دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1398 - 20:30
حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده در گفتگو با آنا:

سند رسمی خطبه غدیر در دانشگاه‌ها بررسی شود

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: خطبه غدیر باید به‌عنوان سندی رسمی در دانشگاه‌ها به‌صورت میزگرد، نشست و گفتمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
کد خبر : 411083
114257.jpg

حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره اهمیت واقعه غدیر خم و عیدالاکبر مسلمانان اظهار کرد: پیامبر اکرم در آخرین حجی که به نام حجه‌الوداع بود، بین راه در منطقه‌ای به نام غدیر خم از خداوند وحی دریافت کردند که رسول من، آن مأموریتی که به تو داده‌ام را بدون هیچ ترسی به مردم ابلاغ کن و آن مأموریت معرفی امام علی(ع) به‌عنوان جانشین و وصی پیامبر بود.


وی افزود: امام علی(ع) سابقه درخشان و روشنی در نظر دوست و دشمن داشت و از همان بچگی در دامن پیامبر و با تربیت ایشان بزرگ‌ شده است. در 10 سالگی زمانی که پیامبر رسالت خود را اعلام کرد، سه مرتبه در همان جلسه امام علی(ع) را به‌عنوان جانشین خودش معرفی کرده بود و این برای نخستین بار نبود که در غدیر خم امام علی(ع) به‌عنوان جانشین پیامبر معرفی می‌شد.


رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: در آخرین حج، پیامبر از طرف خداوند مأمور می‌شود که امام علی(ع) را به‌عنوان وصی بلافصل خودش برای مردم معرفی کند. پیامبر دستور دادند که مردم در منطقه غدیر خم جمع شوند و با بالارفتن از منبری که از جهاز شتران ساخته شده بود، بعد از  بیان عبارت مفصل، اقرار و اعتراف گرفتن از همه مردم مبنی بر اینکه من به شما اولاتر بوده و یا نه و اینکه سرپرست شما هستم یا نه؟ در آخر امام علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد و فرمود که  هر کسی که من سرپرست او هستم علی بن ابیطالب سرپرست اوست.


ابراهیم‌زاده تصریح کرد:‌ بیعت با امام علی(ع) سه روز به طول انجامید و همه مسلمانان، همه بزرگان صحابه پیامبر و حتی بانوان نیز با امام علی(ع) به‌عنوان وصی بلافصل پیامبر بیعت کردند.


وی اظهار کرد: غدیر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است. نه فقط شیعه بلکه همه مسلمانان به عید غدیر اعتقاد دارند. در منابع اهل سنت هیچ عالم اهل سنت پیدا نشده که غدیر را منکر شود حتی از صحابه هیچ‌کس منکر نشده که پیامبر در آن منطقه امام علی(ع) را معرفی نکرده، همه می‌گویند که معرفی کرده و نوشته‌اند و سینه‌به‌سینه به ما رسیده است.


رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی درباره بازتاب و تبیین واقعه غدیر توسط مردم، جوانان، بسیجیان و دانشگاهیان و ... بیان کرد: این کار بسیار پسندیده بوده و باید به نسل نوجوان و حتی آیندگان اینواقعه عظیم منتقل شود که بدانند پیامبر اسلام بعد از خودش جانشینی را به‌جای گذاشته است؛ چون اگر اینها گفته نشود  آرام‌آرام غدیر هم فراموش می‌شود.


ابراهیم‌زاده افزود:‌ بسیاری معتقد هستند که وقتی غدیر فراموش شد، صحنه عاشورا به وجود آمد، امام حسین(ع) با 72 تن از یارانش در کربلا به شهادت رسیدند؛ بنابراین بسیار امر پسندیده‌ و برای همه ما واجب است که غدیر را بیش از پیش گرامی بداریم و در مورد آن اطلاعات خودمان را بالا ببریم. در روایت هم داریم که اگر ولایت نباشد، عمل شخص مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد.


وی مطرح کرد:‌ دانشگاه به‌عنوان محیط علمی که علم و فرهنگ باید از آنجا به جامعه انتقال داده شود، وظایف متعددی دارد. یکی از وظایف دانشگاهیان و به‌ویژه جوانانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند، این است که معرفت و بصیرت خودشان را به اهل‌بیت عصمت و طهارت افزایش دهند.


رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به آنا گفت: خود پیامبر فرمود که من شهر علم هستم و علی دروازه آن شهر و هر کسی می‌خواهد در باب علم به جایی برسد، باید از مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت استفاده کند، یعنی علم نزد پیامبر و اهل‌بیت عصمت و طهارت است. اکنون اگر در خارج از کشور در غیرمسلمانان افرادی هستند که به جایی رسیدند، یقیناً منبع آن معلوماتی که به دست آوردند و نشر می‌دهند  حتی در طب و معارف از مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت اخذ شده است.


ابراهیم‌زاده تأکید کرد: جامعه دانشگاهی وظیفه دارند مطالب مربوط به جریان غدیر که پر از معارف و عقاید اسلامی است را یاد بگیرند تا هم  خودشان تعالی پیدا کنند و هم برای دیگران نشر دهند. نخستین وظیفه آنها این است که خطبه غدیر در دانشگاه‌ها به‌صورت میزگرد، نشست و گفتمان مورد بحث قرار گیرد و در مورد آن با همدیگر مباحثه کنند، یعنی به‌عنوان یک سند تلقی شود؛ زیرا  خطبه غدیر یکی از اسناد رسمی بوده که نه تنها شیعه بلکه همه مسلمانان قبول دارند و لازم است که همه جوانان آن را فرابگیرند.


وی با بیان اینکه غدیر می‌تواند مایه وحدت مسلمانان باشد، افزود: بحث دوم این است که جوانان دانشگاهی اعم از شیعه و سنی باید به‌صورت علمی و دور از هیاهو و با پرهیز از اختلاف و تفرقه‌افکنی خطبه غدیر را فرابگیرند. 


رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی درباره صفات امام علی(ع) بیان کرد:‌ امام علی(ع) را نه فقط دوست، بلکه دشمنان هم به‌عنوان مرد تاریخ بشریت قبول دارند. امام علی(ع) به‌عنوان یک شخصی که خداوند متعال صفات خودش را در وجود او متجلی ساخته همه می‌شناسند؛ بنابراین همه مسلمانان در کنار همدیگر با این سند غدیر خم و با شناخت بیشتر در کنار هم مسالمت‌آمیز زندگی کنند و به تعالی و رشد برسند.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته