دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1398 - 13:10
آنا گزارش می‌دهد؛

جوانگرایی یا نتیجه‌گرایی اولویت ایگور/ غفلت، حسرت همیشگی ورزش ایران

تیم ملی والیبال کشورمان در شرایطی از لیگ ملت‌های والیبال حذف شد که ملی‌پوشان والیبال می‌توانستند تاریخ‌‌ساز شوند.
کد خبر : 404335
22.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پرونده تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ ملت‌های والیبال با دو شکست مقابل برزیل و لهستان در مرحله نهایی بسته شد. تیم ملی والیبال کشورمان برخلاف دوره‌های گذشته، امسال شروع خوبی در لیگ ملت‌ها داشت، بردهای پی‌درپی ملی‌پوشان مقابل مدعیان به نام والیبال باعث شد تا در این دوره از رقابت‌ها همه امیدوار باشند که ایران می‌تواند برای نخستین بار به سکوی لیگ ملت‌های والیبال برسد.


شاگردان ایگور کولاکوویچ در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، تنها سه شکست در کارنامه خود داشتند و توانستند با کسب 36 امتیاز و کسب عنوان دومی به دور بعد صعود کنند. در دور نهایی برزیل و لهستان دو حریف ایران بودند. با توجه به اینکه والیبالیست‌های ایران در مرحله مقدماتی با این دو تیم بازی کرده بودند بنابراین خیلی از اهالی والیبال معتقد بودند ایران به‌راحتی می‌تواند این دو تیم را شکست دهد و یا حداقل با کسب یک پیروزی به دور بعد صعود کنند. رؤیایی که البته محقق نشد و در نهایت باعث شد تا شاگردان ایگور مقابل هر دو تیم شکست بخورند و دست خالی به ایران برگردند.


در مرحله مقدماتی لهستانی‌ها در هفته چهارم به میزبانی ارومیه مقابل تیم ایران شکست‌خورده بودند، اما برزیل در یک بازی نزدیک به هم در مرحله مقدماتی مقابل ایران پیروز میدان شده بود.


جوانگرایی؛ اولویت اصلی فدراسیون


یکی از دلایلی که باعث شد فدراسیون والیبال در سال 2017 هدایت تیم ملی را به کولاکوویچ بسپارد، عملکرد او در تغییر نسل بود. این مربی از سال 2006 تا 2014 هدایت تیم ملی صربستان را بر عهده داشت و در این تیم جوانگرایی ایجاد کرده بود. همچنین به‌عنوان بهترین مربی سال ورزش کشور صربستان هم انتخاب‌شده بود، این موفقیت‌ها باعث شد فدراسیون‌نشینان مصمم شوند نیمکت تیم ملی را به او بسپارند تا علاوه بر نتایج قابل قبولی که برای تیم ملی ایران کسب کند، تغییر نسل هم در تیم ملی والیبال ایجاد کند؛ چراکه دیر یا زود ستاره‌های والیبال باید از تیم ملی خداحافظی کنند و باید نفراتی جایگزین آنها در تیم ملی شوند.


جوانگرایی برای کولاکوویچ در اولویت است؟


اگر به عملکرد کولاکوویچ در چند سالی که هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته دقت کنیم، به‌خوبی مشخص است این مربی باوجوداینکه به جوانگرایی معروف بوده اما در اعتماد کردن به جوانان خیلی ریسک‌پذیر نبوده و در این چند سال در هر تورنمنت و مسابقه ترجیح داده تا نفرات اصلی در میدان حضور داشته باشند.


در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال هم، حضور بازیکنان جوان به‌صورت ثابت در ترکیب تیم کمتر دیده شد. بدون شک عملکرد خوب ملی‌پوشان و کادر فنی در کسب عنوان پنجمی در لیگ ملت‌های والیبال و ارائه بازی‌های باکیفیت بر هیچ‌کس پوشیده نیست و منکر آن نیستیم؛ اما موضوعی که بیشتر از همیشه دوباره مورد توجه اهالی والیبال قرار گرفته است همین نقش کمرنگ بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی بود.


امسال با توجه به رقابت‌های انتخابی گزینشی المپیک و کسب سهمیه خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا از جمله لهستان، روسیه، کانادا، فرانسه و برزیل به بازیکنان اصلی خود استراحت دادند تا در انتخابی المپیک بتوانند از حضور آنها استفاده کنند، اما استراتژی کولاکوویچ در تیم ملی ایران با سایر تیم‌ها کاملاً متفاوت بود، او برای به دست آوردن سکو و مدال لیگ ملت‌های والیبال، این ریسک را کرد و به بازیکنان اصلی میدان داد، اما در نهایت تیر ایگور به هدف نخورد و تیم ملی ایران از صعود به جمع چهار تیم اول بازماند. با توجه به سیاستی که ایگور در لیگ ملت‌های والیبال در پیش گرفت، می‌توان چنین نتیجه گرفت در این مقطع زمانی نتیجه‌گرایی برای ایگور حرف اول را می‌زد و به همین خاطر بود که در آستانه مسابقات حساس انتخابی المپیک ترجیح داد بازیکنان باتجربه‌اش به میدان بروند تا بتواند برای نخستین بار نامش را در والیبال ایران با کسب سکوی لیگ ملت‌ها ماندگار کند.


ایگور کولاکوویچ تیم ملی والیبال


اعتراض؛ آفت ورزش ایران


علاوه بر مسائلی که در مورد تیم ملی والیبال ایران مطرح شد و شاید بهتر بود در این دوره از رقابت‌ها، سیاست‌گذاری کادر فنی هم مانند دیگر کشورها باشد؛ بازی آخر ایران در مرحله نهایی مقابل تیم برزیل هم نکات قابل‌توجهی داشت که باید بیشتر به آن توجه کرد. همانطور که گفته شد تیم ایران در مرحله مقدماتی مقابل برزیل در یک بازی پایاپای شکست خورد. دومین بازی ایران مقابل برزیل در مرحله نهایی در حالی برگزار شد که دو ست اول و دوم این دیدار به سود برزیل تمام‌شده بود اما در ادامه شاگردان ایگور ورق را برگردانند و در دو ست سوم و چهارم فوق‌العاده بازی کردند تا نتیجه این دیدار به تساوی برسد و کار برای تیم صعودکننده به ست پنجم کشیده شود.


در ست پنجم ایران با امتیاز 8 بر 5 از برزیل جلو بود و شرایط به نفع ملی‌پوشان ایران بود تا به‌عنوان تیم صعودکننده به مرحله بعد راه پیدا کند؛ اما اشتباه داور همه‌چیز را به هم ریخت و درحالی‌که ایران سه امتیاز از حریف خود جلو بود بازنده این دیدار شد؛ اشتباه داور و اعتراض کاپیتان معروف و دیگر بازیکنان شیرازه تیم را به هم زد و در نهایت این بازی با امتیاز 15 بر 10 به سود برزیل تمام شد. در واقع تیمی که سه امتیاز از ایران عقب بود توانست از فرصت طلایی اعتراض ملی‌پوشان ایران به داور و عدم تمرکز آنها به خوبی استفاده کند و با کسب 10 امتیاز خودش را پیروز میدان کند.


مشابه این اتفاق در جریان جام ملت‌های آسیا برای فوتبال ایران هم رقم خورد؛ در شرایطی که تیم ایران به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرده بود اما اعتراض‌های بی‌مورد بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان باعث شد تا ژاپنی‌ها از این فرصت استفاده کنند و دروازه تیم ملی ایران را باز کنند. اگر اشتباه مرگبار مدافعان ایران که اعتراض به داوری بود در آن بازی رقم نمی‌خورد؛ شرایط طور دیگری اتفاق می‌افتاد. درست مانند تیم ملی والیبال که می‌توانست حالا به‌عنوان یک تیم صعودکننده باشد نه اینکه با دست خالی به ایران برگردد.


لشگر مصدومان و خستگان در راه المپیک


تیم ملی والیبال از لیگ ملت‌ها حذف شد و  سیاستی که ایگور در تیم ملی در جریان لیگ ملت‌های والیبال پیاده کرد، در نهایت به این منجر شد که لشگری از مصدومان در آستانه انتخابی المپیک در تیم ملی حضور داشته باشند. کمتر از یک ماه دیگر تیم ملی والیبال کشورمان باید در رقابت‌های انتخابی گزینشی المپیک شرکت کند، در دور نخست این مسابقات که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود؛ شاگردان ایگور باید برابر تیم‌های کوبا، مکزیک و روسیه صف‌آرایی کند. بدون شک کار ایران در گام نخست سخت خواهد بود؛ روسیه از امتیاز میزبانی برخوردار است و از این موضوع به‌خوبی استفاده می‌کند. از طرفی ستاره‌های والیبال ایران هم با توجه به حضور در لیگ ملت‌های والیبال قطعاً خسته هستند و متأسفانه برخی بازیکنان هم در خلال این رقابت‌ها دچار مصدومیت شدند و در این فرصت کم باید ریکاوری شوند تا شاید بتوانند برای این مسابقات که از اهمیت زیادی برخوردار است به آمادگی کامل برسند.


شاید بهتر بود در این دوره از رقابت‌ها، سیاست کادر فنی و بازیکنان والیبال تغییر می‌کرد. کادر فنی به بازیکنان جوانتر میدان می‌داد تا باتجربه‌ها با مصدومیت و خستگی راهی انتخابی المپیک نشوند؛ از طرفی بازیکنان والیبال هم وقتی به مرحله نهایی رسیدند و در شرایطی که از حریف خود جلو هستند؛ روی بازی تمرکز می‌کردند تا با شکست برزیل راهی نیمه‌نهایی می‌شدند؛ اما غفلت و درگیر حاشیه شدن این بار هم حسرت بر دل ورزش ایران گذاشت.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته