دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1398 - 11:22
مجلات دانشگاه آزاد/4؛

حضور داوران خارجی در مجله مهندسی کامپیوتر موجب کیفی‌سازی می‌شود

30 درصد داوران مجله مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از دانشگاه‌های خارجی بوده‌اند.
کد خبر : 382281
software_engineering_and_programming_systems.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی در کشور سهم قابل‌توجهی از تولید علم را بر عهده دارد و قریب به ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور را به دوش کشیده است. مجلات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نشر و ترویج تولیدات علمی در حوزه‌های تخصصی نقش حائز اهمیتی داشته است که توفیقات این مجلات در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی حاکی از این امر است.


 یکی از فاکتورهای ارزیابی شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها و کشورها نیز از طریق پایش برون‌دادهای علمی صورت می‌گیرد. انتشارات علمی در کنار سایر فاکتورهای توسعه‌ای  سهم بسزایی در جایگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز ایفا می‌کند.


سرویس دانشگاه خبرگزاری آنا در نظر دارد، در پرونده ویژه «مجلات علمی دانشگاه آزاد» که به‌صورت چندین شماره منتشر خواهد شد٬ به سراغ نشریات علمی و تخصصی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور رفته و به توانمندی‌ها و تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه می‌پردازد تا خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اعم از دانشجو  و استاد با مجله‌های معتبر این دانشگاه آشنایی بیشتری پیدا کرده و از آنها برای نشر پژوهش‌های علمی استفاده کنند.


امیرمسعود رحمانی مدیر مسئول مجله بین‌المللی «فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر» در گفتگو با آنا درباره شروع کار این مجله گفت: مجوز فعالیت مجله بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر در سال 93 از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صادر و این مجله از سال 94 فعالیت خود را به صورت منظم شروع کرده است.


وی افزود:  مجله فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود که به‌ازای هر شماره تعداد 20 اثر به دبیرخانه مجله ارسال می‌شود که از این تعداد اثر علمی، 37 درصد آن پذیرش و منتشر می‌شود. تاکنون 18 شماره از این مجله علمی منتشر شده است که تا سال گذشته همراه با صفحه وب نسخه‌های کاغذی نیز از این مجله منتشر می‌شد.


رحمانی درباره هیئت تحریریه و داوران مجله فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر، اظهار کرد: داورانی از ایتالیا، آرژانتین و اردن به عنوان داور در تحریریه این مجله علمی حضور دارند. داورانی از بهترین دانشگاه‌های کشور نیز با همکاری در مجله موجب افزایش غنای علمی مقالات شده‌اند. از سال 2017 میلادی 30 درصد داوران از دانشگاه‌های خارجی بوده است که به موجب آن اکنون مقالاتی از اقصا نقاط دنیا به تحریریه مجله ارسال می‌شود.


مدیر مسئول مجله بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر با بیان اینکه 50 درصد داوران دارای درجه استاد تمامی هستند، تصریح کرد: نحوه داوری مقالات در این مجله به‌صورت «Peer-reviewe» انجام می‌شود. به‌طوری که داوران اسامی اشخاص ارسال‌کننده مقالات را رؤیت می‌کنند و قبل از بررسی مقاله درخصوص سابقه پژوهشی اشخاص تحقیق می‌کند.


وی بیان کرد: اکنون 90 داور از داخل و خارج از کشور در چهار حوزه شبکه‌ها و سیستم‌های توزیع شده، هوش مصنوعی، دیجیتال، سخت‌افزار و مهندسی نرم‌افزار با مجله بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر همکاری می‌کنند.


رحمانی درخصوص پایگاه‌های نمایه‌سازی مقالات این مجله عنوان کرد: اکنون مقالات مجله بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر در پایگاه‌های علمی Google schoolar، DOAJ، ROAD و CIVILICA نمایه می‌شود که درخواست نمایه مقالات در پایگاه Scopus نیز صادر شده است که درصورت تکمیل مدارک مجله، مقالات در این پایگاه هم نمایه‌سازی خواهد شد.


مدیر مسئول مجله بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در مهندسی کامپیوتر درباره پیش‌نیازهای نمایه مجله در ISI خاطرنشان کرد: حمایت مالی و معنوی دانشگاه تأثیر بسیاری در نمایه‌سازی مجله در نظام‌های معتبر علمی جهان دارد. توصیه استادان برای ثبت مقالات دانشجویان در مجله و ارتباط مجله با اشخاص و دانشگاه‌های بین‌المللی در این امر موثر است.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته