قاچاقچیان مدیر!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، فرض کنید مادهای در خارج از کشور تولید شود و محصولی وارداتی باشد، نرخ ارز هم بهیکباره سه برابر شود، اما قیمت آن کالا یا افزایش جدی نداشته باشد و یا حتی برای شکسته شدن نرخهای غیرطبیعی بازار، با عرضه زیاد، کاهش هم پیدا کند. احتمالاً تصور کرده باشید که این نوع مدیریت یک دولت موفق در حوزه کالاهای اساسی است و آرزو کنید که ایکاش دولت ما هم در بازار برنج و گوشت و میوه به همین ترتیب عمل کند؛ اما حدستان متأسفانه اشتباه است! روایت سطرهای آغازین متن، نوع مدیریت قاچاقچیان در بازار مواد مخدر است. بحران اعتیاد به مواد مخدر، مسئله کوچکی نیست و اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، اگر ستاد یا سازمان یا نهادی متولی رسیدگی به آن باشد، باید خود یک دولت کوچک باشد. مقابله با بحران اعتیاد، نیاز به دیپلماسی فعال دارد، مدیریت اقتصادی و تحلیل و فهم نظام عرضه و تقاضا میطلبد، ابعاد فردی و اجتماعی وسیعی دارد و تقریباً با تمام آسیبهای اجتماعی همافزاست.
برخی آمارهای غیررسمی وحشتناک است، ازجمله اینکه میانگین سن شروع به مصرف مواد به ۱۱ سالگی کاهشیافته است. امروز، اعتیاد دیگر تنها متوجه طبقات فرودست نیست، بلکه مخدرهای صنعتی به بلای طبقه پولدارها و مرفهین هم تبدیل شده است. زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور، چیزی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است و برخی دستگاههای متولی همچنان درگیر اصلاح سیاستهایی از قبیل جرم انگاری یا آزادسازی هستند.
با این مقدمه، مستقیم به اصل مطلب برسیم: قاچاقچیان و باندهای مواد مخدر، سالها و در زمانی که میزان تقاضا ۶ تا ۷ هزار تن بوده، ۱۲ هزار تن تولید و در انبارهای افغانستان دپو کردهاند، بهاینترتیب هم جلوی افزایش عرضه و کاهش بیرویه قیمت را گرفتهاند و هم در زمان افزایش تقاضا، با عرضه بیشتر مواد، جلوی افزایش قیمت را میگیرند.
نوع مدیریتشان بر بازار کاملاً پویا و زمان مبناست و برای تمام تکانهها پیشبینی دارند. در زمانی که دلار از هزار به ۳ هزار تومان رسید، قیمت مواد افزایش چندانی نداشت و حتی در وضعیتی که نرخ دلار از ۴ هزار به ۱۳ هزار تومان رسید، شاهد کاهش قیمت برخی از انواع مواد مخدر بودیم. باندهای مواد مخدر برای هر رده سنی و هر سطح درآمدی پیشبینی و طراحی مجزا دارند، در مدل قاچاقچیان، حتی کارگری با حداقل حقوق و نوجوان ۱۵ ساله باید بهاندازه جیبشان سهمی از تقاضا داشته باشند و متناسب با پولشان، محصولی در بازار برایشان وجود داشته باشد. قاچاقچیها برای جلب سود و منفعت بیشتر به تمام طیفها، از آن معتاد متجاهر کارتنخواب، تا آن دانشآموز شاگرداول دبستانی، فکر میکنند و تبلیغات متفاوتی در سطح جامعه و یا فضای مجازی، متناسب با هر قشر طراحی میکنند. دقیقاً همین نوع مدیریت هوشمند و همهجانبه نگر قاچاقچیهای مواد مخدر است که باعث میشود گردش مالی این تجارت شوم، دهها هزار میلیارد تومان باشد.احتمالاً با خواندن این سطور، با نگارنده همنظر شدهاید که ایکاش، برخی از مدیرانی که در حوزه تأمین کالاهای اساسی زندگی مردم، مسئولیتها را اشغال کردهاند، بهاندازه قاچاقچیان مواد مخدر، توان و هوشمندی و انگیزه مدیریت داشتند.
منبع:رسالت
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/