دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 16:24
اسکندری مطرح کرد:

صنایع دستی و گردشگری بهترین جایگزین نفت برای ارزآوری

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان گفت: صنایع دستی و گردشگری بهترین جایگزین نفت برای ارزآوری است.
کد خبر : 403719
n83230509-72880776.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود اسکندری ظهر امروز در نشست تخصصی گروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سلسله نشست‌های تخصصی نخستین جشنواره تصویر صادرات، گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای وظایف خود به دنبال گسترش تجارت صنایع خلاق است.


وی افزود: شرایط حاضر بهترین زمان برای توسعه صادرات صنایع خلاق و خدمات به شمار می‌رود که باید به نحو احسن و بهترین وجه ممکن استفاده شود.


مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال تصریح کرد: در مهر ماه سال جاری به دنبال ترسیم نقش صادرات و اهمیت تجارت و تولید کشور به دانش‌آموزان درآغاز سال تحصیلی هستیم و می‌دانیم که چون خدمات قابل لمس و مشاهده نیست از این رو تاکنون خیلی توجه خاصی به آن نشده است.


وی اظهار کرد: در نخستین جشنواره تصویر صادرات به دنبال ان هستیم تا زوایای پنهان ارزآوری خدمات و صنایع خلاق کشور را روشنگری و کشف کرده و معرفی کنیم.


اسکندری خاطرنشان کرد: از تبلیغات، تیزر، کتاب و گردشگری در صنایع خلاق استفاده می‌شود و باید جامعه به اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف برای ارزآوری کشور پی ببرد.


به گفته وی در صنایع دستی و صنعت گردشگری نکته جالب آن است که وقتی فردی گردشگر ایرانی را به خارج می‌برد شامل معافیت مالیاتی است ولی وقتی یک شرکت گردشگر خارجی به ایران می‌آورد طلب مالیات می شود.


مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که مطالبات رهبر مقام انقلاب اسلامی مبنی بر«تحقق بسته شدن در چاه‌های نفت» عملی شود تا مسئولان و مردم متوجه شوند چه ظرفیت‌هایی برای توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای ایران داریم که در این زمینه بخش صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی پتانسیلی ویژه دارد‌.


وی تصریح کرد: باید در زمینه ورود و خروج گردشگر و ورود و خروج خودروها و توسعه حضور گردشگر خارجی در ایران و صادرات صنایع دستی اتفاقات موثری رخ دهد.


جشنواره تصویر صادرات به دنبال آشکار کردن حلقه صنایع خلاق


در ادامه این نشست محمد ولی با اشاره به برگزاری جشنواره تصویر صادرات در اسفند سال جاری، گفت: به دنبال آن هستیم که حلقه صنایع خلاق که مفقود باقی مانده است را پیدا کرده و در این زمینه گام‌های اساسی برای بهبود آن برداریم.


رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات با تشریح جزئیات و روند شکل این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره در۸ گروه برگزار می‌شود که بخش رسانه‌های دیجیتال با پویانمایی، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا با کارکردهای ویژه آن در این جشنواره حضور خواهد داشت.


تأکید بر ارج نهادن به مالکیت فکری و معنوی برای برگزاری جشنواره


رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات تصریح کرد: باید به مالکیت فکری و معنوی ارج بنهیم تا جشنواره صنایع خلاق به بهترین شکل ممکن برگزار شود.


وی اظهار کرد: معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع کشور درحوزه خلاقیت‌ها هدف اصلی برگزاری این جشنواره است.


ولی گفت: در این جشنواره در بخش استانی ۳۱ محصول از تمامی استان‌های کشور به نمایش درمی‌آید که قراراست هر استان مزیت‌های خود را به دیگران معرفی و برترین استان در صنایع خلاق اعلام شود.


از نکوداشت تا حضور دیپلمات های خارجی در جشنواره


وی خاطرنشان کرد: نکوداشت ۲ تن از پیشکسوتان و برترین‌های هر بخش و تقدیر از سرمایه‌گذاران صنایع خلاق یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره است.


رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات، افزود: برپایی کارگاه‌های تخصصی استفاده از ابزارهای تبلیغاتی موثر برای صادرکنندگان یکی از موارد برنامه‌ریزی شده برای هم اندیشی و همفکری برای تبادل تجارب است.


رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات گفت: قرار است دیپلمات‌های خارجی حاضر در تهران در یک از روزهای برگزاری این جشنواره بازدید کنند ضمن اینکه با تمرکز بر فعالیت‌ها رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور صنایع برتر به خارج از جمهوری اسلامی معرفی شوند.


در ادامه این نشست پنجه شکاری مدیرکل بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ نیز با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این دانشکده، ابراز امیدواری کرد تا فروش نفت ایران به صفر برسد تا گردشگری در ایران و توسعه و ارزآوری آن از حالت ویترین دربیاید.


شکاری افزود: متاسفانه نگاه سازمان میراث فرهنگی به گردشگری فقط خدمات دهی است.


مدیرکل بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ در عین حال تصریح کرد: در حوزه مد و لباس و عرضه جواهر بر اساس علایق ایرانیان اقدامات خوبی در پارک علم و فناوری صورت گرفته و برندسازی خوبی شده است.


جلال ذکایی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: 30 درصد دستاوردهای مالی حوزه گردشگری مربوط به بخش غذاست و می‌توان در زمینه آشپزی و غذا اقدامات اساسی برای توسعه صادرات آن کرد.


وی افزود: در زمینه صادرات آشپز با توجه به ذائقه‌ها و غذاهای کشور و علاقه خارجی‌ها با غذاهای ایرانی و تنوع فراوان می‌توانیم گام‌های موثری برداریم.


مدیر جشنواره خوراک ملل گفت: از طرف یونسکو شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده و می‌توانیم در صنایع خلاق برخی چیزها تکراری است و می‌توانیم در بخش غذا و آشپز بهره فراوانی برای کشور در عرصه ارزآوری داشته باشیم.


انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب