طرح ایران مهارت در همه مدارس کشور اجرا شود
علیرضا حاتمزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه تعاون و کارآفرینی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در دوره اول متوسطه اظهار کرد: این طرح با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای و وزارت آموزش و پرورش در دبیرستانهای کشور اجرا میشود.
وی با تأکید بر لزوم آموزش مهارت به دانشآموزان دوره متوسطه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید در تدوین دستورالعملی که موجب تشویق دانشآموزان برای شرکت در طرح ایران مهارت شود اقدام کند.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای در این خصوص افزود: آموزش و پرورش میتواند با اعطای تشویقاتی مانند تسهیل در ثبتنام در مقطع بالاتر، زمینه شرکت دانش آموزان در این طرح را فراهم کند.
حاتمزاده کمبود منابع مالی را مانع اصلی در اجرای مؤثر این طرح در دبیرستانها دانست و خاطر نشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای نیز تاکنون با استفاده از بخش خصوصی این طرح را اجرا کرده است و آموزش و پرورش همچنان در تأمین منابع مالی این طرح موفق نبوده است.
وی با تشریح استانداردهای کوتاه مدت آموزش مهارت، خاطرنشان کرد: مدارسی که برابر استاندارهای تدوینشده امکان برگزاری این دوره را داشته باشد با مراکز خصوصی مورد تائید نسبت به برگزاری آن اقدام خواهند کرد.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به کمبود منابع مالی گفت: این طرح در مدارس غیرانتفاعی آموزشوپرورش و در برخی مناطق محروم با مساعدت سازمان آموزش فنی و حرفهای عملیاتی شده است ولی این مقدار نسبت به جامعه چندین میلیونی دانشآموزی کشور بسیار اندک است.
حاتمزاده با تأکید بر لزوم ورود برنامهریزان درسی وزارت آموزش و پرورش به این حوزه، تصریح کرد: نباید بهصورت موردی فقط به آشنا کردن افراد بسنده کرد و باید دفتر تألیف و برنامهریزی درسی آموزش و پرورش رویکرد آموزش مهارت را نیز به سیاستهای آموزشی خود اضافه کند.
وی لزوم آمادهسازی جوانان برای حضور در جامعه را جزء اولویتهای زندگی آنها خواند و خاطرنشان کرد: باید در محتوای کتابهای درسی بهدرستی به موضوع کار و اهمیت شغل پرداخته شود.
وی نبود فرهنگ مهارت آموزی در بین خانوادهها را یکی دیگر از مشکلات دانست و ادامه داد: گرایش به رشتههای نظری مانند ریاضی و تجربی آنقدر فراگیر است که موجب شده به هنرستانهای فنی و حرفهای بهعنوان محلی برای ورود دانشآموزان ضعیف نگاه شود و این نگاه مانع از رشد جوانان و کشور خواهد شد.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای وظیفه اصلی سیستم آموزشی کشور را تربیت فرد برای زندگی و حضور در جامعه خواند و اظهار کرد: در سند تحول آموزشی کشور بندی وجود دارد که در آن آمده است هر فرد در هر زمانی که از سیستم آموزشی جدا شد باید بتواند بر اساس آموزشهای کسبشده قادر به ادامه زندگی خود باشد و این توانایی فقط با آموزش دروس نظری به جوانان محقق نخواهد شد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/