دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1398 - 05:42
براساس نظرسنجی‌ها؛

مردم به دانشمندان اعتماد ندارند

نتایج یک نظرسنجی جهانی حاکی از آن است که تنها 18 درصد از مردم به دانشمندان اعتماد کامل دارند.
کد خبر : 399694

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، نظرسنجی از 140 هزار نفر از مردم از 140 کشور جهان نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد از مردم جهان به دانشمندان اعتماد دارند.


براساس این تحقیقات افراد ثروتمند نسبت به افراد دیگر نگاه مثبت‌تری به علم و دانش دارند. درواقع کمتر از یک مورد از هر پنج نفر در جهان به دانشمندان و محققان اعتماد کامل دارند.


طبق نتایج تحقیقات مؤسسه ولکام تراست، 18 درصد از مردم جهان سطح اعتماد بالا، 54 درصد سطح اعتماد متوسط و 14 درصد سطح اعتماد پایینی به دانشمندان و کارهای تحقیقاتی آنها دارند. در این میان پاسخ  13 درصد از مردم نیز نمی‌دانم بود.


یک‌سوم از مردم در اروپای شمالی، آسیای مرکزی، استرالیا و نیوزیلند سطح اعتماد بالایی به دانشمندان دارند. این در حالی است که یک مورد از هر 10 نفر در آمریکای جنوبی و مرکزی سطح اعتماد بالایی به دانشمندان دارند.


اعتماد به دانش و دانشمندان یکی از عوامل مهم در بهبود سلامت و بهداشت در جهان محسوب می‌شود. فرقی ندارد که دانشمند ایده‌ای ناب داشته باشد یا روش درمانی جدیدی کشف کرده باشد؛ تا زمانی مردم آن را نپذیرند، هیچ کس از آن سودی نمی‌برد.


به گفته متخصصان سطح تحصیلات دانشمندان و میزان اعتماد مؤسسه‌ای که در آن کار می‌کنند از عوامل مؤثر در سطح اعتماد مردم است. احتمال اعتماد کردن مردم به دانشمندانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر است


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته