دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1398 - 08:00
آخر هفته با کتاب؛

«گودال اسماعیلی» جهان بی‌گناهان

«گودال اسماعیلی» مجموعه داستانی است به قلم مرحوم علی شاه‌علی، مشتمل بر چهار داستان کوتاه، روایت انسان‌هایی معصوم است، که هیچ شخصیت گناهکاری در آن نمی‌یابید.
کد خبر : 385534
55525.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجید اسطیری داستان‌نویس جوان کشورمان برای «آخر هفته با کتاب» مجموعه داستان «گودال اسماعیلی» نوشته مرحوم علی شاه‌علی را به کتاب دوستان و کتابخوانان پیشنهاد داد.


اسطیری در یادداشت کوتاهی درباره این کتاب آورده است: «سؤال بزرگی دارم: «چرا بازنمودن «معصومیت» در هنر این اندازه سخت و دور از باور شده است؟»


حتی در شاهکارهای هنرمندان خداباور بزرگی چون ویکتور هوگو و تولستوی نیز معصومیت همیشه در کنار گناه نشسته است. اگر ژان وال ژانی هست، حتماً باید ژاوری هم باشد، اگر لوینی هست حتماً باید آناکارنینایی هم باشد.


مجموعه‌داستان لاغر و بی‌ادعای علی شاه‌علی یک استثنا است. مجموعه‌ای که نویسنده‌اش هیچ‌وقت فرصت نکرد آن را در دست بگیرد و در مراسم هفتمین روز درگذشتش رونمایی شد!


بله، این چهار داستان نازنین قاعده ذکر شده را شکسته‌اند و هیچ گناهکاری در آنها پیدا نمی‌شود! مثل آب زلال هستند و پر از شخصیت‌های معصوم. دختری که نیاز دارد پدر شهیدش بر او تجلی کند، ولو به کوتاهی لمحه‌ای! دختر ایلیاتی نازک‌دلی که به همراه خانواده‌ش به شهر کوچیده تا نامزدش را ببیند و مراسم عروسی برگزار شود. سه سرنشین یک کوپه که به خوزستان آمده‌اند، هر یک به بوی یک خاطره شیرین و بالاخره دختربچه‌ای که با پدرش به مشهد آمده تا در حرم امام رضا علیه‌السلام یک مأموریت کوچک را انجام دهد!


من که هرچه گشتم هیچ شخصیت خطاکاری در این کتاب نیافتم. همه معصومند و فقط تفاوت‌هایی در دیدگاه با هم دارند. همه در حال امتحان شدن هستند و قرار نیست کسی در امتحان زندگی شکست بخورد تا جایگاه برندگان مشخص شود».


«گودال اسماعیلی» مجموعه داستانی به قلم مرحوم علی شاه‌علی، مشتمل بر چهار داستان کوتاهِ قرار ملاقات، کوچ، گودال اسماعیلی و سفارش است. 


این کتاب، تنها اثر داستانی مستقل و چاپ‌شده مرحوم شاه‌علی است که سال گذشته درست در حوالی روزهای کوچش از دنیا توسط انتشارات شهرستان ادب روانه بازار کتاب شد.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته