دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1398 - 10:38
معاون وزارت آموزش و پرورش:

تنوع و طبقاتی کردن مدارس بر خلاف سند تحول بنیادین است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: تنوع و طبقاتی کردن مدارس بر خلاف سند تحول بنیادین است و عدالت را در فراهم کردن فرصت‌های خوب یادگرفتن برای همه به‌طور یکسان فراهم نمی‌کند.
کد خبر : 410119

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی یک‌روزه رؤسا و معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان با بیان اینکه تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد تأکید است، گفت: باید فضاهای مناسبی اعم از کارگاه هنری، ورزشی و آزمایشگاه در مدارس در اختیار داشته باشیم تابرنامه‌های درسی ما تمام ساحتی باشد.


وی با بیان اینکه نکته اساسی جدا کردن نقش تربیتی از کار معلمان بود، افزود: بیشترین زمان دانش‌آموزان در مدرسه با معلمان سپری می‌شود و اگر نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم، باعث می‌شود فرصت‌هایی که می‌توانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم، از دست بدهیم.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش ادامه داد: در سند تحول، تقدم با تربیت است اما برای تغییر نگاه و رویکرد ذی‌نفعان باید بیشتر تلاش شود؛ یکی از این ذینفعان خانواده‌ها هستند و اگر قبله آمال را کنکور و آموزش ببینند، نمی‌توان راه به‌جایی برد.


حکیم‌زاده با بیان اینکه تعلیم و تربیت فقط بر عهده آموزش ‌و پرورش نیست، اضافه کرد: حرکت‌هایی در آموزش‌ و پرورش از دوره ابتدایی شروع‌ شده که اگر سایر سازمان‌ها با آن هم‌جهت نباشند، ۱۰۰درصد توفیق نمی‌یابد؛ در حال حاضر شاهد تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربیت از سوی بعضی از رسانه‌ها با تبلیغات بی‌رویه مؤسسات که حتی پیش‌دبستانی‌ها را هدف قرار داده‌اند، هستیم.


وی با تأکید بر اینکه بدون شک حرکت‌های شتاب‌زده و پوپولیستی کمکی نمی‌کند، گفت: حذف آزمون‌ها که چند میلیون مشتری داشت، کار کمی نبود لذا این حرکت شروع‌شده است و می‌توانیم کم‌کم به دوره‌های دیگر تسری دهیم.


حکیم‌زاده، افزود: برخی سیاست‌گذاری‌های خلاف سند تحول مانند تنوع مدارس و طبقاتی کردن مدارس می‌تواند این عدالت را در فراهم کردن فرصت‌های خوب یادگرفتن برای همه به‌طور یکسان فراهم نکند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش از ممنوع شدن برگزاری کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو و غیره که فقط بر تقویت قوای ذهنی دانش‌آموزان تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است خبر داد.


حکیم زاده بابیان اینکه سازمان سنجش مجری سیاست‌های کلان است و به‌خودی‌خود نقشی در این موضوع ندارد، گفت: قطعاً اگر هم‌افزایی و هم‌اندیشی به همراه کارشناسی تخصصی بین آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در زمینه تغییر جهت ارزشیابی‌ها رخ دهد. اگر هم نقدی در زمینه تربیت مطرح می‌شود به‌تنهایی متوجه معلمان نیست و آن‌ها مجری سیاست‌هایی هستند که ما تعیین می‌کنیم.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب