دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1398 - 00:05
رئیس جنبش عمل اسلامی بحرین در گفتگو با آنا-1:

بحرین جزء موضوعات اصلی مذاکرات ایران و اروپاست/ استیصال آل خلیفه در برابر مقاومت مردم

رئیس جنبش عمل اسلامی بحرین با بیان اینکه نظام آل خلیفه در برابر مقاومت ملت بحرین دچار استیصال شده است، گفت: اطلاع دارم که در هر جلسه میان اروپا و ایران، پرونده بحرین روی میز است.
کد خبر : 410620
BS0K1664.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: خیزش انقلابی مردم بحرین در نهمین سال خود قرار دارد، ولی چالش انقلاب مردمی این کشور تنها جنگ با آل خلیفه نیست. آنها هم‌زمان با آمریکا، انگلستان، مجامع بین‌المللی، ارتش‌های آل سعود که فرماندهی نیروهای «سپر جزیره» (دِرْعُ الجَزيرَة) را برعهده دارد، اردن و پاکستان درگیر هستند. همه این ارتش‌ها برای سرکوب مردم مبارز بحرین که دست به تظاهرات زده‌اند، جمع شده‌اند. ارتش‌های 9 کشور جهان برای سرکوب مردم بحرین متحد شده‌اند، زیرا انقلابشان تاکنون مردمی باقی مانده است و زیر یوغ هیچ قدرتی نرفته‌اند.


روشن است که نمی‌توان قدرت یک جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری را با 9 ارتش و نظامیانی که از دو پایگاه نظامی آمریکا و انگلستان در منطقه حمایت می‌شوند، مقایسه کرد. این جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در جزیره‌ای کوچک با 700 کیلومتر مربع وسعت که حتی کوچک‌تر از جزیره قشم است جمع شده‌اند و فریاد مبارزه با حکومت دیکتاتوری آل خلیفه را سر می‌دهند.


واقعیت این است که آنها نه فقط برای سرکوب مردم بحرین، بلکه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه جمع شده‌اند و در روزهای نخست انقلاب 14 فوریه در بحرین مدعی شدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آماده ورود به کشور و مقابله با حکومت است. این ادعا بن‌مایه حضور این 9 ارتش در بحرین شد و حتی ترکیه اعلام کرد که اگر نیاز شد، آمادگی دارد وارد بحرین شود. همه اینها در حالی بود که مردم بحرین حتی از یک تفنگ یا یک گلوله استفاده نکردند و تظاهراتشان صلح‌آمیز بود. 


تحولات بحرین و وضعیت انقلابیون که با موج اعدام‌ها در این کشور همراه شده است، به علاوه تحولات موضوع فلسطین و اوضاع منطقه باعث شد تا گفتگویی تفصیلی با راشد الراشد، رئیس جنبش عمل اسلامی بحرین انجام دهیم که در ادامه تقدیم می‌شود. 


آنا: ایران نسبت به موضوع اعدام‌ها در بحرین و شکنجه زندانیان واکنش نشان داد و خواستار توقف آنها شده است. اعدام‌ها چقدر بر روحیه مردم تأثیر گذاشته است و آیا واقعاً مردم ترسیده‌اند؟ از زمان آغاز انقلاب در میدان لؤلؤ با آن جمعیت تاریخی تا امروز این سؤال مطرح است که سرنوشت انقلاب چه می‌شود و آیا انقلابیون با حکومت مصالحه می‌کنند؟ 


راشد: از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) بابت اینکه به وضعیت ملت بحرین پرداختند تشکر می‌کنم. موضوع اصلی این است که ما بیش از 9 سال است درگیر انقلاب هستیم و صبر زیادی را در این راه تحمل کرده‌ایم و خون دل‌های زیادی در برابر سرکوب وحشیانه مردم خورده‌ایم. 9 ارتش بحرین را احاطه کرده‌اند. سپر جزیره به رهبری ارتش عربستان که در آن کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس جمع شده‌اند به علاوه فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و پایگاه نیروی دریایی انگلیس و ارتش اردن، پاکستان و ارتش برخی کشورهای مزدور، بدترین نوع وحشیگری، قتل و سرکوب را نشان دادند تا بلکه بتوانند مردم مبارز بحرین را از ادامه انقلاب بازدارند و مانع از دستیابی آنها به حقوق اصلی و قانونی خود شوند.


راشد الراشد


اعدام‌های اخیر در بحرین نشان داد که اولاً نظام آل خلیفه در برابر مقاومت ملت بحرین دچار استیصال شده است و از ابزارهایی همچون قتل، اعدام و حبس استفاده می‌کند تا با زور و وحشیگری بتواند بر ناتوانی خود سرپوش بگذارد. آنها به بازداشت خانگی و سلب تابعیت نیز روی آورده‌اند تا دهان مخالفان خود را ببندند و به زیر چکمه‌های خود بکشند تا ساکتشان کنند. بعد از 9 سال این انقلابیون هستند که ندای استقامت و پیروزی خود را به گوش مردم جهان می‌رسانند.


دوم اینکه مردم و انقلابیون خارج از کشور از این‌گونه ناآرامی‌ها نمی‌هراسند و اگر تحرک داشته باشند، به تظاهرات خود ادامه دهند، استواری و استقامت در پیش بگیرند و به خیابان‌ها بریزند، حتی اگر جوانانشان اعدام شوند، خون آنها دامن گردنکشان را می‌گیرد.


موضوع سوم اینکه آنها به دنبال تنگ‌تر کردن عرصه بر مخالفان خود و رهبران مقاومت، چه در داخل و چه در خارج زندان هستند تا مانع از رسیدن پیام آنها به دست انقلابیون و مردم مبارز شوند. ما اکنون در یک صف واحد در برابر یک دشمن قرار داریم و این پیام روشن ما برای نمادهای مقاومتمان است.


چهارم اینکه اعدام‌های اخیر یک پیام برای آمریکایی‌ها، ایران، محور مقاومت و همه رهبران آن دارد و آن این است که آل خلیفه حامی دیکتاتوری و استبداد است و می‌خواهد روی همه جنایت‌هایش سرپوش بگذارد و اگر آنها خواهان دموکراسی بودند، باید دهان مخالفان را باز می‌گذاشتند و به مطالباتشان جامه عمل می‌پوشاندند ولی اعدام‌ها نشان داد که آنها قصد دارند به جنایت‌هایشان ادامه دهند. این اعدام‌ها هیچ تأثیری بر مردم و انقلابیون نگذاشته و برعکس باعث شده است تظاهرات مردم گسترده‌تر و پُرشورتر برگزار شود و مردم شهدای خود را با شکوه بیشتری تشییع کنند. مردم بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و با شور و نشاط مضاعفی به مبارزات خود با نظام آل خلیفه ادامه دادند.


موضوع دیگر آن است که رهبران مقاومت و الگوهای ما چه در داخل و چه در خارج از زندان از ادامه مقاومت و مبارزه کوتاه نیامدند. رهبران خارج‌نشین حتی بیشتر خواهان ساقط کردن این نظام هستند. نظامی که چیزی جز قتل و اعدام نمی‌شناسد. ما و آنها ایستاده‌ایم تا این دیکتاتوری را ساقط کنیم و این پیام آشکار ماست.


آنا: پیام مقاومت ملت بحرین به آمریکا چیست؟


راشد: ما از آمریکا و سایر مجامع حقوق بشری این درخواست را داریم که مانع از ادامه اعدام‌ها شوند. سازمان عفو بین‌الملل و کشورهایی همچون ایران، عراق و فرانسه مانع از اجرای حکم اعدام جوانان بحرینی از سوی حکومت دیکتاتور آل خلیفه شوند. شورای حقوق بشر، شورای امنیت و سازمان ملل متحد باید بیانیه صادر کنند و توقف اعدام‌ها را خواستار شوند ولی این نظام اخیراً سه جوان انقلابی را اعدام کرد و آمریکایی‌ها سکوت کردند.


راشد الراشد


ناوگان دریایی آمریکا در بحرین حضور دارد و به این دلیل است که شاهد سکوتشان هستیم. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش گفته بود برقراری دموکراسی در کشورهای خلیج فارس غیرممکن است و ما امروز حرف وی را می‌فهمیم که چرا نمی‌توان در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دموکراسی برقرار کرد؛ زیرا آنها بیش از 50 پایگاه نظامی در منطقه دارند و با این پایگاه‌ها در حال حکومت و مدیریت سیاست‌های حکام خلیج فارس هستند و اینجا را به منطقه نفوذ ویژه خود تبدیل کرده‌اند. منافع راهبردی آمریکا از جمله نفت در این منطقه است و آن را بخشی از منافع خود پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند که باید میان جهان توزیع کنند.


منطقه خلیج فارس به منطقه نفوذ آمریکا و متحدانش تبدیل شده است و آنها نمی‌گذارند دموکراسی برقرار شود. قبل از آن انگلیسی‌ها منطقه خلیج فارس را کنترل می‌کردند و تا 1971 میلادی انگلیسی‌ها حضور داشتند و بعد آن سال آمریکایی‌ها آمدند و شروع به ساختن پایگاه‌های نظامی کردند، تا حدی که اکنون کویت و قطر (پایگاه هوایی العدید) به پایگاه‌های نظامی بزرگ آمریکا تبدیل شده‌اند. پیش‌تر در بحرین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا حضور داشت تا فرماندهی همه پایگاه‌ها را زیر نظر داشته باشد، ولی اکنون مدیریت همه آن پایگاه‌ها به پایگاه العدید در قطر منتقل شده است، زیرا بحرین ثبات سیاسی ندارد و همیشه با مشکل مواجه است، آنها هر سال با مردم درگیر هستند.


از طرفی، جنگ انقلابیون بحرین تنها با آل خلیفه نیست. ما در حال جنگ با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در یکی از مناطق نفوذشان هستیم. به طور معمول تا وقتی آمریکا پایگاه نظامی در منطقه دارد، انگلیسی‌ها یا فرانسوی‌ها پایگاه دیگری در منطقه نمی‌سازند، ولی در بحرین این اتفاق افتاد و در جزیره‌ای به وسعت 700 کیلومتر مربع، در کنار پایگاه قدیمی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، انگلیسی‌ها یک پایگاه نظامی دیگر ساختند تا پیام روشنی برای ایران بفرستند. 


آنا: مردم بحرین چه نگرشی به اوضاع منطقه ازجمله مداخلات سیاسی و نظامی آمریکا دارند؟


راشد: برای مردم بحرین با یک میلیون جمعیت تنها یک موشک کافی است و همه چیز تمام می‌شود، ولی این منطقه متعلق به ماست و در راه این تعلق خاطر هرگونه فشار اقتصادی، سیاسی، جنگ در یمن، در سوریه، در لبنان و در افغانستان را تحمل می‌کنیم و در یک صف مقابل محاصره ایران از سوی آمریکا ایستاده‌ایم. واقعیت این است که نیمی از مردم بحرین یا دقیقاً یک‌سوم مردم بحرین رگ و ریشه ایرانی دارند و فارسی‌زبان هستند. واقعیت دیگر این است که تا سال 1971 میلادی و زمان خروج انگلیسی‌ها از منطقه، بحرین استان چهاردهم ایران بود. بعد از گذشت سال‌ها اگر در امارات یا عربستان از ما مبارزان مخالف بحرینی بپرسند که چرا ایران را دوست دارید می‌گوییم ما با ایران روابط تاریخی داریم و دیرزمانی استان چهاردهم این کشور بودیم. ما با ایران روابط مذهبی داریم و نه با عربستان سعودی و وهابی‌ها، تکفیری‌ها و سلفی‌های سعودی را قبول نداریم.


ما با ایران روابط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی داریم؛ یک‌سوم جمعیت ما ایرانی‌، فارسی‌زبان و بیشتر بوشهری‌ و شیرازی‌ هستند و البته از بندرعباس و بندرلنگه نیز در بحرین حضور دارند، زیرا جزیره بحرین به بوشهر خیلی نزدیک است.


راشد الراشد


یکی از مشکلات آل خلیفه با ایرانی‌هایی است که یک‌سوم جمعیت بحرین را تشکیل داده‌اند و از یک قرن پیش در آنجا زندگی می‌کنند. حالا دست به لغو تابعیت زده‌اند تا برای این افراد که با آل خلیفه درگیر هستند، مشکل ایجاد کنند. در ماه‌های اخیر بیش از 870 مورد لغو تابعیت ثبت شده است. سؤال اینجاست که ایرانی‌ها را لغو تابعیت کردید، با بقیه چه‌ کار می‌خواهد بکنید؟ آیا همه جمعیت بحرین را می‌توانید لغو تابعیت کنید؟ می‌توانید بر واقعیت‌های تاریخی، انسانی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی سرپوش بگذارید؟ این یکی از چالش‌های انقلاب مردمی در بحرین است.


بحرین از همگون شدن مردم با ایران وحشت دارد


افزون بر این، نظام آل خلیفه به گونه‌ای با مردم و انقلابیونی که از سر عدالت‌خواهی به خیابان‌ها ریخته‌اند سر جنگ دارد که گویی با ایران می‌جنگند. 9 ارتش برای تظاهرات مردمی که یک سلاح و تفنگ ندارند، جمع نشده‌اند. دلیل حضورشان این است که از فرهنگ مذهبی مردم بحرین و همگون شدن آن با ایران می‌ترسند و نگرانند که اگر به مردم، آزادی و دموکراسی بدهند، به سود ایران تمام شود یا بحرینی‌ها بخواهند به تبعیت از ایران، نظام ولایت فقیه را در این کشور ایجاد کنند. ما هزاران بار گفته‌ایم که ولایت فقیه یکی از ارکان اعتقادی بیشتر مردم بحرین هست و آنها مقلد مقام معظم رهبری هستند، حال دموکراسی داشته باشیم یا نداشته باشیم تفاوتی ندارد و این یک موضوع مذهبی است. اگر اختلاف ما با حکومت و نظام آل خلیفه مشکل داخلی بود، درگیری میان مردم و حکومت شاید تنها سه تا 6 ماه یا نهایتاً یک سال طول می‌کشید، اما الان بحرین به مشکلی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است. حضور آمریکا و انگلیسی‌ها در منطقه مشکل اصلی است که دامنه آن را در بحران یمن نیز شاهدیم. 


بخشی از مشکلات آمریکا با ایران و حتی فشار اقتصادی علیه این کشور ریشه در موضوع بحرین دارد؛ تا جایی که من اطلاع دارم در هر جلسه میان اروپا و ایران، پرونده بحرین روی میز است، زیرا ما به امید ایران است که به مبارزات سیاسی خود تا تحقق اهدافمان ادامه می‌دهیم. ما با تهدیدات زیادی مواجهیم و درگیری ما محدود به امور داخلی نیست، چرا که عربستان، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس دخالت و همه تلاش می‌کنند بر روند سیاسی جزیره بحرین تأثیر بگذارند. 


آنا: درباره ریشه اختلاف آل خلیفه که با ایران است نه با مردم بحرین، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند آل خلیفه گروه تروریستی انصارالفرقان را برای انجام عملیات خرابکارانه در ایران تجهیز کرده بود که بعداً دستگیر شدند و به این موضوع اعتراف کردند. از سوی دیگر مقامات ایران به آل خلیفه هشدار داده‌اند که تدارکاتچی توطئه‌های دشمن نشوند و رابط توطئه‌ها علیه حاکمیت منطقه نباشند. موضوع خرابکاری آل خلیفه علیه ایران تا چه حد جدی است؟ آیا فقط ایذایی است یا موضوع تغییر حاکمیت در ایران را دنبال می‌کنند؟ آل خلیفه مجری یا طراح این عملیات است؟


راشد: آل خلیفه از خود چیزی ندارد و بحرین نیز به پایگاه نظامی برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است. در واقع این پایگاه، دفتر مدیریت و هماهنگی اقدامات نفوذی آمریکا در منطقه است، اما آل خلیفه اصلاً تصمیم‌گیرنده اصلی  نیست و عروسک خیمه شب‌بازی آل سعود هستند. آل سعود نیز آلت دست آمریکایی‌هاست و طبق اعترافاتی که در شبکه الجزیره پخش شده، در جنگ سوریه مشارکت داشتند و با القاعده همکاری می‌کردند. آل خلیفه که تا این اندازه با مردم خود مشکلات دارد، می‌تواند با عراق، یمن یا سوریه مقابله کند؟ 


راشد الراشد


آل خلیفه زیر چتر حمایتی و پشتیبانی آمریکا و انگلیس قرار دارد و تا زمانی که تحولاتی رخ ندهد،  یک کاغذ کوچک در یک پرونده بزرگ است. ما مطمئنیم که آنها حتی برای آمریکایی‌ها ارزش یک عضو خانواده همچون کویت یا عربستان سعودی را ندارند. یکی از واقعیت‌های موجود آل خلیفه که مشکلات سیاسی را رقم زده، نداشتن محبوبیت میان مردم بحرین است. آنها به عنوان یک نقطه ضعف نه فقط محبوبیت ندارند، بلکه هر سال شاهد افزایش تنش‌های سیاسی در بحرین هستیم در حالی که این موضوع در کویت، قطر، عمان و بقیه کشورهای خلیج فارس وجود ندارد. مشخص نیست آمریکایی‌ها تا چه زمانی می‌خواهند آل خلیفه را در بحرین حفظ کنند تا اوضاع در سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خراب‌تر شود. انقلاب مردم القطیف در عربستان تأثیر انقلاب مردم بحرین بود. بسیاری از سخنرانی‌های شیخ نمر باقر نمر، رهبر شیعیان عربستان در باب حمایت و پشتیبانی از انقلاب مردمی بحرین بود، زیرا آنها از این انقلاب تأثیر پذیرفته بودند. مشخص نیست آمریکایی‌ها تا چه زمانی تحمل می‌کنند خاندانی که محبوبیت ندارد بر یک کشور حاکم باشد و این‌قدر ناآرامی‌های سیاسی هفتگی، ماهانه و سالانه به وجود بیاورد.


یکی از چالش‌های دیگر آل خلیفه در بحرین بافت جمعیتی شیعه کشور است. در همه کشورهایی که قدرت در دست اقلیت است مشکلات، چالش‌ها و ناآرامی‌های سیاسی ادامه دارد؛ در عراق این‌‌گونه بود و تا زمانی که حزب بعث به سرکردگی صدام و گروهش در رأس قدرت بودند، شاهد ناآرامی‌های سیاسی و جنگ‌های متوالی بودیم. 


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مهری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
۰
چقدر دفتر و دستک به نام این و اون!
هلدینگ شایسته