دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1398 - 16:06

بلایی که زایمان زودهنگام بر سر نوزاد می‌آورد!

مطالعات نشان می‌دهد زایمان زودهنگام موجب تغییر قابل‌توجه در عملکرد مغز نوزاد در طول زمان خواب می‌شود و می‌تواند بر سایر عملکردها هم تأثیر منفی داشته باشد.
کد خبر : 405271
42429_134.png

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محققان کلینیک شبکه مغز برگوفر فنلاند دریافتند زایمان زودهنگام می‌تواند موجب تغییر فعالیت مغز در طول خواب شود و بر سلامت مغز نوزاد هم در آینده تأثیر گذارد.


در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به فعالیت مغز ۹۴ نوزاد را در فنلاند بررسی کردند. ۴۲ نوزاد خیلی زودتر از موعد و در هفته ۲۷ بارداری به دنیا آمده بودند و گروه کنترل متشکل از ۵۲ نوزاد هم در پایان کامل بارداری به دنیا آمده بودند.


دکتر «لوکا کوچی»، سرپرست تیم تحقیق، دراین‌باره می‌گوید: «کیفیت خواب، به‌خصوص در نوزادان تازه متولدشده، نشانه اصلی سلامت مغز است. ما در این مطالعه به بررسی فرایند مغز بر اساس الگوی خواب پرداختیم.»


وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم نوزادان متولدشده در پایان کامل دوره بارداری، فعالیت مغزشان در حالات مختلف خواب سازماندهی مجدد می‌شد درحالی‌که در مورد نوزادانی که زودتر از موعد متولد شده بودند چنین تفاوتی مشاهده نشد.»


به گفته محققان، خواب نیز همانند سایر رفتارهاست و یک خواب خوب مبتنی بر سازماندهی مجدد الگوهای پویا فعالیت مغز در طول حالات مختلف خواب است.


منبع:مهر


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: زایمان سزارین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته