دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1398 - 01:11

اصلاح الگوهای غذایی گام بزرگی در ترویج شیوه زندگی صحیح

علم تغذیه دانشی است که عمدتاً بر ارتباط میان غذای مصرفی و سلامتی تمرکز دارد. با برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه و سطح جامعه در زمینه‌های تغذیه و اصلاح الگوهای غذایی، می‌توان گام بزرگی در ترویج شیوه زندگی صحیح و خود مراقبتی برداشت.
کد خبر : 411382

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مقدمه علم تغذیه دانشی است که عمدتاً بر ارتباط میان غذای مصرفی و سلامتی تمرکز دارد. غذا، انرژی و موادی را که برای رشد و بقا هر انسان ضروری است فراهم می‌کند. مطالعهٔ ترکیبات اصلی تشکیل‌دهنده مواد غذایی و اثراتی که بر عملکرد سلول‌ها و بافت‌های بدن دارند بخشی از علم تغذیه است.


 با مطالعه اثرات مواد مغذی بر متابولیسم و عملکرد سلول‌ها و آگاهی از عوارض ناشی از کمبود و یا زیادی مواد مغذی در بدن می‌توان از علم تغذیه به‌منظور پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد و از این راه برای ارتقای سلامت جامعه بهره گرفت.


می‌توان با اصلاح تغذیهٔ افراد جامعه بیماری‌ها هزینه‌های مصرفی در بخش درمان را کاهش داد. بانوان دارای نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری عادات غذایی، تغییر و اصلاح الگوهایی غذایی و شیوه زندگی خانواده دارند، ازاین‌رو آموزش این دسته از افراد جامعه امری ضروری به‌نظر است.


 در صورت ارتقای سطح دانش و آگاهی بانوان در زمینه مسائل مربوط به تغذیه و رژیم‌های غذایی و با آموزش شیوهٔ زندگی صحیح به این افراد، انعکاس اثرات مثبت آن در کل افراد خانواده را می‌توان انتظار داشت، آشنایی با مسائل اصولی مربوط به تغذیه، آموزش تغذیهٔ گروه‌های ویژه، ارتباط تغذیه با بیماری‌های مختلف و تأثیر بیماری‌ها بر وضعیت تغذیه‌ای افراد ازجمله موضوعاتی هستند که نیاز به بحث و آموزش دارند.


 با برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه و سطح جامعه در زمینه‌های تغذیه و اصلاح الگوهای غذایی می‌توان گام بزرگی در ترویج شیوه زندگی صحیح و خود مراقبتی در بین افراد جامعه برداشت.


در حالت‌های روانی مختلف چه بخوریم؟


انسان به‌طور معمول در طول روز حالت‌های روانی مختلفی را تجربه می‌کند که در هر یک از این حالت‌ها تغذیه مناسب می‌تواند به انسان برای رسیدن به شرایط مناسب کمک کند و غذاهایی که دارای امگا 3 و ویتامین D هستند؛ همانند بذر کتان، ماهی‌های چرب مثل قزل‌آلا را می‌توان در زمانی که غمگین هستید، استفاده کنید.


در زمان‌های سختی به افراد توصیه می‌شود غذاهایی غنی از ویتامین C همانند گوجه‌فرنگی، آناناس، توت‌فرنگی، کیوی، فلفل سبز و کلم میل کنند. هم‌چنین غذاهایی غنی از ویتامین‌های گروه B مثل قزل‌آلا یا میگو یا یک‌کاسه بزرگ ماست کم‌چرب نیز در کاهش استرس تأثیر به‌سزایی دارد.


غذاهای پتاسیم‌دار مثل موز، ذرت، سیب‌زمینی و لوبیا سفید در زمان عصبانیت بخورید. هم‌چنین برای درمان بی‌خوابی می‌توان از غذاهای غنی از منیزیم مثل نخود، عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج استفاده کرد.


انتهای پیام/4115/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته