دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1398 - 09:40
عضو کمیسیون شوراهای مجلس:

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای شهر تهران غیرقانونی است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای شهر تهران غیرقانونی بوده و هرگونه هزینه کردن برای برگزاری آن دخل و تصرف در بیت‌المال است.
کد خبر : 402745
917975-780x405.jpg

احمد علیرضابیگی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص برگزاری پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران اظهار کرد: این انتخابات بیشتر از اینکه کارکرد مردمی داشته باشد بیشتر یک کارکرد حزبی دارد و اصولاً برگزاری آن غیرقانونی است؛ البته در این‌باره استفساریه‌ای از طریق شورای‌عالی استان‌ها در مورد جایگاه شورایاری‌ها به کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی ارسال شد که این موضوع مورد مخالفت کمیسیون شوراها قرار گرفت و رد شد.


وی با بیان این‌که این موضوع در حال حاضر در نوبت طرح در صحن علنی قرار دارد، گفت: برداشت ما این است که شهرداری تهران و به‌طور ویژه شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری این انتخابات یک هدف را تعقیب می‌کنند و آن ایجاد دنباله حزبی در قالب شورایاری‌ها است.


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اساساً شورایاری‌ها باید تعریف داشته باشد، انتخاب‌شوندگان آن معلوم باشد، شرایط و کیفیت انتخابات معلوم باشد و مهم‌تر از همه دارای پشتوانه قانونی باشد که در حال حاضر این انتخابات شورایاری‌ها فاقد آن است.


علیرضابیگی در ارتباط با فرآیند برگزاری این انتخابات که به‌طور کامل در اختیار شورای اسلامی شهر تهران و اجرای آن از سوی شهرداری است که می‌بایست در آینده پاسخگوی شورایاری‌ها باشد، گفت: این انتخابات فاقد پشتوانه قانونی است، زیرا خودشان آمدند و فرآیندی را تعریف کردند در حالی‌که علی‌القاعده مرجع صلاحیت‌دار در این خصوص مجلس شورای اسلامی است و در صورتی‌که این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد اجرای آن تنها در تهران نخواهد بود و قابلیت اجرا در همه کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ را خواهد داشت.


وی با تأکید مجدد بر این موضوع که انتخابات شورایاری‌ها بیشتر با کارکرد حزبی اتفاق می‌افتد و فاقد وجاهت قانونی است، اذعان کرد: اگر فرآیند انتخابات شورایاری‌ها بخواهد تداوم داشته باشد باید پشتوانه قانونی داشته باشد ولی در شرایط موجود این اقدام دارای وجاهت نیست.


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون هرگونه هزینه کردن برای انتخابات شورایاری‌ها دخل و تصرف در بیت‌المال محسوب شده و حتماً مراجع نظارتی باید به آن ورود پیدا کرده و با آن برخورد کنند.


نماینده مردم تبریز در خانه ملت در پاسخ به این سؤال که تصمیم‌گیری نهایی مجلس برای انتخابات این دوره شورایاری‌ها چه زمانی خواهد بود، گفت: تکلیف انتخابات شورایاری‌هایی از هم اکنون مشخص است که غیرقانونی است.


علیرضابیگی در پایان به پاسخ نامه‌ای که اخیراً دبیرخانه هیئت دولت خطاب به رئیس شورای‌عالی استان‌ها صادر کرده که در آن پیشنهاد شده بود تا انجمن محلات در شهرهای مراکز استان تشکیل شود، اشاره کرد و افزود: در این نامه آمده حسب ‌درخواست شما این موضوع از دستور کار خارج شد تا با توجه به قوانین و مقررات موجود مجدداً بررسی شود به شرط این‌که این موضوع از طریق لایحه‌ای تقدیم مجلس شود که این خود بیانگر آن است که این انتخابات دارای پشتوانه قانونی نیست.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته