دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1398 - 17:25
مدیر جهاد کشاورزی مراغه:

سالم‌ترین محصولات کشاورزی در مراغه تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه گفت:‌ خاک مراغه بسیار حاصلخیز و محصولات کشاورزی آن سالم‌ترین محصولات است.
کد خبر : 398885
دکتر اسماعیل کریمی مدیر جهاد کشاورزی مراغه.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مراغه، اسماعیل کریمی‌اصل ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از بارش‌های مناسب فصلی در مراغه اظهار کرد: مراغه و باغات آن از نظر آفت‌زدگی یا بیماری‌های کشاورزی، سال بسیار خوب و مطمئنی را طی می‌کنند. سم‌پاشی به‌موقع، پیش‌بینی بیماری‌ها و توزیع به‌موقع و مناسب سموم مربوط به باغداران و کشاورزان باعث شده این منطقه از نظر هجوم بیماری‌ها و آفت‌های کشاورزی سال آرام و امنی را پشت سر بگذارد.


وی افزود: با توجه به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی اعم از میوه در مراغه به نظر می‌رسد فعالیت و برنامه‌ریزی در راستای فرآوری محصولات، نگهداری و رونق صنایع تبدیلی در این شهرستان نیاز به توجه بیشتر مسئولان و مردم مراغه دارد.


مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: با توجه به تولید میانگین 300 هزار تن سیب و نزدیک به 3 هزار تن عسل و سایر محصولات کشاورزی مراغه، هنوز کشاورزان و تولیدکنندگان از طریق روش‌های سنتی و بومی غیرمکانیزه به فروش، نگهداری و یا صادرات این محصولات اقدام می‌کنند که در این راستا درآمدهای معتنابهی از جیب تولیدکنندگان یا حوزه اقتصادی مراغه خارج و به جیب دلالان واریز می‌شود.


کریمی‌اصل درباره انجام تغییر کاربری‌های مناطق باغی و کشاورزی مجاز و غیرمجاز در این شهرستان گفت: با مقایسه نقشه‌های جغرافیایی هوایی مشاهده می‌شود که بعضی با از بین‌بردن فضاهای سبز و مناطق کشاورزی مراغه، کاربری آنها را به سمت مسکونی یا تجاری تغییر می‌دهند که این امر باعث نابودی استعداد و ظرفیت کشاورزی مراغه می‌شود.


وی افزود:‌ مسئولان باید در توزیع حق‌آبه پایاب سد بزرگ علویان مراغه بازنگری جدی کنند تا از هدررفت آب جلوگیری شود و در انتقال سهم آب بی‌تکلیف به زمین‌های نیازمند، اقدام لازم صورت گیرد.


مدیر جهاد کشاورزی مراغه از دانشگاه‌ها خواست در راستای افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه کشاورزی و استفاده کاربردی از تکنولوژی روز دنیا در بهره‌وری بیشتر محصولات کشاورزی که یکی از عمده‌ترین نیازهای جامعه و کشور است با جهاد کشاورزی مراغه همکاری کنند.


کریمی‌اصل با استقبال از توسعه تولیدات کشاورزی به روش گلخانه‌ای تأکید کرد: تولید محصولات کشاورزی به روش گلخانه‌ای علاوه از کاهش 10 برابری مصرف آب، افزایش و سوددهی 10 برابری تولید را نیز در این روش تضمین می‌کند. این اداره روند آسان صدور مجوز و ارائه تسهیلات ویژه و مناسب برای متقاضیان راه‌اندازی تولیدات گلخانه نیز در نظر گرفته است.


وی با بیان اینکه کشاورزان برای دریافت کود و سموم پاییزه از اول تیرماه سال جاری اقدام کنند، تصریح کرد:‌ خاک مراغه برای کشاورزی بسیار مناسب و حاصلخیز بوده و محصولات کشاورزی این شهرستان از نظر آلودگی به سموم و آفات، سالم‌ترین محصولات منطقه است.


به گزارش آنا، مراغه با بیش از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته