دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1398 - 07:00
طاهری در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی بر هیچ دولتی در نظام، هزینه تحمیل نکرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی وابستگی به هیچ دولتی نداشته و هزینه‌ای بر دولت‌های جمهوری اسلامی ایران تحمیل نکرده است.
کد خبر : 397744
_ALI8804.jpg

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در مورد سی و هفتمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و بین دانشگاه‌ها افتخار دارد که بعد از انقلاب متولدشده و بنیان و اساس آن این بوده که بر اساس نیاز نظام و انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و دانشجو تربیت کرده است.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی 100 درصد مردمی است و وابستگی به دولت ندارد و هزینه‌ای بر هیچ دولتی در جمهوری اسلامی ایران تحمیل نکرده و در زمینه آموزش عالی بار 50 درصدی از دوش دولت برداشته و امروز بسیاری از مدیران کشور دانش‌آموخته این دانشگاه هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: در فضای علمی داخل کشور و بین‌الملل، آمارها نشان می‌دهد در برخی از امتیازاتی که در منطقه و یا در سطح جهان داریم، دانشگاه آزاد اسلامی توانسته بسیار اثرگذار باشد. در برخی از موارد اگر امتیازات کسب‌شده توسط استادان و اعضای هیئت‌علمی و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی را از موفقیت‌های نظام کم کنیم، قطعاً رتبه خوب امروز را در منطقه و جهان نخواهیم داشت.


طاهری اظهار کرد: بنابراین سهم بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی باعث بالارفتن امتیازات نظام در منطقه و دنیا شده و افتخاری که امروز نظام ما در دنیا کسب کرده بخشی از آن مدیون استادان و پژوهشگران این دانشگاه در این 37 سال بوده است.


وی گفت: نکته دیگری که قابل‌ توجه است، نگاه فرهنگی ویژه‌ای است که دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف زمانی داشته است؛ اگر بسیاری از مقاطع 100 درصد هم نبوده؛ اما اهمیت ویژه‌ای به مسائل فرهنگی داده شده است، نمونه آن بحث مسابقات قرآن و عترت است و زمانی که آغاز شد، هیچ دانشگاهی با این کیفیت به مسابقات نپرداخت و این یکی از برکات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بوده که بحمدالله اکنون نیز ادامه دارد.


طاهری ادامه داد: در برخی از موارد اگر امتیازات کسب‌شده توسط استادان و اعضای هیئت‌علمی و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی را از موفقیت‌های نظام کم کنیم، قطعاً رتبه خوب امروز را در منطقه و جهان نخواهیم داشت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان یادآور شد: نکته برجسته دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در بحث دروس معارف اسلامی است. در این درس‌ها، درس وصایای حضرت امام خمینی (ره) و روخوانی قرآن کریم داریم که در هیچ دانشگاهی جزء دروس معارفشان نیست و این هم باز افتخاری است که دانشگاه آزاد اسلامی دارد.


طاهری گفت: خوب است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این دو درس را که جزء دروس ریشه‌ای و اساسی برای مسائل معرفتی و مسائل مربوط به‌نظام و انقلاب است در دستور کار خود قرار دهند و آن‌ها هم همراهی و در این زمینه کمک کنند.


وی افزود: نکته دیگری که مطرح است، درس دفاع مقدس است. امروز آمار و ارقامی که توسط سپاه و بسیج داده می‌شود، می‌گوید که استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه این درس خوب بوده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان یادآور شد: چون این درس به‌صورت اختیاری مطرح شده و دانشجو الزامی برای گذراندن آن ندارد؛ اما دانشگاه با توجه به اهمیتی که به این درس داده و به‌گونه‌ای که این درس را ارائه کرده، دانشجویان با علاقه انتخاب می‌کنند و این نکته مورد برجسته دیگری از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی است.


طاهری با بیان فضای جدید ایجادشده گفت: در فضا و مدیریت جدید در این دو یا سه سال اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد جدیدی ایجاد کرده و آن نگاهی است که فراتر از مسائل علمی و آموزشی و پژوهشی به مسائل اشتغال و کارآفرینی هم توجه می‌کند، این نکته‌ای بود که در حرکت ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجهی نشان داده نمی‌شد.


وی خاطرنشان کرد: اوایل فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی گفته می‌شد، این دانشگاه مسئولیتی برای ایجاد شغل ندارد و وظیفه دانشگاه تربیت نیروی تحصیل‌کرده است و اشتغال‌زایی وظیفه دولت‌هاست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان افزود: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی این نگاه را تغییر داده و اعلام کرده از این به بعد اگر رشته‌های جدید در دانشگاه مجوز تدریس آن گرفته شود، حتماً باید نگاه شود که فارغ‌التحصیل آن رشته آیا جذب بازار کار می‌شود یا نمی‌شود.


وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد جدیدی ایجاد کرده و آن نگاهی است که فراتر از مسائل علمی و آموزشی و پژوهشی به مسائل اشتغال و کارآفرینی هم توجه می‌کند.


طاهری یادآور شد: یک سال اخیر موضوع پایش ازجمله موضوع‌هایی است که این روزها دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار خود قرار داده است.


وی با بیان توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دانشگاه‌ها به آنا گفت: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند دانشگاه باید برای حل مشکلات جامعه اقدام کند و خود را جدا از جامعه نداند و نبیند.


دبیر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گلستان اظهار کرد: طرح پایش با این نگاه راه‌اندازی شده و از مهر سال 98 هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی و هر استادی برای کسب ارتقای علمی بخواهد پایان‌نامه و یا مقاله‌ای بنویسد، باید در این طرح پایش برای حل مشکل جامعه رساله نوشته شود که این هم مخصوص دانشگاه آزاد اسلامی است.


طاهری بیان کرد: امیدوارم روزی با همین نگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی کارش را آغاز کرده، تمام دانشگاه‌های کشور هم، همه آنچه در زمینه‌های پژوهشی انجام می‌دهند، نگاهشان حل مسئله باشد و مشکلات کشور را مدنظر قرار دهند.


انتهای پیام/4117/4103/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
۰
باید به این دانشگاه ، بودجه ثابت وسالانه دولتی اختصاص بیابد .
هلدینگ شایسته