دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1398 - 07:10
طلایی در گفتگو با آنا:

شورای شهر به باشگاهی سیاسی تبدیل شده و مناقشات داخلی را جایگزین خدمت کرده است

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: به‌ جای اینکه در شورای شهر شاهد ایجاد یک نهاد خدمت باشیم با یک باشگاه سیاسی مواجهیم که به صحنه مناقشات داخلی بین اعضای به ظاهر یک‌دست شده است.
کد خبر : 403842

مرتضی طلایی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص برخی از اشکالات پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: به‌نظر من اولین مسئله در برگزاری انتخابات شورایاری‌های این دوره موضوع مجری انتخابات است، به‌طوری که نهاد شهرداری که پس از انتخابات شورایاری‌ها می‌خواهد از طریق آن مورد نظارت قرار گیرد خود درگیر انتخابات شده، حال چطور فردی که با نظارت شهرداری انتخاب می‌شود می‌تواند در آینده اقدامی در جهت اصلاح عملکرد شهرداری انجام دهد؟


وی دومین اشکال فرآیند پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران را سامانه این انتخابات عنوان کرد و گفت: در دوره قبل هم تمامی فرآیندهای انتخابات شورایاری‌ها کاملاً به‌صورت سیستمی انجام می‌شد اما تفاوت آن با این دوره در این است که سایت ما در اختیار همه بود و هیئت‌های نظارت و اجرایی در نظر گرفته شده در حوزه محلی فعالیت داشتند و کلیه این فرآیندها را از خود محله انجام، پیگیری و به سرانجام می‌رسید.


نگاه شورای شهر پنجم به شورایاری‌ها حقیرانه است


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر دوستان ما در شورای اسلامی شهر تهران هیئت‌های اجرایی و نظارتی را از سطح محله حذف و آن را منطقه‌ای کردند، در حالی‌که هر محله اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد و باید با نگاه محلی دیده شود.


طلایی در ادامه نگاه دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران به شورایاری‌ها را حقیرانه دانست و گفت: بی‌توجهی شورای اسلامی شهر تهران به شورایاری‌ها باعث شد تا این نهاد شاداب، پویا و با تحرک چنان خنثی شود که ما پیامدها و عواقب آن را در مرحله اول این انتخابات دیدیم که علی‌رغم حجم بالای تبلیغات در سطح شهر و بسیج همه امکانات میزان استقبال داوطلبان به حدی کم و ناچیز بود که ناچار شدند ثبت‌نام از کاندیداها را دوباره تمدید کنند.


وی افزود: نهاد شورایاری‌ها در امتداد شورای اسلامی شهر است ولی بی‌اعتمادی شورای پنجم به این نهاد چنان خود را نشان می‌دهد که شهردار تهران به میدان آمده و از مردم برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها دعوت به‌عمل می‌آورد.


فشار اجتماعی شورای پنجم را وادار به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها کرده است


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد تنها یک فشار اجتماعی بر روی شورای پنجم آنها را وادار کرد تا انتخاباتی را برگزار کنند که نتیجه آن این بود که علی‌رغم فرصت کافی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، در این مقطع زمانی به‌صورت فشرده و ناگهانی به اجرای مجهول و ناقص آن دست زدند.


طلایی با بیان این‌که از اسفند ماه دفاتر، مُهر و ابزارهای کاری شورایاران دوره چهارم از آنها گرفته شد و آنها را به حالت بلاتکلیفی در آوردند، اظهار کرد: شورای پنجم اعتقادی به مشارکت مردم و نهاد شورایاری‌ها به‌عنوان یک نهاد اجتماعی ندارد و علاوه بر این هر از چندگاهی آن را مورد آسیب قرار می‌دهد که در همین مورد اخیر در جلسه‌ای که زمان انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها تعیین شد، ناگهان یک عضو شورای شهر تهران در یک صحبت کلی شورایاران را به مسائل مالی متهم کرد که در این میان چندین هزار نیروی آبرومند، معتمد و زحمتکش بعد از یک دوره چهار ساله خدمت مزد خود را با برچسب اتهام دریافت کردند.


وی ادامه داد: امروز می‌توانیم بگوییم دولت، مجلس و مدیریت شهری همه در کنار هم و یکی هستند و هیچ مشکلی برایشان وجود ندارد، در حالی‌که ما در دوره قبل در شرایطی انتخابات را برگزار کردیم که بالغ بر یک سال هیئت رئیسه، ریاست شورا و اعضای محترم در ستاد شورایاری‌ها از طریق وزارت کشور، مجلس و دولت پیگیر برگزاری این انتخابات بودند که سرانجام موفق به دریافت مصوبه‌ای از هیئت دولت شدند.


دو سال و چند ماه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تعطیل بود


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: این مصوبه در حالی از هیئت دولت اخذ شد که سازمان بازرسی کماکان آن را یک امر غیر قانونی تلقی می‌کرد ولی در حال حاضر هیچ کدام از این مشکلات و موانع بر سر راه شورای پنجم نیست ولی با وجود این به نظر می‌رسد هیچ احساسی در سطح محلات شهر تهران نسبت به پایین‌ترین نهاد شورا یعنی شورایاری‌ها وجود ندارد که نمونه آن را در عدم استقبال از مرحله اول ثبت‌نام کاندیداهای شورایاری‌ها می‌توان مشاهده کرد.



در دو سال و چند ماهی که از عمر شورای پنجم می‌گذرد عملاً ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تعطیل شده بود



رئیس سابق ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران در خصوص فرآیند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره چهارم نیز گفت: ما در دوره قبل در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افرادی را از اعضای منتسب به جریان سیاسی مقابل داشتیم و در تمام مراحل برگزاری این انتخابات بدون مجوز و هماهنگی اعضای ستاد اقدامی را انجام ندادیم و این در حالی است که اتفاق بسیار ناگواری در شورای پنجم در حال رخ دادن است که حتی خود اعضای منتخب آن نیز حاضر به همکاری با یکدیگر نبودند.


طلایی ادامه داد: آن‌چنان شورای پنجم نسبت به موضوع شورایاری‌ها بی‌اهمیت است که آقای مسجدجامعی به‌عنوان رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در طول دو سال و چند ماه از عمر شورای پنجم جلسه با شورایاران نداشته و حتی رفت و آمد چندانی هم به ستاد نداشتند و عملاً این ستاد تعطیل شده بود.


شورای پنجم به‌دنبال مهندسی انتخابات است


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: اعضای شورای اسلامی شهر تهران به‌‌علت مناقشات سیاسی حاضر نشدند با هم کنار بیایند و ستاد شورایاری‌ها را اداره کنند که نتیجه آن وضعیتی است که اکنون شاهد آن هستیم.


وی در ادامه حضور شورای اسلامی شهر تهران در این دوره را به‌عنوان فرصتی برای ایجاد یک باشگاه و تشکیلات سیاسی تعبیر کرد و گفت: به‌جای این‌که در شورای شهر و ستاد شورایاری‌ها شاهد ایجاد یک نهاد خدمت باشیم با یک باشگاه سیاسی مواجهیم که در آن صحنه مناقشات داخلی بین اعضای به ظاهر یک‌دست آن است.


طلایی ادامه داد: از برخوردهای آنها چنین به نظر می‌آید که حزب اتحاد ملت که نقش اکثریت را به‌دست گرفته هر جا که اراده می‌کند و آنچه را که مدنظرش است را انجام داده و بقیه شورا هیچ حرکتی از خود بروز نمی‌دهند.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: ما در دوره چهارم با وجودی‌که دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار یکدیگر حضور داشتیم، با وجود اختلاف‌نظر و سلیقه در موضوع خدمت به‌صورت یکپارچه عمل می‌کردیم.



شورای اسلامی شهر تهران قصد دارد با  انتخابات شورایاری‌ها با کارکردهای سیاسی‌شاندست‌یابند که این موضوع ضربه جبران‌ناپذیری به مردم وارد خواهد کرد



وی اشاره به این مطلب که در چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد تاکنون جریان سیاسی در محلات به مفهوم موجود وجود نداشته است، گفت: امروز اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که دوستان ما در شورای اسلامی شهر تهران به‌دنبال مهندسی انتخابات بوده و با ایجاد یک ساختمان و تخصیص ردیف بودجه در محله‌ها به‌دنبال استفاده از ظرفیت آنها برای دستیابی به کارکردهای سیاسی‌شان هستند که این موضوع ضربه سهمگین و جبران‌ناپذیری را به مردم وارد خواهد کرد.


کُدهای زیادی مهندسی انتخابات شورایاری‌ها را توجیه می‌کند


رئیس سابق ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران اذعان کرد: کُدهای زیادی از رفتارهای شورای پنجم وجود دارد که موضوع مهندسی انتخابات شورایاری‌ها را توجیح می‌کند که از آن جمله می‌توان به حذف هیئت رئیسه و دبیر مناطق و معرفی آنها به بازرسی از طریق برچسب‌های گوناگون اشاره کرد که باعث شد افرادی‌که سال‌های زیادی در این نهاد در حال خدمت به مردم بودند دیگر تمایلی برای حضور در شورایاری‌های محله‌ها نداشته باشند.


طلایی در پایان گفت: من حاضرم در یک مناظره مفصل و از سر دلسوزی بنشینم و به این افراد اثبات کنم که وقتی شما انتخاب مردم را نادیده می‌گیرید و خودتان انتخاب می‌کنید و منصوب می‌کنید چه عوارض و پیامدهایی می‌تواند در پی داشته باشد و تا چه اندازه می‌تواند به مشارکت و حس مشارکت‌پذیری آنها در اداره شهر آسیب بزند.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی طلایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته