دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 10:57
حلی‌ساز در نشست خبری:

71 زائر خانه خدا به‌دلیل اعتیاد از لیست اعزام حذف شدند

رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر از اعزام 550 نفر از کادر درمانی سازمان هلال احمر به کشور عربستان خبر داد و گفت: 71 زائر خانه خدا به‌دلیل اعتیاد از لیست اعزام حذف شدند.
کد خبر : 402801
666.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدتقی حلی‌ساز صبح امروز در آستانه اعزام زائران به مراسم حج تمتع در نشست خبری که در ساختمان صلح به‌منظور تشریح فعالیت مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر برگزار شد گفت: کمتر ایرانی را شاهد هستیم که درگیر مراسم حج نباشد، لذا اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مورد نیاز می‌تواند مشکلات این حوزه را به حداقل برساند و رسانه‌ها باید حلقه اتصال ما با مردم باشند.


وی درباره زائران امسال گفت: متوسط سنی زائران ۵۵ سال است و ۸ هزار زائر بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند و سن ۱۴۰ نفر نیز زیر ۱۷ سال است.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر با اشاره به وضعیت آب‌و‌هوایی در کشور عربستان خاطرنشان کرد: وضعیت آب‌و‌هوایی بسیار مهم است و موسم حج در ماه‌هایی لرگزار می‌شود که دمای هوا رو به افزایش است، لذا در این ایام شاهد بیماری‌هایی که در فصل گرما به سراغ افراد می‌آیند هستیم. به همین دلیل باید خدمات بیشتری را به زائران ارائه کنیم تا این افراد دچار بیماری خاصی نشوند.


حلی‌ساز با بیان اینکه ۵۵۰ نفر از کادر درمانی سازمان هلال احمر به کشور عربستان اعزام خواهند شد تصریح کرد: اولین گروه ما که ۴۶ نفر هستند زودتر از سایر گروه‌ها برای آماده‌سازی به کشور عربستان اعزام می‌شوند و دو گروه دیگر نیز شانزدهم و بیستم تیر ماه اعزام خواهند شد.


وی با اشاره به اعزام تیم‌های پزشکی د اسرع وقت به کشور عربستان ادامه داد: با توجه به سرعت حضور زائران در مدینه باید پزشکان نیز در محل حاضر باشند و به همین دلیل تیم پزشکی زودتر از سایر گروه‌ها اعزام خواهد شد.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر تصریح کرد: بحث آموزش در این حوزه بسیار اهمیت دارد و در این رابطه قبل از اعزام، موضوعات آموزشی به همه زائران ارائه می‌شود، چراکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است همچنین بیش از ۸۰ هزار بروشور تهیه و در بین زائران توزیع خواهد شد.


حلی‌ساز در خصوص بیمارستان‌های آماده شده از سوی سازمان هلال احمر برای زائران حج تمتع گفت: دو بیمارستان در شهر مدینه و مکه برپا شده و در کنار آن پنج مجتمع درمانگاهی در مکه و چهار مجتمع درمانگاهی نیز در مدینه ایجاد شده است تا خدمات بهداشتی و پزشکی به زائران ارائه شود؛ در ایام عرفات و منا، بیمارستان صحرایی ایجاد خواهد شد تا زائران در صورت بروز مشکلات مختلف به پزشکان حاضر در بیمارستان صحرایی رجوع کنند.


وی تصریح کرد: 20 درصد از زائران دچار فشار خون و 15 درصد آنها دیابت دارند. در میان زائران امسال 31 نفر نیاز به دیالیز دارند که با هماهنگی‌های صورت گرفته در مراکز شهرهایی که مراسم حج در آنها برگزار می‌شود، به این افراد خدمات ارائه خواهد شد.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر با تأکید بر اینکه بسیاری از داروهایی که در کشور ما به‌صورت عادی مصرف می‌شود، در عربستان ممنوع است، تصریح کرد: خانواده قرص‌های کدئین‌دار به‌طور کلی در عربستان ممنوع است و اگر فردی دچار بیماری خاصی است و باید داروهای ویژه‌ای مصرف کند، باید نسخه‌ای به زبان عربی همراه خود داشته باشد.


حلی‌ساز با اشاره به اینکه میانگین سنی زائران امسال نسبت به سال گذشته بالاتر است، خاطرنشان کرد: میانگین سنی افراد در حج امسال 55 سال است که پنج سال از سال گذشته بیشتر است. آمار خانم‌ها نیز در حج امسال دو درصد افزایش یافته است.


وی با تأکید بر اینکه 71 نفر در معاینات اولیه به‌دلیل مواد مخدر از لیست اعزام حذف شدند، ادامه داد: علاوه بر این تعداد 29 نفر دیگر در حال تجدید نظر هستند و منتظریم آمادگی خود را برای ترک مصرف مواد مخدر اعلام کنند.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر خاطرنشان کرد: همراه داشتن مواد مخدر در عربستان جرم بسیار سنگینی محسوب شده و از آنجا که سیستم‌های امنیتی برای پیدا کردن مواد مخدر بسیار پیشرفته است و در فرودگاه‌ها از سگ‌های موادیاب و اسکنر زائر استفاده می‌شود، بر این موضوع تأکید می‌کنیم که این قضیه شوخی بردار نیست و توصیه می‌کنیم که زائران از همراه داشتن هرگونه مواد مخدر اجتناب کنند.


حلی‌ساز در خصوص گمانه‌زنی‌هایی که در مورد آب زمزم وجود دارد، اظهار کرد: اخیراً شایعاتی از وجود فلزات سنگین و سرطان‌زا در آب زمزم منتشر شده است، در حالی که این موضوع کاملاً کذب است و آب زمزم یکی از بهترین آب‌هاست و از آنجایی که ما بسیار نگران گرمازدگی زائران هستیم، توصیه می‌کنیم که زائران در هر زمانی که از هتل بیرون می‌آیند، آب همراه داشته و مصرف کنند و این را بدانند که آب زمزم نیز به راحتی قابل شرب است.


وی در خصوص جوان‌ترین و مسن‌ترین زائر امسال گفت: مسن‌ترین زائر امسال 107 سال دارد و از کردستان عازم سفر حج می‌شود و جوان‌ترین زائر ما نیز با 106 سال اختلاف، یک‌ساله است.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر عنوان کرد: مهم‌ترین تهدید امسال در حوزه سلامت، بحث گرمازدگی است، زیرا فصل خاصی است و شدت گرما در این منطقه بسیار بالاست. از سوی دیگر تعدادی زائر داریم که مستعد بیماری‌های کلیوی و قلبی هستند، به همین دلیل به آنها توصیه می‌کنیم که کمترین تحرک را داشته و در ساعاتی که کمترین تابش نور را دارد، از محل اقامت خود خارج شوند.


انتهای پیام/4087/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته