دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1398 - 07:30
با رویکرد نوین دانشگاه آزاد؛

نظامنامه جدید نشر علمی دانشگاه، رونق مجلات علمی را به‌همراه خواهد داشت

نظامنامه جدید نشر علمی دانشگاه، رونق مجلات علمی را به‌همراه خواهد داشت
کد خبر : 404822

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بدیهی است که دانش بدون نشر، سیر بلوغ و رشد چندانی نخواهد داشت و یکی از راهبردهای مدیران دانش برای رشد و تکامل علوم، انتشار و جریان‌سازی آن در کل جهان است. از طرفی یکی از فاکتورهای ارزیابی شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها و کشورها نیز از طریق پایش برون‌دادهای علمی صورت می‌گیرد. انتشارات علمی در کنار سایر فاکتورهای توسعه‌ای  سهم بسزایی در جایگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز ایفا می‌کند.


دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از شاخص‌های نظام نشر علمی با بیش از 380 مجله علمی نقش قابل‌توجهی در این حوزه ایفا می‌کند. استقبال کم‌فروغ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مجلات داخلی و موضوعاتی از قبیل مدرک‌گرایی موجب کاهش نفوذ این مجلات و بعضاً تعطیلی آنها شده است.


هرچند که در شرایط حاضر، ساماندهی، انسجام داوری، استانداردسازی و کیفی‌سازی مجلات داخلی از نیازهای مبرم و ضروری نظام مدیریت دانش کشور است ولی استادان و دانشجویان نیز باید در این بین نقش خود را برای رونق این مجلات ایفا کنند. بهره‌مندی از داوران خارجی نیز به کیفی‌سازی و ترویج مجلات در خارج از کشور تأثیر بسزایی می‌تواند داشته باشد.


نظامنامه و رویکرد نوین دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر لزوم چاپ یک مقاله از سوی دانشجویان مقطع دکتری در مجلات تخصصی این دانشگاه، اقدامی موثر برای احیا، ترویج و روزآمدی مجلات است. از طرفی دانشگاهی که به سوی مسئله‌محوری گام برداشته شایسته است که روش‌ها و مکانیزم‌های حل چالش‌های جامعه را در منابع و مجلات علمی همان جامعه عرضه کند.


امروزه مدیریت دانش و نگهداری از اطلاعات علمی و راه‌حل‌های تخصصی اهمیت بسیار بالایی دارد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستا فعال شده است.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته