رشتههای تخصصی علوم پایه پزشکی گسترش مییابند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معصومه جرجانی با تشریح برنامههای دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در دوره مدیریت جدید بر لزوم تحول در حوزه علوم پایه پزشکی بهعنوان یکی از محورهای اصلی برنامههای در دست اجرا، بازنگری برنامههای آموزشی درسی رشتههای مختلف علوم پایه پزشکی تأکید کرد.
وی اظهار کرد: با تحولات چشمگیری که در عصر هوشمندی در پیش روی رشتههای مختلف حوزه پزشکی وجود دارد، ضرورت تربیت متخصصین توانمند که قابلیت و مهارتهای لازم برای ارائه خدمات در قالب موقعیت شغلی خود را داشته باشند، بیش از گذشته احساس میشود.
جرجانی گفت: درعینحال نیروهای متخصص آینده باید قدرت خودفراگیری بالایی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از تکنولوژیهای نوظهور و جدید به ارائه خدمات تخصصی بپردازند. با توجه بهضرورت خلق ثروت دانشبنیان، با اعمال تغییراتی در برنامههای آموزشی، میتوان توانایی فارغالتحصیلان را در کارآفرینی و تولید ثروتهای دانشبنیان در کشور افزایش داد.
وی توسعه و گسترش رشتههای تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامههای این دبیرخانه نام برد و خاطرنشان کرد: بهمنظور سیاستگذاری و برنامهریزی در رشته مقاطع و رشته محلهای تحصیلی باید تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی موردنیاز کشور در حیطههای مختلف تخصصی داشته باشیم.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تفکیک نیاز به نیروی انسانی متخصص و تربیت نیرو از یکدیگر، اظهار داشت: وظیفه مسئولان این است که حداکثر بهرهبرداری را از ظرفیت و منابع انسانی و مالی موجود در کشور در جهت تربیت نیروی انسانی داشته باشند.
وی افزود: با تغییراتی که بهتازگی در ساختار هیئتهای ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی صورت گرفته، در حال حاضر شبکهای از بوردهای تخصصی و صاحبنظران حوزه علوم پایه پزشکی را بهعنوان بازوهای تخصصی و مشورتی دبیرخانه در اختیار داریم که این فرصت را به ما میدهد تا با تکیه بر نیازهای همه مناطق آمایشی کشور و با استفاده از طیف گستردهای از متخصصان، سیاستگذاری و برنامهریزی کنیم.
جرجانی به ارتقای کیفیت سؤالات و آزمونهای حوزه علوم پایه پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: با هماهنگیهایی که با مرکز سنجش آموزش پزشکی صورت گرفته در تلاش هستیم تا با مشارکت تمامی اعضای هیئتهای ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، گنجینه سؤالات استاندارد را فراهم کنیم تا با این رویکرد هم روند طراحی و انتخاب سؤال با کیفیت، دقت و سهولت بیشتری انجام شود و هم مشکلات اجرایی و هزینههای برگزاری آزمون کاهش یابد.
وی افزود: در همین راستا درخواست دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی از همه دبیران بورد مناطق آمایشی این است که با همکاری اعضای هیئت ممتحنه و سایر اعضای هیئتعلمی توانمند منطقه آمایشی در تولید دفترچه سؤالات استاندارد برای آزمونهای مختلف مرتبط با رشته فعالیت کرده و آن را برای بهرهبرداری در بانک سؤال به مرکز سنجش ارسال کنند.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با اشاره به لزوم کاهش تصدیگری در دبیرخانه علوم پایه، نقش حمایتگر مسئولان و معاونتهای آموزشی دانشگاههای مناطق آمایشی را از فعالیتهای دبیران و اعضای هیئتهای ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی مورد تأکید قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هماهنگیهای لازم با مسئولان دانشگاهها صورت پذیرفته تا تسهیلات و امکانات لازم را برای دبیران بورد و در راستای انجام وظایف و مسئولیتهای آنان فراهم کنند.
جرجانی با اشاره به مزایای استفاده از تکنولوژی در برگزاری جلسات و نشستهای تخصصی گفت: تشکیل جلسات مجازی و وبینار برای برگزاری این قبیل نشستها به دبیران بورد توصیه شده است.
وی با اشاره به اهمیت داشتن ارتباطات و فعالیت در عرصه بینالملل با توجه به پتانسیل علمی موجود در کشور اظهار کرد: اجرای برنامههای آموزشی مشترک با مراکز خارج از کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر برنامههای دبیرخانه شورای علوم پایه پزشکی است.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی گفت: بهاینترتیب هم در زمینه تولید دانش و هم در حوزه تربیت نیروی انسانی برای منطقه و کشورهای دیگر میتوانیم سهم خود را در حوزه بینالملل ایفا کنیم. در همین راستا وجود وبسایت فعال و روزآمد به زبان انگلیسی که معرف ظرفیتهای علمی کشور به خارج از مرزها باشد ضروری است.
وی با اشاره به راهبرد تعامل و نزدیکی حوزه علوم پایه با سایر حوزههای سلامت و پزشکی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی، تجمیع دانشپایه با دانش بالینی را برای رسیدن به این هدف، مهم ارزیابی کرد و گفت: با شیوههای مختلف سیاستگذاری و ایجاد تغییرات در برنامههای آموزشی و اجرای دورههای کارآموزی و کارورزی این ارتباط بیشازپیش نزدیک خواهد شد. کاربردیتر کردن رشتههای علوم پایه پزشکی به این رشتهها کمک خواهد کرد تا جایگاه مناسب خود را در حوزه سلامت پیدا کنند.
جرجانی تقویت دورههای MD-PhD را از دیگر برنامههای دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت و تشویق فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی عمومی بهمنظور ادامه تحصیل در گروههای علوم پایه پزشکی از برنامههای این دبیرخانه است و تلاش بر این است با اعمال سیاستهای مؤثر به دانشجویان پزشکی انگیزه لازم جهت ورود به این دورهها را بدهیم.
وی ارتقای شیوه و کیفیت برگزاری آزمونهای ورودی و نحوه ارزیابی توانمندیهای فارغالتحصیلان را از دیگر برنامههای در دست اقدام این دبیرخانه برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم با کار عمیق مطالعاتی و استفاده از نظر کارشناسان بتوانیم الگوهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شیوههای ارزشیابی دانشجویان در دوره تحصیلی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.
انتهای پیام/4107/4040/پ
انتهای پیام/