دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1398 - 10:20
در همایش فرمانداران سراسر کشور؛

ظریف: با تروریست‌های اقتصادی مذاکره نمی‌کنیم/ آمریکا منزوی شده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: آمریکا با اقداماتی که در جهان انجام داده، منزوی شده است.
کد خبر : 403808
hamid forotan-27.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در همایش فرمانداران که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سال بسیار مهمی را تاکنون گذرانده‌ایم و از این به بعد هم پیش رو داریم، گفت: باید کارهایی از نظر امنیتی در سال جاری برای کشور پیگیری شود.


وی افزود: سال گذشته در همین همایش گفتم نحوه خروج آمریکا از برجام به شکلی بود که با محاسبه اشتباه صورت گرفت. محاسبه آنان این بود که جمهوری اسلامی با فشارهای شدید اقتصادی سقوط خواهد کرد. نه‌تنها خودشان این باور را داشتند بلکه آن را به متحدان‌شان نیز القا کردند.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا امروز با تکیه بر مردم اهداف آمریکایی‌ها را باطل کرده‌ایم، تصریح کرد: آنها خیال می‌کردند جمهوری اسلامی 40 سالگی خود را نمی‌بیند و برای رسیدن به این آرزو سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کردند و در همین راستا نیز از برجام خارج شدند.


ظریف تصریح کرد: اینها محاسبه نکردند که گروهک تروریستی منافقین چه جایگاهی در ایران داشته‌است و بر اساس افکار آنها سیاست‌گذاری کردند اما مردم آنها را شکست دادند. وقتی صدام به ایران حمله کرد، پیش‌بینی آنان این بود که ایران طی دو هفته سقوط می‌کند. اینها بارها پیش‌بینی کردند که می‌توانند با فشار مردم را به زانو دربیاورند اما مردم با حضورشان همواره آنها را شکست دادند.


وی تأکید کرد: امسال هم مردم با حضورشان در انتخابات آنان را شکست می‌دهند. مهم نیست در انتخابات چه کسی پیروز می‌شود، مهم پیروزی ایران است. آنچه تا به حال باعث شد ما بتوانیم مقابل 6 قدرت دنیا توافق‌نامه‌ای بنویسیم، درایت ما نبود بلکه حمایت مردم بود.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه دشمن امروز فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت را در دستور کار دارد، گفت: آمریکا از نظر سیاسی شکست خورده. جلسه دیروز شورای حکام نمی‌دانم با چه عقلی تشکیل شد که خودشان در آن منزوی شده‌اند و در نهایت حتی نتوانستند یک خط بیانیه علیه ایران بنویسند.


ظریف افزود: یکی از دلایل شکست آمریکا، تصمیمات خود و متحدان منطقه‌ای او است. ما نبودیم که از طالبان و داعش حمایت کردیم. ما علیه یمن بالاترین سلاح‌ها را استفاده نکردیم. از دیکتاتورها و قاتل‌ها و کسانی که علیه مردم‌شان خشونت می‌کنند، حمایت نکردیم. آمریکایی‌ها این کار را کردند و نتیجه‌اش این شد که منزوی شدند.


وی با اشاره به اینکه برخی دوستان ما می‌گویند برجام استحکام نداشت و به همین دلیل آمریکا از آن خارج شد، گفت: ما معتقدیم برجام محکم بود و در آینده هم این را بیشتر متوجه خواهیم شد. منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم، البته پولش را هم نداریم اما برجام یک توافق بین‌المللی محکم بود. حالا فرض کنیم برجام محکم نبود، آیا سایر توافقات بین‌المللی هم محکم نبود؟


وزیر امور خارجه ادامه داد: ما سر جنگ با کسی نداریم. جمهوری اسلامی زمانی که تصمیم گرفت برخی اقدامات خود را متوقف کند، در شرایط ضعف این کار را نکرد بلکه با تمام قدرت این کار را کرد.


ظریف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وحدت ذیل فرمایش‌های مقام معظم رهبری حضور دارد. دیگران فکر نکنند ایران منسجم نیست. آنان این انسجام را در اسفند ماه خواهند دید.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: ایران اسلامی ذیل فرمایش‌های مقام معظم رهبری در حوزه میدانی دست برتر را دارد و اهرم اقتصادی آخرین اهرم آمریکاست و به دلیل ضعف خود در سایر موارد، مردم عادی را هدف قرار داده است.


وی گفت: آمریکایی‌ها به خاطر انتخاب‌های غلط‌شان در منطقه شکست خوردند. آنها نمی‌توانند از ما دلخور باشند که چه انتخاب‌هایی داشته‌ایم. آنها چون در منطقه شکست خوردند، به بازی ترسوها روی آوردند به امید اینکه مردم را علیه دولت بشورانند. این کارها را با استفاده از زجر دادن بیماران در تحریم دارو انجام می‌دهند.


ظریف تصریح کرد: ما در اکثر زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم و شمایی که در علم‌تان مدیون ایرانی‌ها هستید، به خاطر چند حوزه علمی که در انحصار دارید، این علم را از ما دریغ می‌کنید.


وزیر امور خارجه با اشاره به اینستکس گفت: شاید اینستکس ارزشی نداشته باشد اما ارزش سیاسی آن این است که با نزدیک‌ترین متحدان آمریکا همکاری داشته باشیم که آمریکا را دور بزنند. الان که نزدیک انتخابات می‌شویم باید با این دید که ایران قدرتمند است وارد شویم، چرا که تاکنون مهم‌ترین منبع قدرت جمهوری اسلامی ایران، حضور مردم بوده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: پیشرفت و مشروعیت ما درون‌زا است. نکته اصلی را فراموش نکنیم. امام(ره) همواره می‌فرمودند مردم ولی‌نعمت ما هستند و این یعنی مردم واقعاً اصل هستند. اگر من می‌گویم ایران امن‌ترین کشور دنیاست به اتکای همین مردم است. ما مسئولان مستأجریم و مردم مالک هستند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته