۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا نشستند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار کرد: رتبهبندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبهبندیهای جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر میشود.
به گزارش روز جمعه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دهقانی با اشاره به وضعیت دانشگاههای کشورهای اسلامی در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ شانگهای اعلام کرد که ایران با ۱۳ دانشگاه مقام اول حضور را در این رتبهبندی دارد.
وی گفت: در رتبهبندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۹، ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۲ دانشگاه، مالزی و مصر با پنج دانشگاه، عربستان و پاکستان با چهار دانشگاه، تونس، لبنان، امارات متحده عربی، عمان و نیجریه با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.
به گفته دهقانی، در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ شانگهای، دانشگاه تهران مشابه رتبهبندی سال ۲۰۱۸ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاههای ایران را از آن خود کند.
سرپرست ISC اظهار داشت: دانشگاههای صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با ارتقاء رتبه نسبت به سال قبل توانستند جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۹ کسب کرده و بهطور مشترک رتبههای دوم و سوم ایران را از آن خود کنند.
وی افزود: دانشگاههای امیرکبیر و تربیت مدرس در بازه ۶۰۰-۵۰۱ گرفتهاند و رتبههای چهارم و پنجم ایران را از آن خودکردهاند. همچنین دانشگاه فردوسی مشهد با بازه رتبهای ۶۰۱-۷۰۰ رتبه شش و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بازه رتبهای ۸۰۰-۷۰۱ رتبه هفت را در این رتبهبندی دارد.
دهقانی گفت: دانشگاههای صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران و صنعتی اصفهان در بازه ۹۰۰-۸۰۱ قرار دارند و رتبه ۸-۱۰ ایران را از آن خودکردهاند.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی که برای نخستین بار در این رتبهبندی حضور دارد به همراه دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز در بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ و رتبه ۱۱-۱۳ کشور قرار گرفتند.
وی درباره رتبهبندی شانگهای یادآور شد: رتبهبندی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان را پوشش میدهد و در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص دادهاند.
سرپرست ISC افزود: شانگهای یکی از سهنظام معتبر رتبهبندی در سطح بینالمللی شناخته میشود. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئتعلمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار بهکاربرده شده در نظام رتبهبندی شانگهای است که این شاخصها توسط شش شاخص دیگر مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به گفته وی، شش شاخص دانشآموختگان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، اعضای هیئتعلمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، پژوهشگران پر استناد در ۲۱ حوزه موضوعی، مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر، مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی در این رتبهبندی تأثیر دارند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/