دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 14:47
قناعتی در گفتگو با آنا:

انتخابات شورایاری‌ها مهندسی‌ می‌شود/ تلاش اصلاحات برای ورود به مجلس از مسیر شورا

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: جریان سیاسی پشتیبان شورای شهر می‌خواهد با برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها، این انتخابات را مهندسی کنند.
کد خبر : 402020

ابوالفضل قناعتی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با موضوع نوع برخورد دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بی‌تفاوتی شورای فعلی به شورای محلات و تأخیر در برگزاری انتخابات آن باعث ایجاد بی‌انگیزگی برای افرادی شد که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه بودند.


وی تصریح کرد: در شورای شهر چهارم ماهی یک‌بار یک دبیر منطقه به شورا می‌آمد و به بیان جزء به جزء مشکلات محله می‌پرداخت و با بیان دغدغه‌های محله‌ها مسائل را به شورای شهر منعکس می‌کردند و به‌طور کلی شورای چهارم با مشارکت اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بر این باور بودند که با وجودی‌که شورای اسلامی شهر وظیفه‌اش برنامه‌ریزی برای مسائل کلان است، از سوی دیگر می‌بایست پیگیری مطالبات شورایاری‌های محله‌ها را نیز جزئی از مأموریت خود بداند.


شورای پنجم شورایاری‌ها را رها کرده است


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران ما حتی شهردار مناطق را رو‌در‌روی دبیران محله می‌نشاندیم تا از نزدیک با نسبت به مشکلات محلات منطقه آگاهی پیدا کرده و سپس از او تعهد می‌گرفتیم تا موضوعات مطرح‌شده را بررسی و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.


قناعتی با اشاره به این مطلب که در دو سال گذشته نه‌تنها شورای شهر پنجم انتخاباتی را برای شروع بموقع فعالیت شورایاری‌ها انجام نداد بلکه با بی‌تفاوتی نسبت به موضوع شورایاری‌ها، فعالیت دبیران مناطق را مسکوت گذاشتند، گفت: دبیران مناطق این موضوع را پیوسته به ما منعکس می‌کردند که شورای پنجم اصلاً شورایاری‌ها را رها کردند و این موضوع اصلاً مشخص نیست که چرا در این مدت نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده و در این خصوص بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی را به شورای محلات تزریق کردند و بعد از گذشت این همه مدت به فکر برگزاری انتخابات افتاده‌اند.


وی ادامه داد: جریان سیاسی پشتیبان این شورا اکنون به این نتیجه رسیده است که برای اینکه بتواند دوباره پارلمان کشور را به دست بیاورد باید از کف خیابان‌ها شروع کند و می‌خواهند با برگزاری این انتخابات و فرآیند آن شرایط را برای انتخابات مجلس مهندسی کنند.


این عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که برگزاری الکترونیکی این انتخابات باعث می‌شود کل سیستم انتخابات در اختیار خودشان باشد، خاطرنشان کرد: با وجودی‌ که در دوره چهارم که عمده شورا در اختیار اصول‌گرایان بود فرماندار تهران خودش یک اصلاحاتی بود و به نوعی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در آن دوره دو جریان رو‌به‌روی هم قرار داشتند و تلاش این دو جریان برای کسب منافعشان باعث می‌شد مراقب باشند تا طرف مقابل تخلفی نکرده و خدشه‌ای به انتخابات وارد نشود ولی در انتخابات فعلی شورایاری‌ها که هیچ‌یک از دوستان اصول‌گرا در فرآیند آن حضور ندارند با برگزاری الکترونیکی آن سعی می‌کنند هیچ فردی از جریان مقابل در آن دخل و تصرفی نداشته باشد.


برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها شائبه مهندسی دارد


قناعتی تصریح کرد: این نوع برگزاری انتخابات باعث ایجاد شائبه در آن می‌شود که پیامدش بی‌انگیزگی در میان افراد علاقه‌مند است که احساس می‌کنند با این شیوه برگزاری انتخابات می‌خواهند انتخابات را مهندسی کرده و کسانی را از سبد آرا بیرون بیاورند که بتوانند منافع جریان اصلاحات را تأمین کنند.


وی با اشاره به برخی از جریانات اتفاق افتاده در انتخابات دور پنجم شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ما در دور پنجم که در انتخابات شرکت کردیم درخواست داشتیم تا برابر قانون 10 درصد صندوق‌ها باز شود اما نماینده مجلس شورای اسلامی که اصلاحاتی بوده و به‌عنوان مسئول نظارت حضور داشت حتی اجازه باز شدن یک صندوق را هم نداد.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: در آن زمان که بخشی از قدرت و اختیار در دست اصول‌گرایان بود چنین برخوردهایی را با جریان اصول‌گرا انجام می‌دادند ولی اکنون که به‌طور کامل جریان اصلاحات آن هم به‌شکل الکترونیکی برگزار‌کننده این دوره از انتخابات شورایاری‌ها است تکلیف مشخص است.


مخالفت اعضای اصلاح‌طلب دوره چهارم با برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها


قناعتی خاطرنشان کرد: ما در دوره چهارم انتخابات شورایاری‌ها پیشنهاد برگزاری الکترونیکی این انتخابات را مطرح کردیم که با مخالفت دوستان حامی جریان اصلاحات مواجه شدند و معتقد بودند که ما می‌خواهیم جریان انتخابات را مهندسی کنیم، حالا چه اتفاقی رخ داده که همان دوستانی که اکنون در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران هم هستند به‌دنبال برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها شده‌اند؟ چطور علی‌رغم این‌که این شیوه برگزاری انتخابات در هیچ کجای کشور آزمایش نشده به‌دنبال پیگیری این سبک از انتخابات هستند؟


وی با بیان این مطلب که درخواست ما این است که شکل برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به شیوه قبل بازگردد و به دوستان اصول‌گرا اجازه نظارت بر فرآیند این انتخابات داده شود، افزود: می‌توان با همین سبک و سیاق راهکارهایی را برای برگزاری این دوره انتخابات شورایاری‌ها ارائه داد.


به انتخابات شورایاری‌های این دوره و شیوه مدیریت آن انتقاد داریم


این عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر انتخابات شورایاری‌ها در اختیار شهرداری قرار گرفته است و به‌نظر نمی‌رسد فرمانداری تهران هم دخل و تصرفی در آن داشته باشد و زمانی‌که شهرداری خود توانایی اعمال نفوذ در فرآیند این انتخابات را دارد و وقتی فردی از این سیستم رأی آورده باشد دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند نسبت به شهرداری و عملکردش اعتراضی داشته باشد.


قناعتی افزود: ما هم به شکل انتخابات شورایاری‌ها و شیوه‌ای که می‌خواهد آن را مدیریت کند انتقاد داریم و از اکنون اعلام می‌کنیم این انتخابات شائبه مهندسی دارد.


وی در پایان گفت: زمانی‌که سِروِر در اختیار شماست و امکان هیچ‌گونه نظارتی بر آن وجود ندارد آیا می‌توان اطمینان داشت که کاندیدایی که با استقلال فردی وارد می‌شود بتواند صلاحیتش تأیید شود؟ و آیا این شهروند پس از تأیید صلاحیت می‌تواند در فرآیندی عادلانه رأی بیاورد یا خیر؟ این‌ها مواردی است که برای ما سؤال است.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
۰
جالبه فقط شوراها آزادانه انتخاب میشن حالا جناب قناعتی درخواست نظارت اصولگراها بر آن داده.. آخه فراقانونی عزیز طبق کدام قانون ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
۰
خوبه خودتان میگید دوره قبل هم خودمان میخواستیم اجرا کنیم.... پس خودتان خبر داشتید میخواستید چکار کنید ....
قالیشویی ادیب