دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1398 - 11:55
در همایش فرمانداران سراسر کشور؛

کدخدایی: برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک از الزامات جامعه است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک از الزامات جامعه اسلامی است.
کد خبر : 403828

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور که در محل تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اصل پنجم و ششم قانون اساسی، اظهار کرد: در این دو اصل، مشارکت مردم و حاکمیت الهی در قانون اساسی تبلور پیدا کرده است.


وی اضافه کرد: آنچه در حقوق بین‌الملل امروز مطرح است، حق تعیین سرنوشت به دست ملت‌هاست. که در عرف بین‌الملل، نظام‌های بین‌المللی و قانون اساسی کشور ما هم بر آن تأکید شده است. انتخابات یکی از راهکارهای اصلی اداره کشور است و ما مفتخریم که تا امروز انتخابات به هیچ دلیلی به تعویق نیفتاده است. ما کشورهای بسیاری را شاهدیم که در مسائل مختلف، انتخابات را تعطیل می‌کنند اما یکی از افتخارات ما این است که حتی در طول جنگ تحمیلی هم هیچ انتخاباتی تعطیل نشد.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت قانون اساسی از نگاه امام خمینی(ره) گفت: در همان ابتدای تدوین قانون اساسی، برخی تأکید داشتند الان عبور کنیم و آن را به تأخیر بیندازیم؛ اما امام(ره) تأکید کردند که قانون اساسی باید تدوین شود. بنابراین ما از ابتدای انقلاب انتخابات و همه‌پرسی را داشتیم.


کدخدایی با بیان اینکه انتخابات در دو بُعد اجرا و نظارت، مردمی است، گفت: کسانی که در برگزاری و اجرای انتخابات شرکت می‌کنند، از همین مردم کوچه و بازار هستند و بار اصلی انتخابات بر دوش همین مردم است.


وی اظهار کرد: صیانت از آرای مردم وظیفه‌ای برای هر دو ارگان وزارت کشور و شورای نگهبان است و با این وضعیت، به ضرورت صیانت از آرای مردم اشاره می‌کنم. صیانت راهبردی بود که رهبری در چند سال گذشته آن را مطرح کردند و یک راهبرد کلیدی بود. راهبرد حق‌الناس توسط مقام معظم رهبری در این زمینه مطرح شد و ضرورت حفاظت و صیانت از آرای مردم را مورد تأکید قرار داد.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه دوستان ما در وزارت کشور، مدیریت اجرای انتخابات را برعهده دارند و باید در راستای حفظ و صیانت از آرای مردم تلاش کنند، تصریح کرد: وزارت کشور اعم از وزیر، استانداران و فرمانداران موظف به اجرای دقیق قوانین انتخابات هستند. شورای نگهبان نیز باید نظارت را طبق قانون و به صورت دقیق انجام دهد.


کدخدایی افزود: اگر رأی مردم را حق‌الناس بدانیم، مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات در همه ابعاد امری ضروری برای شورای نگهبان و وزارت کشور است و این دو نهاد مسئول اجرای صحیح قانون هستند.


وی با بیان اینکه فرمانداران در تعیین معتمدان برگزارکننده انتخابات نقش دارند، گفت: وظیفه اصلی ما در این زمینه رعایت قانون است. اگر همه امور بر اساس قانون پیش رود، جلب اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت. علایق و سلایق افراد در جای خود محترم است اما وظیفه همه ما اجرای صحیح قانون است.


سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر قانون اجرا شود، دیگر نگرانی برای میزان مشارکت مردمی و یا اعتراضات به سلامت انتخابات وجود نخواهد داشت.


کدخدایی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌هایی که در قانون انتخابات وجود داشت و منتظر بودیم در این دوره اصلاح شود و نشد، برخورد با تخلفات انتخاباتی بود، بیان کرد: تخلف امری طبیعی است اما چگونگی برخورد با آن اهمیت دارد. باید در برخورد با تخلفات انتخاباتی مصمم باشیم. اگر مردم برخورد با تخلفات انتخاباتی را ببینند، ما و شما به جانبداری متهم نمی‌شویم.


وی با تأکید بر لزوم آموزش در برگزاری انتخابات گفت: همکاری‌ها در دو بخش نظارت بر اجرای انتخابات بسیار مهم است، چرا که این دو حوزه دو حزیره متفاوت نیستند. خوشبختانه جلسات کارشناسی میان اعضای شورای نگهبان و وزارت کشور در حال برگزاری است. وزیر هم جلساتی را با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان دارند و هماهنگی‌ها به‌خوبی میان این دو حوزه برقرار است.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک از الزامات جامعه اسلامی است و قانون آن را تکلیف کرده است. ما در این زمینه آمادگی داریم تا هر جا بتوانیم امنیت و سلامت انتخابات الکترونیک را تأمین کنیم و در این زمینه با وزارت کشور همراه هستیم.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته