومی جامعه کمک خواهد کرد و دوم این‌که مبالغی که به‌عنوان عوارض و مالیات از این کالاها دریافت می‌شود، می‌تواند به‌عنوان یک منبع مالی پایدار درخدمت سیستم بهداشت جامعه قرار گیرد.


اقدامات معاونت حقوقی و امور مجلس در حوزه املاک و مستندسازی


معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تشکیل کمیسیون اصلی مستند سازی ستاد وزارتخانه و طرح موضوعات مربوطه و تصمیم‌گیری نسبت به موضوعات مطروحه از اقداماتی بوده که صورت گرفته است. حدود 30000 هزار ملک وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تابعه وجود دارد که 17300 مورد تاکنون در سامانه ثبت املاک و مستندات قرار داده شده است.


وی هم‌چنین با اشاره به  شورای حقوقی تشکیل شده در این معاونت گفت: با هدف رفع ابهامات در آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره، بررسی پرونده‌های مطروحه در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری جهت تنظیم لایحه دفاعیه و یا رفع ایرادات قانونی قبل از طرح در هیئت عمومی، هم‌چنین بررسی آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های تنظیمی از سوی معاونت‌های مربوطه و دانشگاه‌های علوم پزشکی این شورا فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده است.


همتی با اشاره به نقدهایی که در زمینه طب سنتی وجود دارد، بیان کرد: طب سنتی در کنار علم پزشکی از قدیم بوده و درحال حاضر نیز به‌عنوان طب مکمل فعالیت می‌کند. وزارت بهداشت اعتقاد دارد که بسیاری از موارد رو به گسترش در زمینه درمانی و استفاده از ابزارهای ناشناخته برای رفع بیماری مورد تأیید نیست و قانونی هم نیست. مواردی که موجب آسیب رساندن جسمی به مردم می‌شود را تحت پیگرد قرار می‌دهیم. اما بخش‌هایی از طب سنتی یا آن‌چه که تحت عنوان طب مکمل شناخته می‌شود، می‌تواند در کنار علم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و کمک کننده باشد.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته