دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1398 - 19:58
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا خبر داد:

انعقاد تفاهم‌نامه اورژانس پیش‌بیمارستانی با اداره کل راه‌آهن استان همدان

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل راه‌آهن استان همدان برای ارائه خدمات اورژانس در ایستگاه‌ها و سفرهای ریلی خبر داد.
کد خبر : 406842
2_239543.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از وبدای همدان، حبیب معصومی با بیان اینکه راه‌اندازی اورژانس ریلی ضرورت دارد، اظهار کرد: از چند سال قبل در شهرستان ملایر قطار و شبکه ریلی مستقر بود؛ اما در شهر همدان از حدود دو سال این امر محقق و همدان به شبکه ریلی کشور متصل شده‌ است.


وی تصریح کرد: مسیرهای ریلی استان همدان از سمت ایستگاه ملایر به شهرهای فیروزان و کرمانشاه متصل شده و از سمت ایستگاه همدان به مشهد و تهران منتهی می‌شود و این به این معناست که از محدوده سرزمینی شهرستان‌های نهاوند، فامنین، ملایر و همدان ریل قطار عبور می‌کند؛ بنابراین استقرار اورژانس ریلی برای جلوگیری و یا حضور در زمان بروز حوادث ریلی ضروری به‌ نظر می‌رسد. 


رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا ادامه داد: در برنامه توسعه استان مقرر شده‌ است ریل راه‌آهن از ملایر به همدان و از همدان به سنندج گسترش یابد و در روستای باباکمال تویسرکان نیز ایستگاه راه‌آهن دیگری احداث شود که به این ترتیب تویسرکان، بهار و اسدآباد نیز در شبکه ریلی استان سهیم خواهند بود.  


معصومی با بیان اینکه لازم است در شهرهایی که در مسیر ریل قطار یا استقرار ایستگاه‌های راه‌آهن قرار دارند، خدمات پیش‌بیمارستانی ریلی ارائه شود، گفت: بر اساس این ضرورت، تفاهم‌نامه‌ای بین اورژانس کشور و مدیریت راه‌آهن غرب کشور در همدان منعقد شده و طرفین به اجرای مصوبات آن متعهد خواهیم بود.


لزوم دپوی تجهیزات و دارو در ایستگاه‌های قطار


وی تشریح کرد: در این راستا لازم است همه کارکنان قطار و ایستگاه‌های راه‌آهن، در زمینه کمک‌های اولیه پیش‌بیمارستانی آموزش ببیینند و پیشنهاد شده در هر قطار یک کارشناس فوریت‌های پزشکی مستقر شود و علاوه بر آن لازم است کیف کمک‌های اولیه و سیستم اطفای حریق نیز ایجاد شود.


رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه لازم است بین کارکنان اورژانس و راه‌آهن ارتباط بی‌سیمی ایجاد شود تا در صورت بروز حادثه احتمالی برقراری ارتباط در حداقل زمان ممکن محقق شود.


معصومی بر لزوم دپوی دارو و تجهیزات مورد نیاز برای مصرف در زمان بروز حوادث احتمالی تأکید و بیان کرد: برخی از نقاط ریلی استان با استان‌های قم و اراک مشترک است که ما در تلاش هستیم جلسه‌ای با مسئولان این استان‌ها نیز برقرار کرده و شرایط اورژانس پیش‌بیمارستانی را در نقاط مذکور هماهنگ کنیم.


وی در ادامه از تعهد دانشگاه نسبت به استقرار یک دستگاه آمبولانس در زمان ورود و خروج مسافران قطار خبر داد و عنوان کرد: مذاکرات درباره فرایند امدادخواهی نیز در دست بررسی است.


رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه تعریف منطقه داغ، گرم و سرد در سوانح ریلی از الزامات حفظ جان افراد است، تبیین کرد: در سانحه ریلی نیشابور نزدیکی مسئولان رسیدگی، به شعاع 100 متری قطار که محدوده داغ تعریف می‌شود، موجب افزایش تلفات جانی این حادثه بر اثر انفجار پس از سانحه شد.


معصومی  متذکر شد: ایستگاه راه‌آهن همدان-تهران 12 ایستگاه دارد که مدیریت راه‌آهن ملزم خواهد بود نقاط حادثه‌خیز، نقاط کور آنتن‌دهی موبایل، راه‌های دسترسی و دیگر مسائل مربوط را در این مسیر به ما معرفی کرده و زمینه حضور و همکاری کارکنان اورژانس را فراهم کند که همه این اطلاعات بر روی نقشه گوگل مشخص و در قطارها نیز نصب خواهد شد.


یک بیمارستان و 15 اورژانس ریلی در کشور راه‌اندازی می‌شود


وی از راه‌اندازی 15 اورژانس ریلی در سطح کشور خبر داد و افزود: این واگن که از امکانات آمبولانس برخودار است در قطارها مستقر بوده و مناسب‌ترین و سریع‌ترین واکنش را در زمان بروز حوادث احتمالی خواهد داشت که یکی از این 15 واگن و آمبولانس ریلی سهم استان همدان خواهد بود.


رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه بیمارستان ریلی کشور راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: اورژانس کشور برنامه احداث این بیمارستان را تدوین کرده و در آینده‌ای نزدیک گام‌های اولیه احداث آن برداشته خواهد شد.


معصومی با بیان اینکه در همدان ایستگاه قطار باربری نیز راه‌اندازی خواهد شد، گفت: لازم است برای هریک از انواع قطار مسافربری و باربری در ایستگاه‌های راه‌آهن شرایط و پیش‌بینی‌های پیش‌بیمارستانی لازم دیده شود که در این راستا برپایی مانورهای مشترک در دستور کار خواهد بود.


وی افزود: مقرر شده‌ در نقاط قابل دسترسی در مسیر راه‌آهن فضایی برای پد هلی‌کوپتر نیز دیده شود که در صورت بروز حوادث، امکان ارائه خدمات هوایی نیز فراهم باشد.


انتهای پیام/4117/4103/


انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته