دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مجلات دانشگاه آزاد/3؛

مجله محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات از شاخص‌های نشر اشپرینگر است

مدیر مسئول مجله بین‌المللی علوم مهندسی محیط‌زیست و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت: این مجله یکی از بهترین مجلات حوزه محیط‌ زیست در نشر اشپرینگر است.
کد خبر : 368773

 گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید فرج‌فائد- دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی در کشور سهم قابل‌توجهی از تولید علم را بر عهده دارد و قریب به 40 درصد بار آموزش عالی کشور به دوش کشیده است. مجلات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نشر و ترویج تولیدات علمی در حوزه‌های تخصصی نقش حائز اهمیتی داشته است که توفیقات این مجلات در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی حاکی از این امر است.


 یکی از فاکتورهای ارزیابی شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها و کشورها نیز از طریق پایش برون‌دادهای علمی صورت می‌گیرد. انتشارات علمی در کنار سایر فاکتورهای توسعه‌ای  سهم بسزایی در جایگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز ایفا می‌کند.


سرویس دانشگاه خبرگزاری آنا در نظر دارد، در پرونده ویژه «مجلات علمی دانشگاه آزاد» که به‌صورت چندین شماره منتشر خواهد شد٬ به سراغ نشریات علمی و تخصصی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور رفته و به توانمندی‌ها و تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه می‌پردازد تا خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اعم از دانشجو  و استاد با مجله‌های معتبر این دانشگاه آشنایی بیشتری پیدا کرده و از آنها برای نشر پژوهش‌های علمی استفاده کنند.


مجید عباسپور مدیر مسئول مجله بین‌المللی «علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری» در گفتگو با آنا درباره چگونگی شروع به‌کار مجله بین‌المللی «علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گفت: این ژورنال همان‌طور که از اسم آن پیداست در حوزه علوم و تکنولوژی محیط زیست فعالیت می‌کند و ایده راه‌اندازی آن در انجمن متخصصان محیط زیست از طرف بنده مطرح شد که یک‌چنین مجله‌ای به زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی  منتشر شود.


مدیر مسئول مجله بین‌المللی «علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: اوایل دهه 80درخواست تشکیل مجله ارائه شد تا فرآیند تصویب مجله شروع شود. مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اولین گام برای ثبت و تصویب یک مجله به‌شمار می‌رود.با توجه به دغدغه‌مندی گروه محیط‌ زیست واحد علوم و تحقیقات، رئیس واحد وقت نیز از روند چاپ و انتشار این مجله اعلام حمایت کرد.


وی اظهار کرد: به‌موجب اینکه مجله به زبان انگلیسی منتشر می‌شد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعطای درجه علمی-پژوهشی به این مجله مخالفت کرده و مقدمات اخذ تأییدیه از مراجع بین‌المللی برای دریافت ضریب تأثیر شروع شد که اولین گام بارگذاری و نمایه‌سازی مقالات در پایگاه‌های بین‌المللی و جذب اعضای هیئت تحریریه و داوران از اقصی نقاط دنیا بود.


عباسپور با اشاره به اخذ نمایه تامسون رویترز و نمایه اسکوپوس توسط مجله علوم مهندسی محیط‌‌زیست و فناوری بیان کرد: اسکوپوس مرجعی است مجوز ورود مقالات را به مؤسسه اطلاعات علمی(ISI) صادر می‌کند. بنابراین پس از نمایه اسکوپوس، نمایه مقالات در موسسه اطلاعات علمی(ISI)  نیز محقق شد. سال 90 از مؤسسه اشپرینگر به‌عنوان یکی از بزرگترین انتشارت علمی دنیا با بنده تماس گرفتند و برای توزیع و گسترش مجله اعلام آمادگی کردند.


مدیر مسئول مجله بین‌المللی «علوم مهندسی محیط‌زیست و فناوری» درباره انعقاد تفاهم‌نامه با انتشارات علمی اشپرینگر  عنوان کرد: توافقی با انتشارات علمی اشپرینگر به امضا رسید و مقرر شد هفت درصد از درآمد فروش مجله در سراسر دنیا به خود مجله اختصاص داده شود که در همان سال مبلغی بالغ بر 30 هزار دلار برای مجله درآمدزایی در برداشت.


وی با اشاره به ارسال 140 مقاله در طول هفته از اقصا نقاط دنیا، تصریح کرد: در هر هفته قریب به 130 تا 140 مقاله به هیئت تحریریه تخصصی مجله بین‌المللی علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری ارسال می‌شود. این مجله در ابتدا به‌صورت فصل‌نامه، سپس به‌صورت دو ماه‌نامه، پس از آن 45 روزه و درحال‌ حاضر به‌صورت ماهیانه منتشر می‌شود. ضریب تأثیر این مجله اکنون در پایگاه انتشارات علمی اشپرینگر 2.037 است که عملکرد بسیار مطلوبی است.


عباسپور درباره نوع محاسبه ضریب تأثیر مجلات بین‌المللی خاطرنشان کرد: مقدار ضریب تأثیر مجلات که از مهم‌ترین شاخص‌های ارزشیابی مجلات به‌شمار می‌رود. متوسط استناد به مقالات علمی یک مجله در یک بازه سه ساله را ضریب فاکتور می‌گویند. ضریب تأثیر تابع یک دوره سه ساله است که دو سال آن برای چاپ مقاله‌ها و سال سوم مربوط به ارجاعات به مقالات دو سال قبل است.


گفتنی است تاکنون بیش از یکصد و 58 هزار بار از مقالات مجله بین‌المللی علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری از پایگاه نشر علمی اشپرینگر بارگیری شده است، همچنین این مجله به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین مجلات حوزه محیط‌ زیست در دنیا به‌شمار می‌رود و در داخل کشور نیز مجله بین‌المللی علوم مهندسی محیط‌ زیست و فناوری در زمینه محیط زیست بی‌نظیر است.


انتهای پیام/4122/4116/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته