دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1398 - 13:02
در جهان؛

کمبود نیروی کار ماهر در حوزه علوم انسانی مشکل‌ساز شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای بسیاری در جهان با مشکل کمبود نیروی کار متخصص در حوزه علوم انسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : 399047
3a3e696c-3cc6-4779-9857-0ecbd8163898.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، مطالعات جدید نشان می‌دهد که برخی از کشورها با کمبود نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌های غیرعلوم پایه، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی روبه‌رو هستند.


رشد سرسام‌آور تحقیقات علمی در چین، برنامه دستور کال اشتغال در قسمت‌هایی از اروپا و آمریکا با تأکید بر تحصیلات حوزه تکنولوژی و تمایل شدید اکوسیستم تحقیقات جهانی بر موضوعات علمی باعث شده که فعالیت‌های آموزش عالی در حوزه هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی کاهش شدیدی داشته باشد.


با وجود اینکه مقایسه درآمد حاصل از تحقیقات در کشورهای مختلف جهان دشوار است اما نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد شاخص انتشار تحقیقات در حوزه هنر و علوم انسانی در همه جای دنیا محدود شده است.


بررسی رتبه‌بندی موضوع‌محور دانشگاه‌های جهان حاکی از آن است که در مؤسسات آموزش عالی آسیا تعداد دانشگاهیان فعال در حوزه‌های علوم پایه، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی بیشتر از حوزه‌های دیگر است.


برای مثال در 38 مؤسسه آموزش عالی هند به‌طور متوسط بیش از نیمی از استادان در حوزه مهندسی و تکنولوژی فعال هستند. یک سوم از دانشگاهیان چین و 29 درصد از استادان در دانشگاه‌های ژاپن نیز در حوزه‌های مهندسی و تکنولوژی فعالیت می‌کنند.


براساس گزارش‌ها، سهم استادان فعال در حوزه‌های مهندسی و تکنولوژی در آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا نیز حدود 10 درصد است.


انتهای پیام/4107/4021/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته