دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1398 - 09:36
در همایش فرمانداران سراسر کشور؛

جهانگیری: مردم باید بدانند که دولتمردان از طبقه دیگری نیستند

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به صیانت رای مردم، گفت: مردم باید بدانند که دولتمردان از طبقه دیگری نیستند.
کد خبر : 403797
hamid forotan-15.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: امیدوارم خداوند یاری کند که در این شرایط بتوانید مسئولیت خود را به‌خوبی ایفا کنید و خدمتگزاری در محضر مردم ایران یک توفیق است.


معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما همه باید قبول کنیم کشور در شرایط حساس و دشواری قرار گرفته و این برای ما مدیران این وظیفه را ایجاد می‌کند که به دنبال فرصت‌های جدید باشیم تا بتوانیم در مقابل تهدیدات منفعلانه عمل نکنیم.


وی با بیان اینکه بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام شکل گرفته است گفت: آن‌ها می‌خواستند منطقه را دچار التهاب کند و به دنبال به هم زدن امنیت خاورمیانه و خلیج‌فارس است و دلیل این است که رژیم صهیونیستی در یک منطقه ناآرام امکان حضور ندارد و می‌خواستند موضوعاتی برای درگیری داشته باشند و الآن این شرایط به یک راهبرد آمریکایی‌ها اتخاذ کردند.


جهانگیری گفت: همان‌گونه که رهبری هم گفتند مقاومت راه ماست و در منطقه هم تلاش داریم که از قدرت خود برای ثبات استفاده کنیم. ایران همواره کمک‌کننده به منطقه خاورمیانه بوده است و اگر ایران نبود مشخص نبود سرنوشت عراق و سوریه و دیگر کشورها چه شود.


معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه راهبرد ما و آمریکا در مقابل یکدیگر است، گفت: آمریکایی‌ها تا الآن در بخش عمده‌ای از اهداف خود شکست خورده‌اند؛ آن‌ها سال 97 را پایان جمهوری اسلامی می‌دانستند و ۶ ماه قبل از آن ناامنی ایجاد کرده بودند تا بتوانند با جنگ روانی ناآرامی‌های داخلی را رقم بزنند و فکر می‌کردند اقتصاد متلاشی می‌شود. در این موضوع شکست خوردند و صادرات نفت و فروپاشی اقتصاد هم به شکست رسیدند.


وی افزود: ما با رویکردهای سنتی نمی‌توانیم از مشکلات اقتصادی و اجتماعی عبور کنیم. زمان نشان دادن عزم و اراده‌ای برای مقابله با مشکلات است و این وابسته است، به اینکه دولت بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند. دولت باید بتواند با نخبگان کشور ارتباط بگیرد و این ضعفی است که باید تا حدودی آن را بپذیریم.


معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تقویت سرمایه اجتماعی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم و باید از آن برخوردار باشیم بخشی از این اعتماد با کارهای ما باید انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: استانداران به معنای مدیری که نمایندگی دولت به او واگذار شده همه باید با همین نگاه به استاندار بنگرند. زمانی رهبر انقلاب گفتند شما استانداران رئیس‌جمهور استان‌ها هستید.


جهانگیری یادآور شد: شما به‌عنوان مسئولان استان باید چشم بینا و گوش شنوای دولت باشید. مسائل استان خود را باید رصد کنید و خوب بشنوید. مسئولان خط مقدم ارتباط با مردم هستند؛ این شنیدن برای ما راهگشا خواهد بود. مردم باید بدانند که مسئولان از طبقه دیگری نیستند و اگر این‌طوری نباشد بین دولت و مردم فاصله می‌افتد.


وی افزود: قدرت دولت در وهله اول قدرت نرم از جنس نفوذ در افکار عمومی و مقبولیت دولت برای مردم است و زمانی دولت به قدرت سخت می‌پردازد که از تمام ظرفیت‌های قدرت نرم خود استفاده کرده است. دشمنان به دنبال این هستند که نظام جمهوری اسلامی قادر به اداره کشور نیست و ناکارآمد است و برخی در داخل می‌خواهند بگویند نظام کارآمد نیست و دولت ناکارآمد است نمی‌دانند دولت یک بخش اصلی نظام است. برخی یک خبر دروغ می‌سازند و آن خبر را مبنای گفت‌وگو و مسائل خود قرار می‌دهند.


جهانگیری بیان کرد: گفت‌وگو یک ضرورت جامعه ماست، راه مقابله با تهدیدات هم‌بستگی و انسجام ملی است و امروز تقویت وحدت ملی و امید مردم به آینده جزء ضرورت‌های قطعی است و یکی از اولویت‌های پیش رو انتخابات مجلس است.


وی گفت: انتخابات مهم بوده و هست؛ ما از معدود کشورهای منطقه هستیم که مسئولان با رأی مردم انتخاب می‌شوند. در این میان، انتخابات مجلس به دلیل وظایف نمایندگان و نقش تصمیم‌گیری آنان در کشور مهم است. انتخابات می‌تواند به نقطه‌ای تبدیل شود که ما را از مشکلات پیش رو نجات دهد و انتخابات قانونمند جامعه را همیشه زنده و بانشاط نگه می‌داشته است.


جهانگیری گفت: یکی از دستاوردهای انتخابات می‌تواند این باشد که توطئه‌چینی‌ها را شکست دهیم و به عقب برانیم.


وی تأکید کرد: رأی حق‌الناس است. ما باید امین رأی مردم باشیم و کار مهمی که باید انجام دهیم این است که راهی برای برگزاری مشارکت معنادار مردم بیابیم. اگر این‌چنین شود مردم می‌توانند کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند. پیش‌نیاز آن این است که همه افراد جامعه احساس کنند افرادی حضور دارند که به او نزدیک است. مردم باید احساس کنند همه گروه‌های مختلف می‌توانند نامزد خود را انتخابات کنند.


معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باید 10 هزار میلیارد تومان از دارایی‌هایی دولت فروخته شود تا بودجه کشور تأمین شود. انتظار من از استانداران در این بخش این است که اجازه ندهید هزینه‌های اضافی ایجاد شود چراکه روح مردم آزرده می‌شود. ما باید امسال جلوی هزینه‌های غیرضروری را بگیریم.


وی با اشاره به دستور رهبری در مورد اصلاح ساختار بودجه گفت: کاری که هم‌زمان رهبری دستور دادند در دستور کار قرار داده‌ایم؛ البته ما در اصلاح ساختارها خیلی کار داریم. دستگاه‌های موازی داریم که باید ادغام شوند. منابع پنهان باید آشکار شود و در خدمت مردم قرار بگیرد. ظرفیت‌های زیاد اقتصادی داریم مانند اینکه گفته می‌شود یارانه پنهانی وجود دارد که از بودجه کشور بیشتر است.


معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نخبگان کشور را باید ساماندهی کنیم.


وی ادامه داد: خروج آمریکایی‌ها از برجام که مشخص بود برای فشار به نظام بود و مشخص بود که از پس نظام بر نمی‌آیند. هدف بعدی آمریکا این بود که به اقتصاد کشور ضربه بزنند. اگر بخواهیم تحلیلی از مسائل اقتصادی ایران داشته باشیم باید بگوییم اینکه آمریکایی‌ها ضربه‌ها و شوک‌هایی به اقتصاد زدند شکی در آن نیست.


جهانگیری گفت: آمریکا می‌خواست اقتصاد متلاشی شود و می‌خواستند فروش نفت را به صفر برسانند؛ اما وزارت نفت تلاش کرد و ما هم به‌عنوان ستاد مقابله با تحریم از تمام ظرفیت‌هایمان برای فروش نفت استفاده کردیم و می‌کنیم. ما از راهکارهای گروه‌ها استقبال کردیم. فقط از یک گروه استقبال نشده و آن گروهی است که فکر می‌کردند می‌توانند به بهانه تحریم دوباره بابک زنجانی‌ها راه بیندازند و فریادها فریادهای بابک زنجانی است؛ تنها به این‌ها مجوزی داده نشده است.


وی با اشاره به توقیف نفت‌کش ایرانی توسط انگلیس گفت: مگر ما الآن می‌خواستیم کشتی کوچک‌تر از کانال سوئز بفرستیم مشکلی داشتیم؟! آن‌ها می‌گویند باید جرقه‌ای بزنیم که این ممکن است دامن خودشان را هم بگیرد. ما نفت خود را می‌فروشیم.


جهانگیری اضافه کرد: مسئله دوم این بود که آمریکا می‌گفت پتروشیمی و فولاد را هم تحت‌فشار قرار می‌دهیم که اقلام غیرنفتی را هم نتوانیم صادر کنیم.


وی افزود: 11 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سه‌ماهه اول صادرات غیرنفتی ما بوده و واردات ما 10 میلیارد و 350 میلیون دلار بوده است یعنی ایران بدون فروش نفت یک میلیارد و 150 میلیون دلار مازاد صادرات داشته است. کدام کشور منطقه تراز کالای مثبت دارند؟ شاخص دیگر ما مربوط به شاغلان است، در بهار امسال شاغلان ما بیش از 24 میلیون نفر بوده است و نسبت به سال گذشته، 321 هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است.


این عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: مهم‌ترین تصمیم دولت این بود که کالاهای اساسی در سال گذشته و امسال با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و در سه‌ماهه امسال این میزان نسبت به سال 97 افزایش داشته است.


وی خطاب به وزارت صنعت و مسئولان استانی حاضر در جلسه بر تأمین کالاهای اساسی مردم تأکید کرد.


جهانگیری با بیان اینکه طرح‌های مهمی در کشور در حال اجراست گفت: کارخانه‌های مختلف در پتروشیمی و نفت و گاز در حال اجراست و از الآن می‌توانیم 20 طرح پتروشیمی انجام دهیم که یک جهش در این بخش در این دولت انجام می‌شود که الآن 60 میلیون تن است و با آن‌ها به 90 میلیون تومان خواهد رسید.


وی تأکید کرد: آن‌هایی که بخش خصوصی را با چند مفسد گرفته‌اند، می‌دانند جفا می‌کنند.


جهانگیری با اشاره به بحث بودجه گفت: درآمد نفت کم شده و تصمیم گرفته شده از سال 97 بودجه را بدون نفت ببندیم و عدد بودجه 477 هزار میلیارد تصویب شده و در جلسه سران مصوبه مجلس به 386 هزار میلیارد شد و این یعنی ما باید بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم.


انتهای پیام/4082/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته